В последния доклад от Европейския форум за устойчивост на пазара на дребно се съобщава за все по-активното отчитане на околната среда,  като фактор при вземането на бизнес решения от страна на търговците на дребно. Компаниите, участващи във форума, обръщат повече внимание на екологичната ориентираност на своите вериги на доставка, устойчивите системи за разпространение и използването на възобновяеми енергийни източници.

Това показва нарастващото значение на отговорното отношение към околната среда за бизнеса и приноса към осъществяването на политиките на ЕС, насочени към насърчаване на устойчивото потребление и производство, съобщава Портал Европа.

Приносът на търговците на дребно възлиза на 13 % от БВП на ЕС, докато храните и напитките, жилищният сектор и секторът на мобилността генерират около 70-80 % от отрицателните въздействия на потреблението върху околната среда. Тъй като търговците на дребно извършват дейности във всичките три области, увеличаването на устойчивостта с тяхно участие може да доведе до значителни ползи за околната среда.

Участниците във форума се ангажираха да предприемат специални действия във връзка с околната среда, които допринасят за устойчивото потребление и ефективното използване на ресурсите. От създаването на форума през 2009 г. насам целите и постиженията на неговите членове подлежат на ежегодно наблюдение. Последният доклад за наблюдението съдържа описание на поетите през 2010 г. 390 ангажимента в 3 категории („какво продаваме", „как продаваме" и „комуникация") - със 100 повече в сравнение с 2009 г.

В него се акцентира върху някои от постигнатите най-добри практики в тази насока. С цел да насърчава устойчивостта на веригата на доставки, Metro Group, в сътрудничество с Организацията на ООН за промишлено развитие (UNIDO), въведе програма за обучение на доставчици в развиващите се държави. Auchan отбеляза намаление с почти 10 000 тона в потреблението на опаковъчен материал, докато Mercadona премахна 80 % от найлоновите торбички за еднократна употреба в 150 магазина. Tesco UK постигна целта си да не депонира никакви отпадъци, а Inditex намали средното ниво на консумация на електроенергия с 42 % в 840 магазина. Допълнителни примери за ангажименти, поети от конкретни търговци, могат да бъдат намерени в доклада.

Докладът също така разкрива, че ангажиментите все по-често отразяват препоръките и добрите практики, описани в тематичните документи от форума във връзка с устойчивия дърводобив, екологичното етикетиране, енергийната ефективност и въглеродните емисии на магазините, информацията за екологичните характеристики на продукта по време на жизнения му цикъл, информацията за потребителите, опаковането, транспортирането и логистиката.

Началото на Форума за пазара на дребно беше поставено през март 2009 г. под формата на платформа, в която множество заинтересовани лица участват на доброволен принцип. До членство се допускат всички търговци, които се присъединят към Програмата за действие в областта на околната среда на търговците на дребно в ЕС (REAP), а също така и граждански сдружения.

Форумът беше създаден с цел да улесни диалога между Европейската комисия, търговците на дребно и основните заинтересовани лица, за да се формира по-добро разбиране на практическите мерки, необходими за насърчаване на устойчивото потребление. Като част от стратегията „Европа 2020" за постигане на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж, основната идея на политиката за устойчиво потребление и производство (УПП) е да отговори на собствените ни нужди, свързани с растежа и потреблението така, че бъдещите поколения да не бъдат ощетени.