Председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев се усъмни, че в договора за изграждането на магистрала "Тракия" са предвидени най-добрите европейски практики що се отнася до системите за приемане на таксите по преминаването по тези магистрали, както и по останалите инфраструктурни обекти (т.нар. тол-системи).

За магистрала „Тракия" е предвидено изграждането на тол-система, на принципа на разширения на магистралата, създаване на съответни павилиони - и по магистралата, и по отклоненията.

По предварителни оценки инвестициите за изграждането на тол-система от този стар тип е около 80 млн. евро, пресмята Данев.

В тази сума са включени разходите за отчуждаване на земи (тъй като става дума за допълнителни разширения на магистралата) и за изграждане на павилиони.

Недостатъците не са само в разходната част, която всъщност никак не е малка - с тези 80 млн. евро (предвидени само за магистрала „Тракия") би могло да се въведе електронната евровинетна система в цяла България и да предопредели използването й и при другите инфраструктурни проекти, твърди Данев.

Много страни от ЕС вече приемат електронната евровинетка и първите примери за подобно приложение са налице. Тя се прилага широко в Германия, а Унгария разруши всички тол-станции и изцяло премина към електронно отчитане.

Според Данев електронната винетна система носи редица други предимства. Първо, рязко се намаляват инвестиционните разходи и времето за въвеждане в експлоатация на съоръженията.

Второ, съществено подобрява пропускателната способност на магистралите, тъй като се избягва спирането и задържането на превозните средства.

Третото, не по-малко предимство е, че се избягват евентуалните корупционни практики, породени от човешкия фактор.

Четвъртият положителен момент е спестяването на разходи от поддръжка на тези съоръжения и възнагражденията на работещите по обслужването на системата.

И, не на последно място, постига се точна и надеждна статистика на транспортния поток.

Например, като част от договора с португалската фирма е предвидено при недостиг на транспортни средства, загубите от липса на постъпления да се погасяват от българската държава, допълва Данев.

При възникването на подобен проблем, неговото разрешаване ще може да се основава на точен резултат какъв е броят на транспортните средства, недеформиран от субективното участие на хората по тол-пунктовете.

Крайно време е, България да обвърже изграждането на транспортната инфраструктура, вкл. пътните си съоръжения, с най-добрите европейски практики, вместо да инвестира в морално остарели системи, заяви Божидар Данев.

Не става въпрос за системата за електронно преминаване през будките (каквато съществува в някои европейски държави), а за цялостно премахване на този тип съоръжения и въвеждане на единната електронна система - евровинетка, която ще бъде въведена не по-късно от година и половина в цяла Европа, уточнява председателят на БСК.

Евровинетката ще отчита интензивността на преминаване на превозните средства не само на една конкретна магистрала, а на територията на България и на цяла Европа.