На фона на политиките на Париж да разширява велосипедните алеи и избягва джиповете, в Берлин е различно. Там колата е цар, поне за консервативното правителство на града, което започва културна война срещу велосипедистите и шофьорите и този път велосипедистите определено губят.

Някои германски градове Хановер и Тюбингер планират да изградят повече велосипедна инфраструктура - Хановер се счита за един от най-благоприятните за велосипедисти градове в света с мрежа от велоалеи и дни без автомобили - а други европейски градове обмислят да тръгнат по пътя на Париж, като наложат високи такси за паркиране на автомобили SUV, които стават все по-популярни в Европа.

В Берлин обаче е друго. Според правителството няма да има увеличаване на таксите за паркиране на SUV. По-общо казано, няма планове да се налагат нови правила на техните собственици. Това заяви Кай Вегнер, първият десен управляващ кмет на града от 2001 г.

Това не е изненадващо, защото през последната година Берлин беше управляван от Вегнер от Християндемократическия съюз (ХДС). Le Monde пише, че един от лозунгите на кампанията му е бил: "Берлин е за всички, включително шофьорите на автомобили". Друг плакат гласи: "Берлин, не позволявай колите да бъдат забранени".

След като партията спечели изборите, Вегнер бързо се зае да отмени всички екологични транспортни проекти на неговите ляво ориентирани предшественици.

Така се натиснаха спирачките на всички проекти за велосипедна инфраструктура, които "застрашават" съществуващите алеи за коли или места за паркиране, пише Politico.

По стъпките на Париж: И в Германия искат по-скъпо паркиране за джиповете

По стъпките на Париж: И в Германия искат по-скъпо паркиране за джиповете

Предлага се най-големите возила въобще да не могат да остават на улиците

Планът за добавяне на хиляди километри велосипедни алеи беше отложен, както и планът за пешеходна улица Friedrichstrasse, приблизително 3 км пътна артерия с магазини от висок клас, ресторанти между Източен и Западен Берлин. Като популярно място за берлинчани и за туристи, това беше естествена тестова площадка за забрана на автомобили, за да се направи място за хората. Но някои местни собственици на бизнес казаха, че са забелязали спад в продажбите след забраната за автомобили и консервативното правителство бързо затвори проекта и пусна автомобилите отново.

Има 1,23 милиона регистрирани коли в Берлин, като всяка година около 10 000 нови коли пристигат в града, който се класира като най-замърсеният град в Германия. Повечето хора обаче предпочитат други начини за транспорт - последното правителствено проучване от 2018 г. казва, че само 23% от ежедневните пътувания са извършени с лично превозно средство. Сред другите видове транспорт: 27% с обществен транспорт, 31% пеша и 18% с велосипед. След пандемията повече хора разчитаха на велосипеди за придвижване. Има и със 17% повече велосипедисти по пътищата сега, отколкото през 2018 г.

Друг основен спорен момент е планираното разширение на магистрала A100 през Берлин, което може да доведе до събаряне на около 30 нощни клуба и културни заведения, за да се построи. Това доведе до противопоставяне от страна на активисти, които искат да защитят културната част на града наследство и предотвратяване на наводнение от автомобили, идващи към града.