Цветелина Николова, управляващ директор "Катаржина естейт", пред money.bg

Госпожо Николова, как кризата с коронавируса и въведените мерки у нас се отразяват на лозаро-винарския сектор в България и в частност на Вашата компания?

Кризата се отразява сериозно в сферата на винопроизводството, не само в България, но и в цял свят. Разговарям често с мои колеги от бранша от други страни и те споделят своето безпокойство относно развитието на кризата от пандемията, която засяга сериозно и нашия сектор. Причините за това са няколко - затворени са ресторантите, а те са сериозен потребител на вино, както и нощните заведения - барове, клубове, дискотеки. Много български изби разчитат предимно на продажби в ресторанти, докато нашите вина присъстват и в голяма част от магазинната мрежа в България. Трудностите във винения бранш в момента са по големи, защото трябва да се инвестира най-вече в грижата за лозята. При липса или намаляване на финансови постъпления от продажби, това създава огромни пречки за осъществяването на нормален работен процес в избите.

Продажбите на вино като цяло са по-ниски като предимно се наблюдава намаляване на продажбите на вина във високия ценови клас.

Какви ефекти от пандемията наблюдавате на други винени пазари? Пострада ли износът на българско вино?

Както вече споменах, пандемията нанесе сериозен удар на световното винопроизводство. Данните сочат, че има големи спадове в купуването на по-скъпи вина и изборът на купувача е предимно в ниския ценови клас. Експортът на българско вино също бележи криза, което е неминуемо нa фона на глобалната пандемия. Относно износа на вина на Катаржина, мога да кажа, че за нашия най-голям пазар - Полша, имаме стабилни продажби и не отбелязваме спад. Но в държави като Белгия и Швейцария, където сме позиционирали нашите вина предимно в топ ресторанти, отбелязваме спад, защото те са затворени в момента. При разхлабване на извънредното положение и отварянето на заведенията, смятам, че бързо и стъпка по стъпка, ще възстановим експортните обеми към тези страни.

Какво вино пият българите и какви сортове изнасят родните производители в чужбина?

Какво вино пият българите и какви сортове изнасят родните производители в чужбина?

В предаването Money.bg за индустрията в от първо лице разказва Деяна Стаменова

Очаквате ли преразпределение на световната карта на винопроизводителите след тази криза? Нови по-силни играчи и стари по-слаби?

Със сигурност ще има преразпределение на българската и световната карта на винопроизводителите, а и не само - това ще важи за много сфери на бизнеса. По-трудно ще се върнем към някои от големите пазари като САЩ например, тъй като в момента тенденцията е купувачите да подкрепят родното винопроизводство и да купуват предимно локални вина. По този начин те стимулират икономиката на собствената си държава.

Прогнозирате ли колко време ще е нужно на българските изби да се възвърнат към нормални темпове на работа след кризата? Колко време може да издържи бизнеса на този режим?

За нас мога да твърдя, че спрямо ситуацията запазваме задоволително ниво на продажби като не предприемаме драстични мерки, като съкращаване на персонала и принудителни отпуски. Използваме различни начини, за да задържим работещите в Катаржина, например с намалено работно време и работа от къщи, за да запазим здравето на всички от компанията и да спазим изискванията за безопасен труд, въведени от държавата. Надявам се все пак, това извънредно положение да не продължи прекалено дълго, защото определено няма да можем да издържим повече от 2 месеца. Това важи за повечето мои колеги от бранша.

Намалените финансови постъпления няма как да не повлияят на работата и на необходимите инвестиции в лозя, работна ръка и технологии. Колкото до времето необходимо да се възстанови нормалния ритъм на работа на избите бих ги разделила на две части - тези които работят и с ресторанти и продават и в магазините, и в големите вериги, ще се върнат много по-бързо към нормалните работни темпове, докато на другата група винопроизводители, които работят само с ресторанти и нощни заведения ще им е много по-трудно, тъй като в момента те търпят огромни загуби и имат нулеви продажби. Забелязвам, че те разчитат в момента предимно на онлайн продажби, но това не може да замести нормалните продажби.

Смятате ли, че за бъдещия успех на българските компании след края на извънредното положение трябва да помислят и управляващите, като бъде ограничен вносът на някои стоки, за да се даде шанс на българските компании? Мислите ли, че това е постижимо? И за кои стоки?

Не съм привърженик на идеята да се ограничава вносът, за сметка на успеха на български стоки, защото истинската пазарна икономика трябва да дава еднакъв шанс на всички. Конкуренцията е важна за развитието на всеки един бизнес и е истинския двигател за успеха. Има пазар за всички и само тези, които са лоялни и вземат бързи и гъвкави мерки ще успеят след кризата.

Разбира се бих подкрепила всички, които избират българските стоки и искат да подпомогнат българската икономика.