Disney може да докаже, че най-известният инвеститор в света греши. Миналата година Уорън Бъфет, "Оракулът от Омаха", коментира пред CNBC, че няма вяра в бизнеса със стрийминг, припомня американската медия.
"Стриймингът... всъщност не е много добър бизнес", заяви Бъфет на 12 април 2023 година.
"Акционерите наистина не са се справили толкова добре с времето."
Източник: GettyImages
Бъфет не грешеше. Наследени медийни компании като Comcast NBCUniversal, Disney, Paramount Global и Warner Bros. Discovery се представиха по-слабо от S&P 500 от 1 януари 2022 г. до голяма степен поради милиарди долари, загубени при пускането на абонаментни стрийминг услуги.
Тримесечните резултати на Disney обаче, публикувани в четвъртък, 14 ноември, показват, че стриймингът е на път да стане един наистина много по-добър бизнес. Комбинацията от намаляване на разходите за съдържание и постоянно увеличаване на абонатите на Disney+, Hulu и ESPN+ не просто превърна стрийминга в печеливш бизнес, а всъщност го превърна в дори по-добър бизнес от традиционната телевизия, според главния финансов директор на Disney Хю Джонстън.
Източник: iStock
За фискалната 2025 г. на Disney стриймингът ще генерира достатъчно оперативен доход, за да компенсира паралелния спад в оперативните приходи от линейната телевизия, коментира Джонстън в интервю. Disney прогнозира, че оперативните приходи от развлечения директно към потребителите ще се увеличат с около $875 милиона през следващата година спрямо фискалната 2024 година. Това ще постави подразделението на над $1 милиард оперативни приходи за следващата фискална година.
"Мисля, че сме добре позиционирани, ако потребителите решат да останат линейни за по-дълго, и мисля, че сме добре позиционирани, ако решат да преминат към страната на стрийминга", заяви Джонстън по време на конферентен разговор за приходите на Disney.
Тези резултати се потвърждават от приходите на Disney. Комбинираният стрийминг бизнес на компанията подобри своята рентабилност през фискалното четвърто тримесечие на компанията, като отчете оперативен доход от $321 милиона. За годината платформите за стрийминг на развлечения на Disney (Disney+ и Hulu) направиха $143 милиона оперативни приходи. Миналата година развлекателните платформи загубиха $2,5 милиарда.
Стриймингът отвръща на удара
Мечешкият подход към традиционните медии не е изолиран от краткосрочните загуби на стрийминга. Инвеститорите също така до голяма степен приемат предпоставката, че абонаментното стрийминг видео няма да може да замени милиардите печалби от линейна телевизия, кабелна телевизия и излъчване, от които компаниите са живели от десетилетия.
Бизнесът с традиционната платена телевизия е феноменален поради много причини, но две се открояват: медийните компании получават месечно заплащане, независимо дали хората наистина гледат, а процентът на оттегляне за традиционната платена телевизия традиционно е изключително нисък - поне до изобретяването на стрийминга.
През последното десетилетие десетки милиони американци и милиони европейци отмениха абонаментите си за кабелна телевизия. В новата ера на стрийминг е много по-лесно да анулирате определена услуга по всяко време. Вместо да се налага да отменя изцяло телевизионното развлечение, потребителят може лесно да избере от шепа стрийминг услуги за всеки даден месец. Следователно медийните компании вече не получават религиозно заплащане всеки месец.
Сега само потребителите, които искат специфично програмиране, плащат и само толкова дълго, колкото го искат. Все пак прогнозата на Disney предполага, че тези насрещни ветрове не означават непременно, че стриймингът ще бъде неуспешен като дългосрочен заместител на кабелния продукт. Бъдещите пакети или консолидация могат да помогнат за смекчаване на оттока. И тъй като компаниите пренасочват най-доброто си съдържание към стрийминг, анулирането на услуги става по-малко привлекателно.
Резултатите на Disney следват силните резултати за стрийминга от миналата седмица от Warner Bros. Discovery. Подразделението за директни потребители на компанията реализира печалба от 289 милиона долара, водена от увеличение на глобалните абонати, по-високи приходи от реклама и глобален среден приход на потребител. Водещата услуга за стрийминг на Warner Bros. Discovery Max добави 7,2 милиона глобални клиенти през третото тримесечие, с което общата база от абонати достигна 110,5 милиона.
Крайният резултат може да бъде медийна индустрия, която излиза от няколко тежки години по-силна, отколкото се опасяваха инвеститорите. Акциите на Disney поскъпнаха с 6,2% в края на тази седмица, достигайки до $ 2,5 милиарда.