Великденските празници са повлияли отрицателно на продажбите през миналия месец на повечето пазари в ЕС, включително на четирите най-големи: Германия (-6,2%), Испания (-4,7%), Италия (-3,7%) и Франция (-1,5%). Регистрации на нови автомобили са намалели с 5,2% - до 1 031 875 единици през март, като електрическите коли са свили пазарния си дял до 13%, показват актуалните данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа - ACEA.

Снимка 661601

Като цяло за първото тримесечие на годината регистрациите на автомобили са се увеличили с 4,4%, достигайки близо 2,8 милиона броя. Основните пазари на блока отбелязаха солиден ръст от януари до март, като Италия и Франция записаха по 5,7% увеличение, следвани от Германия (+4,2%) и Испания (+3,1%).

За България данните на ACEA отчитат ръст от 46.8% до 11 528 продадени леки кои за първите три месеца на 2024 г., което е рекордно за Европа процентно повишение на годишна база.

Нови регистрации на автомобили в ЕС по източник на захранване

Снимка 661600

През март се наблюдава промяна в състава на автомобилния пазар: електрическите автомобили с акумулаторни батерии паднаха до 13% дял от миналогодишните 13,9%, докато на хибридно-електрическите се покачва до 29% от 24,4%. Общо бензиновите и дизеловите коли заеха по-малко от половината пазар (47,8%, от 51,8%).

Регистрации на автомобили и при трите най-големи автомобилни производители в Европа Volkswagen, Stellantis спаднаха през март, съответно с 9,0%, 12,6% и 2,1%.

От друга страна продажбите на Тойота в ЕС са нараснали с 18,4% през същия месец, докато компанията за електрически автомобили Tesla отбелязва спад от 30,4% спрямо същи месец на миналата година.

Броят на новите превозни средства, регистрирани през март в ЕС, Великобритания и Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ), е намалял с 2,8% до 1 383 410 превозни средства, въпреки увеличението от 10,4% във Великобритания , показват данните на ACEA.

Снимка 661602