Спомняте ли си за Daewoo – някогашната втора по големина компания в Южна Корея и шести в света производител на автомобили? В края на миналия век концернът бе по-голям от лидерите в света на технологиите Samsung и LG, но бе повален от азиатската финансова криза през 1997-1998 година. Ето какво всъщност се случи с концерна, за да стигне до фалит.
Големите успехи
Южнокорейският конгломерат бил открит през 1967 г. под името Daewoo Industrial. Преди азиатската финансова криза Daewoo била втората по големина компания в Южна Корея след Hyundai Group, следван от LG Group и Samsung. Около 20 отдела работели под шапката на Daewoo Group, някои от които са оцелели и до днес като независими компании.
В десетилетието след 80-те години на миналия век компанията Daewoo била седма в света по износ на автомобили и шести по големина производител на коли в света. До началото на 90-те години Daewoo Group произвеждала и потребителска електроника, компютри, телекомуникационни продукти, строителна техника и музикални инструменти.
Кризата и колапса
Daewoo Group изпаднала в дълбоки финансови проблеми през 1998 г. вследствие на азиатската финансова криза, все по-плитките връзки с корейското правителство при управлението на президента Ким Те Джунг, както и лошото финансово управление на компанията.
В края на 1997 г. четвъртата по големина корпорация в страната имала дълг, възлизащ на близо пет пъти повече от собствения си капитал. Докато Samsung и LG правили съкращения в разгара на икономическата криза, Daewoo увеличила дълга си с 40 на сто.
През 1998 г. икономическата криза накарала повечето конгломерати в Южна Корея да намаляват разходите си. Daewoo решила да направи точно обратното, като прибавила 14 нови фирми към тогавашните 275 дъщерни дружества под името ѝ – и то в година, когато групата загубила общо 550 млрд. южнокорейски вони (458 млрд. долара).
През 1999 г. вторият по големина южнокорейски конгломерат Daewoo с интереси в около 100 държави фалирал при дългове от около 84,3 млрд. долара.
Скоро след банкрута председателят на компанията Ким У Чунг избягал в Северна Корея, а бивши служители на Daewoo разлепили плакати „Издирва се” с неговата снимка. Ким се върнал в родината си през юни 2005 г., като бил арестуван веднага.
Той бил обвинен в организиране на счетоводна измама за 43,4 млрд. долара, вземане на незаконен заем от 10,3 млрд. долара и тайно изнасяне на 3,2 млрд. долара извън страната. На 30 май 2006 г. Ким бил осъден на 10 години затвор, след като бил обвинен в измама и незаконно присвояване.
Настоящо положение
След фалита групата се преобразувала в три отделни части: Daewoo Corporation, Daewoo Engineering & Construction и Daewoo International Corporation. Те са активни на много пазари, като най-значително е присъствието им в обработката на стомана, корабостроенето и финансовите услуги. Дружеството, познато като “Daewoo Corporation”, вече оперира под името “Daewoo Electronics” и се занимава единствено с производството на електроника.
Компанията продала по-голямата част от активите на автомобилния си бизнес – Daewoo Motors – през 2001 г. на най-големия американски автопроизводител General Motors. Така Daewoo Motors се превърнала в дъщерно дружество на американската компания и била преименувана на GM Daewoo. През 2011 г. пък била заменена от GM Korea – третият по големина автомобилен производител в Южна Корея към днешна дата.
В края на декември миналата година южнокорейската компания Mirae Asset Securities Co Ltd даде около 1,7 млрд. долара за придобиване на контролиращ дял в едно от подразделенията на концерна, съществуващо и до днес – Daewoo Securities Co Ltd.