Изключена от световните енергийни пазари, Армения е на път да превърне „дефекта в ефект" и да стане водещата в света страна по отношение използването на чисти горива за автомобили, са казали официални лица, цитирани от Industry Week. Докато ЕС се стреми да постигне до 2020 г. 10% дял на автомобилите, ползващи алтернативно гориво, в Армения 30% от колите вече ползват компресиран природен газ. В това число се включват 45,000 лични МПС и 90% от обществения транспорт.

Подобни високи стойности на ползване на чисти горива според Павел Сирадегян от транспортното министерство се дължат на факта, че Армения не разполага със собствени енергийни ресурси и се старае да извлече най-доброто от алтернативните варианти.

По целия свят, пет милиона коли се движат на компресиран природен газ и втечнен природен газ, според енергийния департамент на САЩ. Колите на природен газ са толкова надеждни, както и конвенционалните на бензин и дизел, но дават по-ниски вредни емисии.

Промяната в Армения е стартирала с разпадането на бившия СССР през 1991. Преди това Армения вземаше бензин от съседен Азербайджан, но след войната в арменския анклав Нагорни Карабах на територията на ислямския Азербайджан, Армения скъса връзките с Азербайджан и Турция. Армения сега купува газ от Русия на цена $110 на 1000 куб.м., а 84% от населението има достъп до газ у дома си.

Газта за коли е три до четири пъти по-евтина от бензина и е на половината на цената на дизеловото гориво. Така хората сами са мотивирани да преминават на газ. Газовите резервоари се внасят от Русия и Италия и се инсталират в багажниците на колите в лицензирани центрове - операция, която струва между $700 и $1,000.

В Армения сега има 140 станции с оборудване за компресиране на газ.

Промяната бе истинско спасение за Армения, чиито гори пострадаха много по време на енергийната криза", казва екологът Мартин Царукян. „Колите, използващи газ, емитират два пъти по-малко азотен оксид от тези на петрол. Минаването на газ бе икономически обусловено, но като следствие има благотворни екологични последици".