Големият лондонски пожар от 1666 г. е бедствие, което оставя около 80 000 души без дом и унищожава 80% от сградния фонд - хиляди къщи, катедралата "Сейнт Пол", борсата, затвор, замък и много други символи на града. Трагедията обаче се оказва и първа стъпка към нов живот - на мястото на мрачните и неугледни сякаш средновековни сгради по улиците на Лондон изниква барокова архитектура, започват и първите колебливи опити за модернизация на градското планиране.

В пепелта от пламъците се ражда световната столица, която всички познаваме. Ражда се и съвременното застраховане - чрез частната противопожарна служба на Никълъс Барбън. Тя предлага услугите си на по-ниски цени за обитателите на тухлени домове и обезщетява при загуба на сградата в пламъците. В рамките на няколко години цели 10% от собствениците на имоти се присъединяват - за да е сигурно, че огненото бедствие никога повече няма да се повтори в този мащаб.

Всъщност, цялата история на застраховането е свързана с адаптиране към нови рискове и нови потребности. Преди то се е занимавало с товарите по морета и океани и недвижимата собственост в градове и села, сега дава отговор и на рисковете в киберпространството, а бъдещето е загадка.

UNIQA Software - Service Bulgaria: За 2 години значително увеличихме броя на служителите си

UNIQA Software - Service Bulgaria: За 2 години значително увеличихме броя на служителите си

Елина Павлова и Юлиана Боя, изпълнителни директори на компанията, пред money.bg

Само едно е сигурно - инструментите на застрахователните специалисти от утрешния ден ще действат бързо и надеждно с помощта на технологии, разработени в България. И по-точно - в Пловдив, където UNIQA Software-Service Bulgaria работи вече повече от 15 години за дигитализацията на една от най-големите европейски компании в бранша.

Дигитализацията е неизбежна

Основен фокус на българското дружество са проектите в сферата на Big Data. "Целта да можем да предоставим максимално структурирана информация на нашите клиенти - бизнес отделите на застрахователната компания, за да могат да направят анализ и да извлекат от това "злато", което имаме като данни, най-полезната информация", обяснява единият от управляващите директори на UNIQA Software-Service Bulgaria (USS) Елина Павлова.

Снимка 605698

Източник: UNIQA Software-Service Bulgaria

Голям фактор при софтуерните разработки у нас са бързодействието и оптимизациите, чрез които клиентът навременно да получи крайна цена за персонализирано предложение. Освен това за централата в Австрия се предлагат и допълнителни услуги, свързани с работния процес.

Върху структурираната информация, за която се грижи българският екип, стъпват перспективните разработки, които надграждат застрахователния процес.

"Застраховките са една от най-старите индустрии, но съвременните технологии са спасение, защото InsurTech действително създаде много стартъпи, които са сериозна конкуренция дори на една такава голяма застрахователна компания като UNIQA. Новите технологии, автоматизацията и стандартизацията на процесите в индустрията ще са решаващи за оцеляването ѝ", обяснява вторият управляващ директор на USS Юлияна Боя.

Да пораснеш 12 пъти

Началото за компанията е поставено през 2007 г. Екипът е от едва 7 души. Следват успешни проекти и все по-голям фокус на групата на UNIQA върху новите дигитални услуги. Резултатът - днес в офиса в Пловдив и дистанционно в страната над 80 души разработват софтуер и IT услуги за 17 застрахователни компании с общо над 22 000 служители и водещи позиции в Централна и Източна Европа.

"UNIQA инвестира много в IT, в дигитализация. Основна причина за нашия ръст са новите технологии, с които UNIQA обновява своята IT инфраструктура - всички нови продукти. Затова изграждаме тези екипи - за да се поддържат тези нови продукти, които не само централата, но и други дъщерни фирми използват", посочва Боя.

Снимка 605696

Източник: UNIQA Software-Service Bulgaria

Така целта не е просто "да звучим като модерна компания", а наистина да се подобрят ключови работни процеси: "Ясно е, че аутсорсингът е с фокус намаляване на разходите, но от друга страна тук развиваме нови технологии, които подпомагат цялата компания да оптимизира разходите".

