Навлизането на електрически автомобили ще расте все повече и повече и това ще създаде много губещи, включително и в самата автомобилна индустрия, пише JPMorgan в бележка до своите клиенти.

Преходът от коли в конценционални двигатели към такива, които се задвижват с електричество, ще бъде процес, продължаващ с години. Очаква се обаче моментът, в който той ще се забърза - най-вероятно при промяна в посока надолу на цените на батериите, смятат от банката.

По оценки на JPMorgan до 2025 г. електрическите коли ще представляват 35% от пазара, а до 2035 - почти половината от всички продадени.

И това ще създаде множество губещи. Една от причините е, че електрическите автомобили се нуждат от много по-малко поддържка и тя струва доста по-евтино. "Те имат 20 движещи се части сравнено с 2 000 при автомобили с конвенционален двигател, като това драматично ще намали разходите за сервизиране и ще увеличи живота на колите", пише в бележката.

Смята се, че разходите ще се около 10% от тези при кола с двигател на бензин или дизел.

"Това представлява риск за дилърите, които разчитат на сервизирането след продажбата за голяма част от своите приходи. В течение на времето това ще намали и продажбите на автомобили", смятат от JPMorgan.

Възможно е преходът да навреди и на финансовата индустрия. Очаква се цената на автомобилите с двигател с вътрешно горене втора ръка да намалее драстично, което означава, че ако заемодателите трябва да придобият даден автомобил заради неплатени вноски и да покрият разходите си по кредита чрез продажба.

Ако очакванията, че електрическите автомобили ще издържат повече време, то това означава, че ще има нужда и от по-малко кредити.

Друга голяма индустрия, която ще пострада, е петролната. Около 20% от търсенето на петрол е заради автомобилите. Очаква се до 2035 г. търсенето на нефт да намалее с 15%.

Разбира се, има и печеливши - например компании, които произвеждат чипове. Както и потребителите, тъй като според изследване на JPMorgan в САЩ и еврозоната разходите за лични автомобили и гориво съставлява между 8 и 10% от общите разходи.