SUV моделите в последните години бързо се превърнаха в огромен хит на пазара и помогнаха за съживяване на продажбите на автомобилните производители. Скорошни данни от Съедините американски щати и Европа обаче сочат, че продажбите се забавят.

В свой репортаж The Wall Street Journal цитира дилъри и анализатори, които казват, че производителите са наводнили пазара, което вече води до намалени продажбни цени. Продажбите се забавят, а моделите стоят все по-дълго преди да бъдат продадени. Компаниите прибягват до повече промоции, за да предотвратят натрупване на автомобили.

В същото време автопроизводителите готвят още повече SUV модели през следващите години. За потребителите това е добра новина, защото ще доведе до по-ниски цени. Но анализатори казват, че това ще нанесе удар по печалбата на компаниите.

В САЩ днес кросоувърите и SUV моделите представляват над 47% от продажбите на нови автомобили, като седаните и хечбеците вече отговарят за едва 30% - при около 50% през 2012. Това е добра новина за компаниите, тъй като производството на SUV модел е съвсем малко по-скъпо, отколкото на седан с подобни размери, но пък продажната им цена е далеч по-висока.

Макар че продажбите на кросоувъри и SUV се покачва с 1,6% през първото полугодие в САЩ, темпът на растеж е далеч по-нисък от постигнатите през същия период на миналата година 13,2%, по данни на LMC Automotive. Общите продажби падат с 2,2% за периода.

Но и тези модели вече се продават по-трудно. Новопроизведен автомобил от SUV/кросоувър класа намира купувач след 71 дни през май, при 63 дни миналата година и 51 дни през 2015 г. При седаните този период е 79 дни, като не се е променил особено през последните три години. Промоциите и отстъпките растат с 6% през май.

В Европа продажбите на средноразмерни SUV намаляват със 7,7 процента, въпреки навлизането на нови модели като Seat Tarraco и Hyundai Santa Fe. "Вече виждаме забавяне на бума", казва анализаторът от JATO Dynamics Фелипе Муньос.

Най-голям спад се отчита при бившия номер едно - Nissan X-Trail - който загуби 70% от продажбите през първото тримесечие. Една причина е спада на търсенето на дизелови двигатели. Nissan признава, че не е успяла да се адаптира достатъчно бързо към миналогодишните промени в изчисляването на вредните емисии и спря от продажба по-големия 2-литров дизелов двигател.

Най-продаваните марки и модели коли в Европа през май

Най-продаваните марки и модели коли в Европа през май

Основният двигател на пазара продължават да бъдат SUV моделите