Българският износ през тази година трудно ще достигне нивата от 2011 г. Това заяви Красимир Дачев, който е зам. председател на новоучередената Асоциация на българските износители по време на официалното представяне на организацията. От отговор на въпрос на Money.bg стана ясно, че асоциацията представлява компании, които генерират около 25% от общия обем на експорта ни.

Трудна ще е годината основно заради изключително несигурната обстановка в основния ни търговски партньор - Европейския съюз. Според председателя на асоциацията Иво Тодоров, който е и изпълнителен директор на Приста Ойл, страната ни трябва да намери нови пътища за продукцията си, включително и да възобнови добрите си търговски взаимоотношения с държавите от бившия социалистически блок и тези от Близкия изток.

Равносметката на асоциацията показва, че през последните години износът ни е нараствал основно при суровините и услугите. Това обаче не носи висока добавена стойност и не осигурява необходимите приходи за бюджета и подобрено финансово състояние на самите предприятие, подчерта Дачев.

Той каза още, че една от основните причини за номиналния ръст на износа е неколкократният скок в цените на основните метали, които страната ни изнася. В реален обем обаче нещата не стоят по същия начин, а при определени сектори дори има спад в експорта.

Дачев, който е собственик на химическата компания "Свилоза", смята, че държавата трябва да провежда политика на „невидим протекционизъм" и да прави всичко възможно за насърчаване на родното производство. Правителството трябва да е „шиш", който да спомага за пробиването на българските компании на международните пазари. Така е в във Франция, така е във Германия, подчерта предприемачът.

АБИ е единствената до този момент национална експортна асоциация.Учредена е на 22 декември 2012 г., като идеята на Пощенска банка за създаването на Асоциацията се ражда през март 2011 год.

Основната роля на АБИ е да насърчава българския износ на международните пазари.

Амбицията на АБИ е да бъде основният изразител на интересите на износителите в България, като взаимодейства с изпълнителната власт, национални и частни организации и сдружения за дефиниране на насоки и формулиране на ефективни политики за насърчаване на експорта на произведени в България стоки и услуги и за подобряване на тяхната конкурентоспособност.

В момента нейни членове са:

„Приста Ойл"

„Пощенска банка"

„Геотрейдинг"

„Свилоза"

„Софарма"

„Шарлопов Хотелс"

„Белла България"

„Национална асоциация на млекопреработвателите"

„Каолин".