Шансът да четете тази статия на вашия смартфон в момента е 60% - показател за това колко много са навлезли тези устройства в нашето ежедневие. За да останем свързани, разчитаме на тях всяка минута. Въпреки това, различните продукти и услуги за съответния телефон, известни още като "мултипликатори", се очаква да генерират милиарди долари и дори да изпреварят продажбите на устройства.
Използвайки данни от Deloitte, от Visual Capitalist показват колко значимо звено от цялата екосистема става това и защо е все по-желано поле за съревнование между големите технологични компании като Apple, Alphabet и Amazon.
Смартфон екосистемата
В света има над 3,3 млрд. потребители, които ползват смартфони. Това е бизнес, който се очаква да генерира 944 млрд. долара общи приходи през 2020 г., което е повече от БВП на Нидерландия.
За момента продажбите на смартфони допринасят за над половината от пазарната стойност (484 млрд. долара). Въпреки продължаващия интерес около пускането на нови модели, доставките на телефони в световен мащаб изглежда са достигнали точката си на насищане. Съществуват две теории за това. Едната е, че става все по-трудно създаването на иновации в продуктите, което означава, че има все по-малко функции, които да привлекат потребителите да купуват нови устройства. Другият фактор е, че хората просто ги използват по-дълго спрямо преди.
В следствие на тези неща, технологичните гиганти търсят новини начини, чрез които да привлекат клиентите си обратно. Затова и се впрягат повече усилия и съответно става все по-доходоносен т.нар. пазар на "смартфон мултипликатори".
Какво са "смартфон мултипликаторите"?
Когато хората мислят за пазара на смартфони, най-вероятно първо се сещат за хардуера, но друга важна част са приложенията, услугите, аксесоарите и допълнителните устройства. Екосистемата на тези продукти и услуги е известна като смартфон мултипликатори. Нейният пазар може да бъде разбит на 3 основни категории - 68% съдържание, 24% хардуер, 8% услуги.
Според Deloitte тя ще донесе приходи от 459 млрд. долара през 2020 г., което е увеличение с цели 15% спрямо предходната. Проучването сочи, че в тях влизат 176 млрд. от мобилна реклама, 118 млрд. от приложения (където най-голямото звено са игрите), 10 млрд. от музика, 8 млрд. от видео стрийминг, 77 млрд. от аксесоари, 25 млрд. от носими устройства (като смарт часовници и гривни), 9 млрд. от умни говорители, 18 млрд. от застраховки, 12 млрд. от ремонти, 3 млрд. от услуги за съхранение на данни и 4 млрд. други.
До голяма степен заради мобилните реклами и продажбите на приложения, съдържанието е най-голямата подкатегория, представляваща 68% от приходите. Това е така, защото:
- Мобилната реклама надмина телевизията като най-големият рекламен канал през 2019 г., отчасти благодарения на огромния растеж на онлайн видеата и социалните медии
- Другото звено от нея са приложенията за игри, които ще донесат над две трети от общите приходи от приложения през 2020 г. Apple App Store например e генерирал близо 1,8 млрд. долара от продажби само за периода между Коледа и Нова година.
Икономика за 1 трилион?
В САЩ 73% от възрастните влизат в интернет няколко пъти на ден или почти постоянно, което говори за това, че няма скоро да се откажат от своите смартфони. В резултат на това, смартфон мултипликаторите ще продължават да се развиват и процъфтяват, предоставяйки множество възможности за инвеститорите и бизнеса. Очаква се този пазар да нараства с между 5 и 10% годишно до 2023 г., което вероятно ще задвижва цялата икономика на смартфоните над границата от 1 трилион долара през следващите години.