Те са в Пловдив и ще останат там

Един от първите служители на USS е именно Елина Павлова. Преди 15 години възможността да работи в компанията я задържа в Пловдив. По думите ѝ градът е бил избран заради многото университети и младите хора, които учат и остават под тепетата, а също и заради по-добрите условия които имат те да отглеждат децата си.

"Пловдив е по-малък град, хората, които предпочитат Пловдив, са по-семеен тип, по-уседнали. Много от услугите, които се предлагат в София, се предлагат и в Пловдив, така че човек може да ползва всичко това, което един по-голям град като София може да предложи и същеверемено да не се налага да се справя с проблеми като липса на места в детски градини, големи разстояния и трафик. ", коментира Павлова. По думите ѝ пандемията е довела до промени и затова USS се адаптира - наема служители, които работят дистанционно от различни краища на страната, но Пловдив остава основна локация.

Снимка 605700

Източник: UNIQA Software-Service Bulgaria

Подобна стратегия UNIQA следва и на други пазари - инвестира в университетски градове извън столиците и резултатите показват, че това е правилният подход. "Смятам, че бъдещето на България е в децентрализацията на индустриите", коментира Павлова. Тя е категорична, че локациите не са избирани само заради ниската цена на труда - по-важно е, че на пазара се намират качествени хора в ключови области.

Юлияна Боя посочва, че в Пловдив има много силно общество на софтуерните разработчици: "Тук хората действително се познават и си помагат". Затова и компанията планира да бъде все по-активна на местно равнище.

Какво дава компанията и какво получава

Павлова и Боя са много доволни от всички служители, които са наели през последните 3 години . Всеки новоназначен има свой ментор, като на всеки етап има обратна връзка и срещи с мениджър с цел всеки да получава подкрепа и предизвикателства според нуждите си.

Така постепенно задачите започват да включват повече отговорности и са с по-голяма сложност. Междувременно има обучения - за различни технологии или методологии като Agile, за които се издават сертификати. "Много често колегите са в Австрия по проекти. Работата в интернационална среда е плюс, ние инвестираме в това да ги подготвим езиково и като експерти", обяснява Юлияна Боя.

Елина Павлова допълва, че всеки служител има възможност за развитие на друга вътрешна позиция: "За нас е ценно, че човекът остава в компанията, продължава да се развива, не търси развитие навън".

Според нея е безценен опитът, който един специалист получава в работата по големи и сложни проекти: "Тук предизвикателството и ценното е, че се създава продукт, който да бъде използван и да бъде полезен за самия бизнес дълго време".

Снимка 605699

Източник: UNIQA Software-Service Bulgaria

Това и отговаря на културата на застрахователния бизнес, отбелязва Юлияна Боя: "Трябва да сме стабилни, защото клиентите разчитат на нас. Ние не сме стартъп, който идва и си отива, ние сме тук заради нашите клиенти. Хората могат да разчитат, че когато дойдат и бъдат обучени, ние като компания няма да изчезнем след два дни".

И явно подходящите кадри идват: "Наистина имаме топ хора! Нашите хора са страхотни, не само, че са добри специалисти, но и като личности и екип са със страхотна енергия, много мотивирани!".

Какво предстои?

Ръководителите на USS не се наемат с конкретни прогнози как ще изглежда застрахователният бизнес след 10 години - защото никой преди десетилетие не си е представял сегашната ситуация във всеки един аспект. Все пак очакванията им са застрахователните продукти да са още по-близо до клиента и още по-персонализирани спрямо нуждите му.

Що се отнася до тяхната компания, централният ѝ офис ще е все така в Пловдив, екипът ще е още по-голям, а проектите - още по-интересни. "Застраховането е такъв бизнес, в който идеята е изключително насочена към качеството на живот на хората - да получиш помощ, когато най-много се нуждаеш от нея. Това е една много добра кауза", казва Елина Павлова.

В наши дни е малко вероятно цял град да бъде унищожен от пожар като стария Лондон, но пък треперим за данните на фирмата си поне толкова, колкото и за колата си. Затова е важно и при най-лошо развитие на нещата, да има кой и как да ти помогне - както в края на XVII век, така и днес. Застраховането се развива. Включително с усилията на екипа на UNIQA Software-Service Bulgaria.