Активите на частните клиенти в УниКредит Булбанк достигнаха 665 млн. лв. в края на януари 2012 година. Това обяви на пресконференция Иван Джонов, директор Частно банкиране в УниКредит Булбанк. Приблизително същият обем от активи (около 300 млн. евро) в този сегмент банката управлява и в Русия, Словакия и Унгария.

Общата стойност на финансовите активи на частни клиенти, които УниКредит управлява в Централна и Източна Европа, е 13 млрд. евро. Клиентите са малко над 43 хил. в региона, като те се обслужват от 66 специализирани клона на Частно банкиране. Най-голям дял в този сегмент има Турция, където общата стойност на финансовите активи на частни клиенти, управлявани от УниКредит, е в размер на 6.5 млрд. евро. На второ място се нарежда Полша с 2.2 млрд. евро активи на частни клиенти.

„В областта на „Частното банкиране" се конкурираме не с банките на българския пазар, а с водещите банки в света", коментира Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк.

На българския пазар УниКредит Булбанк обслужва 1300 частни клиенти към края на януари тази година. Привлечените средства от тях възлизат на 552 млн. лв. Това нарежда УниКредит Булбанк Частно банкиране на първо място с 23% пазарен дял по отношение на броя на частните клиенти. Банката е лидер и по отношение на депозитната маса на този определен сегмент частни клиенти в България с около 18% пазарен дял.

„Според последните проучвания през 2011 г. близо 70% от клиентите на УниКредит Булбанк Частно банкиране са удовлетворени и лоялни към банката, което означава, че с нас се работи лесно и ни мотивира да предложим да предлагаме най-доброто обслужване на пазара", каза Иван Джонов.

За да попаднат в сегмента „Частни" клиентите на УниКредит Булбанк трябва да разполагат с финансови активи (депозитни и разплащателни сметки, взаимни фондове и ценни книжа) за над 350 хил. лв. Предполагаемият годишен доход на домакинство надвишава 100 хил. лв.

Това обикновено са собственици на фирми; професионални мениджъри, които са на високи позиции с висок стандарт на живот и значими годишни приходи; наследници, придобили значими финансови активи от продажба на наследствени имоти или дял от собствен бизнес, както това могат да бъдат и хора със свободни професии - професионалисти в областта на изкуството, спорта, с висок потенциал за развитие и значими годишни приходи.

Положителното развитие на сегмента частно банкиране за цялата банкова система се потвърждава и от последните данни на Българска народна банка. Броят на депозитите над 1 млн. лв. е нараснал с 54% за две години, като към края на декември 2011 г. те са 553. Общо 1.3 млрд. лв. са депозирани по сметки със салдо над 1 млн. лв. към края на миналата година, което е повишение от 50% за две години.

„Данните на БНБ потвърждават увеличилата се склонност към спестяване по време на кризата, защото хората се чувстват несигурни. Освен това много средства, които се намираха в бизнеса преди кризата, се оказаха по сметки на индивидуални клиенти, като се надяваме, че това е временна липса на инвестиционна перспектива", обясни още Иван Джонов.

Броят на депозитите над 200 хил. лв. е нараснал с 45% до 6 063 за периода декември 2009 г. - декември 2011 г. А общият размер на депозираната сума по тези сметки е 3.3 млрд. лв., като е отбелязан ръст от 42% за две години. Делът на депозитите над 200 хил. лв. е 11% от общата депозитна маса на домакинствата.

Специално за частните си клиенти УниКредит Булбанк предложи през февруари първия структуриран депозит „Блу Чипс". Набраните средства по него достигнаха 4 млн. евро. Депозитът „Блу Чипс" дава възможност за съхранение и увеличаване на спестяванията. Този продукт инвестира в така наречените сини чипове - акции на компании, които са лидери в своя сектор, имат установена история на стабилни печалби, висок кредитен рейтинг, голяма пазарна капитализация и т.н.

Основната характеристика на структурирания депозит „Блу Чипс" е възможността за получаване на допълнителна доходност, по-висока спрямо стандартните депозити, изчислена като средноаритметична величина от реализираната доходност на всяка една от акциите за периода на депозита.

Сините чипове са с равно тегло от по 20%. Това са Kraft Foods, Coca Cola, Vodafone Group, Novartis AG и McDonald's. Всички те са антициклични компании или компании, чиито приходи не са пряко обвързани с икономическия цикъл. Пазарната капитализация на петте компании е 580 млрд. долара, което е с 11 пъти повече от БВП на България за миналата година.