Вълната от зелени инициативи, насочени към борба с промените в климата, вероятно ще има ограничено въздействие, тъй като девет от десет потребители са скептични относно информацията по темата, постъпваща от компании и правителства. Guardian съобщава резултатите от ново изследване за потребителските нагласи във Великобритания и Америка, което ще бъде обнародвано по-късно тази седмица.

Над 40% от потребителите не вярват на това, което чуват за глобалното затопляне от страна на бизнеса, а други 50% не знаят дали да се доверят или не на корпоративните изказвания.

Това контрастира с 60% от анкетираните, които имат доверие в учените и почти половината от допитаните, които вярват на екологични организации като „Приятели на Земята" и „Грийнпийс". Докладът е изготвен от Consumers International и Accountability.

Правителството, бизнесът и гражданското общество трябва да работят заедно, за да открият решение на този проблем на доверието, като премахнат от търговските лавици продуктовите решения с интензивен разход на енергия и гарантират, че претенциите за екологична съобразност на продуктите стават обект на внимателно и независимо наблюдение. Това са казали от организацията Consumers International, сред чиито членове са списанието за защита на потребителите Which? и Националния потребителски съвет.

„След правителството и индустрията, потребителите са третия фронт в борбата срещу промяната в климата. Но за да могат да допринесат за някаква промяна, те трябва да бъдат изцяло подкрепяни от корпорациите и правителствата", казал е Ричард Лойд, генерален директор на организацията.

Почти 70% от тези, които са отговорили на изследването, са казали, че искат да направят някакво действие относно промяната в климата, но същият брой хора са казали, че посланията, свързани с глобалното затопляне, трябва да се докажат от независима страна, като учените, екологичните групи и семейството или приятелите са най-достоверен източник на подобна информация.

Докато министрите и бизнесмените се борят да разпространят послание, изследването е направило явно, че едва 22% от потребителите вярват на информацията постъпваща от религиозни лидери, 12% вярват на филмовите звезди и 17% вярват на медиите.

„Това, за което потребителите се притесняват, е лидерството. Повече политически действия и по-малко снимки с Леонардо Ди Каприо е ключът за изграждане на доверие и стимулиране на потребителите към действие", казва Филип Монаган, ръководител на международната нестопанска организация Accountability.

Изследването е включило 2,734 души в Америка и Великобритания. Установено е, че промяната в климата вече се е превърнала във важен въпрос за съвременния човек. Близо 60% от потребителите твърдят, че „често" намаляват консумацията на енергия в дома като изключват уреди, и само 12% заявяват, че никога не го правят. Почти половината си купуват икономични електрически крушки. 33.5% вече са си купили енергийно икономични домакински уреди.

От друга страна, над една трета от респондентите считат, че продуктите с най-малко вреда за околната среда са и най-скъпи. Една четвърт от хората счита, че енергийно ефективните решения не се продават в техния регион, а друга една трета са „объркани".

Бизнес организациите, които са се запознали с изследването, са заявили, че то е разочароващо четиво. „Много компании променят начините, по които действат в светлината на промяната на климата, но трябва да се работи повече за да се даде на потребителя качествена информация и качествен избор на продукти, необходими за вземане на потребителски решения, благотворни за климата", твърди директорът за бизнес средата на CBI.

От Приятели на Земята са заявили, че хората ще станат скептични, ако многото приказки не се „преведат" в конкретни действия, намаляващи емисиите. Правителството може да поведе в това отношение, поставяйки образец за пример, който всички да следват. След като веднъж хората видят, че правителството прави това, за което говори, то хората ще имат и много повече доверие в казаното - заявява Тони Джунипер, изпълнителен директор на екологичната организация.