Тази седмица дойде с новина от администрацията на американския президент за въвеждането на нови мита върху вноса на стоки от Европа на обща стойност от 11 милиарда долара. Като основна причина за евентуалното налагане на тарифи върху импорта беше посочен един дългогодишен диспут между Вашингтон и Брюксел - този за субсидирането на европейския авиогигант Airbus.
Окончателният списък от стоки все още не е одобрен, но може да се каже, че първоначалните предложения включват широка гама продукти - от индустриални метали, части за самолети и въздухоплавателни средства, мотоциклети, облекла, сирена, вина и други.
Според властите в Щатите списъкът стоки е част от арбитражно дело, заведено в Световната търговска организация, чийто резултат се очаква в следващите няколко месеца. Американските власти настояват, че подкрепата, които осигуряват европейските власти на Airbus, е в нарушение на правилата на международната търговия и във вреда на американската икономика.
Освен, че сега въпросът, който е на дневен ред включва дали или кога тарифите ще бъдат окончателно въведени, важен е и този какъв ефект биха имали те върху икономиката на Европейския съюз и в частност на България.
Икономистът Лъчезар Богданов дава яснота по тези тема в свой анализ за "24 часа".
"Както изглежда, целта е да се ударят голям брой износители от ЕС, включително и най-вече - посочените, които са замесени в спора за Airbus. В търговията със стоки САЩ имат значителен търговски дефицит с ЕС - внасят стоки за 500 милиарда долара и изнасят за 320 милиарда. Този дефицит расте през последните 5 години - износът от ЕС за САЩ е нараснал с 25% или 100 милиарда долара след 2013 година, докато вносът на ЕС е нараснал само с 56 милиарда долара", посочва той.
Богданов посочва, че основните търговски партньори на Щатите в Европа са Германия, Италия и Франция, а експортът на целия съюз към страната е с дял от 21% от общия. Основните групи стоки са машини, оборудване, автомобили, лекарства, оптически изделия и електроника.
"Храните и облеклата са на макрониво незначителни по обем в износа за САЩ, но засягат изключително точно продукти със силни национални лобита като, изглежда, се разчита те да оказват натиск върху европейските правителства за по-бързо договаряне със САЩ", казва още Богданов.
Що се отнася до ефекта на евентуалните мита върху България, той коментира:
"Българският износ за САЩ е около 1 милиард долара, като 40% от него са лекарства, машини и оборудване, оптически апарати и електроника, част от тях ще бъдат засегнати, но като цяло САЩ имат едва 3% от общия ни износ и не е сред най-големите партньори.".
"Ефектът за България ще е именно през по-ниското търсене в основните ни търговски партньори - почти изцяло новите инвестиции в български експортни предприятия през последните 6-7 години са с цел включване в доставки за големи европейски клиенти", твърди Богданов.
"Разбира се, българският дял е изключително малък (например 20 пъти по-малко изделия на машиностроенете за германския пазар от Чехия) и всъщност не е невъзможно дори при рецесия част от производствата да се преместят от други страни у нас, но това няма да стане без активна работа за привличане на подобни компании", обобщава икономистът.