Сърбия планира да изгради общо пет завода за преработка на строителни отпадъци, разположени в ключови региони на страната, до края на 2027 г. Проектите обхващат регионите Пирот, Срем-Мачва, Суботица, Ужице и Валево, и ще създадат модерна и ефективна система за управление и третиране на строителни отпадъци. Това съобщи Мира Раденович Боич, държавен секретар на Министерството на европейската интеграция, в интервю за Bloomberg Adria.

Проектът се оценява на €7,5 милиона, от които 5,5 милиона са осигурени от фондове на Европейския съюз. В допълнение, през следващата година ще започне реализацията и на още един значим проект - доставката на мобилни мелници за смилане и обработка на строителни отпадъци в седем големи града, сред които Нови Сад, Ниш и Крагуевац.

Изчисленията показват, че тези мобилни съоръжения ще помогнат за обработката на между 24 000 и 52 000 т строителни отпадъци, генерирани ежегодно от тези градове, като част от усилията за намаляване на замърсяването и за увеличаване на рециклирането на строителни материали.

Сърбия разширява дунавското пристанище Прахово с инвестиция от 35 милиона евро

Сърбия разширява дунавско пристанище до границата с България с инвестиция от 35 милиона евро

Правителството пусна обществена поръчка, касаеща всички дейности по проекта

Реализацията на проектите вече е в ход, като отговорността за осигуряването на необходимата инфраструктура за изграждането на съоръженията е на местните власти.

Какви са очакванията?

Крайната цел е да се намали количеството отпадъци, които отиват на незаконни депа, и те да бъдат преработвани в нови строителни материали. Според плановете, около 75% от строителните отпадъци, като изкопни почви например, могат да бъдат рециклирани и използвани за покриване на сметища или изграждане на селскостопански пътища.

Друга част - 12-25%, ще включват строителни материали като чакъл, бетон и плочки, а остатъкът от дърво и метал също подлежи на преработка.

Сърбия ще похарчи €2,68 милиарда за мегапроекти

Сърбия ще похарчи €2,68 милиарда за мегапроекти

Голяма част от парите отиват за по-добра инфраструктура