Управителният съвет на Транспортната агенция на Сан Франциско (SFMTA) одобри разходи от 212 милиона долара за модернизация на системата за леко метро Muni Metro, която все още работи с дискети, съобщава Ars Technica.

26-годишната система за автоматичен контрол на влаковете (ATCS) на Muni Metro използва 5,25-инчови флопи дискове. Да, това не са даже 3,5-инчовите дискети от детството на днешните 35-годишни. Говорим за онези големи неща, които вървяха в комплект например със социалистическата класика "Компютърът играе, рисува и свири". Още в края на 80-те е имало по-добри варианти.

Сан Франциско: Tech утопията, която умира

Сан Франциско: Tech утопията, която умира

Градът заложи всичко само на една индустрия и сега си плаща скъпо за това

Как през 1998 г., когато вече е имало даже (ужасно скъпи) флаш памети, се е стигнало до употребата на толкова стар и ненадежден формат - това е една от типичните мистерии на обществените поръчки не само у нас, но очевидно и по света.

Системата, инсталирана на станция Market Street, използва три дискети за зареждане на DOS софтуер, който управлява централните сървъри.

"Когато влак влезе в подземната част, бордовият му компютър се свързва със системата за контрол, за да работи в автоматичен режим, където влаковете се движат сами под наблюдението на операторите. Когато излязат на улицата, те се изключват от ATCS и се връщат към ръчно управление", обяснява говорителят на SFMTA Майкъл Рокафорте.

Снимка 688168

Източник: GettyImages

След първоначалното планиране през 2018 г., SFMTA очакваше да премине към система без флопи дискове до 2028 г. Заради COVID-19, който спря работата за 18 месеца, очакваната дата за завършване беше отложена.

В средата на този месец SFMTA се приближи до отказването от флопи дисковете, когато одобри договор с Hitachi Rail за внедряване на нова система за контрол на влаковете. Технологията на Hitachi Rail задвижва железопътни системи, включително японския влак стрела, повече от 50 страни. Договорът от 212 милиона долара включва поддръжка от Hitachi за "20 до 25 години".

Новата система за управление е пет поколения напред от сегашната, според директора на Muni, Джули Киршбаум. Настоящата ATCS също е била проектирана да работи 20-25 години, което означава, че очакваният ѝ срок на експлоатация е изтекъл през 2023 г.

Освен флопи дисковете, Muni Metro се нуждае от много други подобрения. SFMTA планира да похарчи общо 700 милиона долара за цялостно обновяване на контролната система. Това включва подмяна на кабелната система за пренос на данни между сървърите и влаковете. Кабелите са по-спешен проблем от използването на флопи дискове, тъй като са крехки и през тях данните се движат по-бавно, отколкото през dial-up модем.

SFMTA планира Hitachi да започне подмяната на кабелите с нова комуникационна система, използваща Wi-Fi и клетъчни сигнали за проследяване на влаковете до 2028 г. Според предоставения график, очакваната дата за завършване на цялостната модернизация е "2033/2034".