150 пиксела. Приблизително толкова място заема на екраните на повечето смартфони индикацията за вида на мобилната мрежа и силата на нейния обхват. Рядко му обръщаме внимание. На гигантския близо 7-инчов дисплей с резолюция от много над FullHD тези 150 пиксела се губят... но те могат да превърнат мобилния телефон в скъпо 200-грамово украшение, телевизора - в черен правоъгълник на стената, а компютъра - в пишеща машина.
Телекомът живее от своята мрежа. Не, не говорим само за скорост - макар големите числа на теоретичния максимум да са любими на маркетинг отделите. Мобилната мрежа в началото на 2024 г. очевидно трябва да е бърза, но освен това трябва да притежава капацитета и да осигурява високо качество за услуги и приложения, които само допреди няколко години никой не смееше и да си представи да се използват без оптичен кабел или сателит.
У нас Yettel е телекомът, който смело тества границите на възможното в мобилната свързаност. Експертите от дирекция "Техническа стратегия и инженеринг" работят по проекти, които осигуряват не просто обхват или скорост, а баланс - между интересите на всички, които ще се възползват от услугите на компанията.
Среща на желания и реалност
"Всеки от нас е отговорен. Ние сме хората, които отговаряме на въпроси като "Защо това е така?", "Кое първо трябва да направим" или "Успяхме ли навреме да доставим?", обяснява директорът Богдан Динев.
Той и колегите му се занимават с дългосрочното планиране на мрежата като технологии, капацитет, покритие и свързване между отделните елементи от инфраструктурата. Разработват се планове за реализацията на конкретни инвестиции с участието на различни партньори, а освен това се развива и аналитична дейност на база собствени измервания, обратна връзка от клиенти и т.н.
"Нашата инженерна работа е вълнуваща и предизвикателна, тъй като желанията и мечтите трябва да се срещнат с това, което е технически изпълнимо, а нашата задача е да го направим възможно", отбелязва директорът.
И подчертава: "За мен мрежата е добра, когато е невидима - когато приемаме за даденост, че можем да правим всичко с нея. Независимо дали си вкъщи, в движение, извън града - когато ползваш нещата от ежедневието. Забелязваш мрежата обикновено, когато имаш проблем".
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
От "Ало" до интерактивната телевизия
Понякога не си даваме сметка за това, но телеком светът днес няма почти нищо общо даже с това, което представляваше преди 10 години - а е напълно безпредметно да търсим прилики с картината от началото на новия век.
Според Богдан Динев най-важната техническа промяна за последната декада е, че "мрежата стана даденост, неусетно мобилната мрежа стана многоцелева" - използва се от смартфони, телевизори, смарт измервателни уреди и т.н. И това - от тип свързаност, който преди се възприемаше като подходящ само за обаждания.
Именно през мобилната си 5G мрежа Yettel предлага домашен интернет и фиксирана телевизия на десетки хиляди домакинства у нас.
"Предимството е, че даваме шанс на нашите абонати да превключат по много лесен начин към услугата. Ние нямаме нужда да прекарваме кабели, нямаме нужда от дълготрайни обвързаности. Предлагаме голяма гъвкавост на услугата - което не е така, когато кабелът вече е вкъщи във всички стени", посочва Гергана Дерменджиева, мениджър "Стратегическо планиране на мрежата".
Богдан Динев подчертава, че предлаганото от Yettel дава право на избор на клиента - даже на "места, където поради концентрирането на пазара (на традиционни фиксирани услуги) няма конкуренция".
5G не е решение, а средство
Обратната страна на медала при този подход е, че една мрежа "носи" и мобилните, и фиксираните 5G потребители. "Тук е ролята на баланса, който трябва да управляваме - много по-трудно е да управляваш капацитета и качеството, когато имаш толкова много изискващи услуги. Винаги трябва да се съобразяваме с това, че трябва да осигурим достатъчно добра услуга и на мобилните клиенти, и на фиксираните", обяснява директорът.
Към момента най-масовата 5G услуга в глобален мащаб са фиксираните предложения като тези за интернет и телевизия на Yettel, отбелязва Богдан Динев. Според него като следваща стъпка идва разделянето на подмрежи и заделянето на мрежов ресурс за конкретни клиенти и продукти.
Източник: Yettel
Гepгaнa Дepмeнджиeвa (третата oт лявo нaдяcнo), Бoгдaн Динeв (четвъртият oт лявo нaдяcнo) и eĸипът нa oтдeлa
Разнообразен и разнообразно отговорен екип
Екипът на дирекцията е повече от разнообразен - от бейби бумъри до Gen Z, с различен житейски път и опит. Богдан Динев е категоричен, че целта му е да привлича хора със специфични компетенции.
През 2023 г. Yettel стана първият телеком в България, отличен с престижния сертификат Top Employer за високото качество на своите работодателски практики и политики. В поредица от материали те срещаме с хората, които работят в компанията. Защото именно те допринасят за всеки нейн успех и защото зад всеки топ работодател стоят неговите топ професионалисти.
Когато се присъединява кадър без опит, през първите 100 дни има до себе си ментор. "След това идват първите конкретни самостоятелни задачи, които очакваме от човека. Даваме му възможност сам да си постави срока - за да може да носи отговорност", обяснява директорът.
Опитните кадри още след първите две седмици изработват планове за следващите си няколко месеца - как ще подходят към поставената им задача, от какво ще се нуждаят от колегите си и т.н.
Културата е най-важна
Ключовите хора в дирекцията са минали по същия път.
Гергана Дерменджиева става част от компанията през февруари 2002 г. - по-малко от половин година след старта на телекома: "Тогава тъкмо бях завършила университет и на пазара нямаше много възможности, а това беше невероятен шанс - да си завършил телекомуникации и да има оператор, който започва развойна дейност в България. Това беше мечтаната работа, която можеш да получиш по това време".
И днес я оценява по същия начин: "Това е технология, която вечно се развива - няма я рутината, която би ме убила за толкова години. Напротив - има динамика, а хората, с които работя, наистина ме карат да се чувствам прекрасно, като семейство".
Богдан Динев идва в компанията през 2004 г. като стажант. Защо избира нея? "Екипът, който работеше в радио планирането, бяха изключителни професионалисти, имаше страшно много работа. Веднага след магистратурата ми дадоха да работя по проект - на малко места може от скамейката да ти дадат конкретна задача. Има ги най-новите технологии, най-новото оборудване, страхотни колеги и екип от хора, работещи в една посока", отговаря той.
За него и до момента конкурентно предимство на Yettel е, че екипът му работи с бизнеса: "Когато колегите решат да предложат продукт, работим заедно и казваме: "От това, което имаме, средносрочно и дългосрочно можем така да развием мрежата, да поддържаме скорост и качество. Това е мащабът и обемът, в който можете да предлагате, без да се нарушава този баланс".
В компанията го задържа това, че винаги се появяват нови и разнообразни предизвикателства. "Много обичам да пътувам със семейството си. Принципът ми е, че винаги трябва да имаш две планирани пътувания - като се върнеш от едното, винаги да знаеш, че те очаква следващото. Опитвам се и в работата да е така - имам цел, към която работя в момента, но винаги трябва да имам друга за след това", разказва Богдан Динев.
А да правиш нещо толкова добре, че другите да не забелязват, че то въобще съществува, определено е амбициозна цел.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.