Най-големият скок в сферата на потребителските технологии от iPhone насам или катастрофа за милиарди долари - все още не е ясно какво представляват очилата/шлемовете за виртуална, добавена и смесена реалност. Две неща обаче са сигурни - Apple Vision Pro идва след броени седмици поне в САЩ и скоро след дебюта си ще трябва да се бори с обещаващ конкурент от Sony. Това са две от големите новини от изложението за потребителска електроника CES.

Фаворитът

Представеният през юни 2023 г. "пространствен компютър" Apple Vision Pro ще се появи в магазините на компанията в САЩ на 2 февруари на доста сериозната цена от 3499 долара. Той ще е с 256GB вградена памет, като на CES Apple подчертаха, че шлемът е оптимизиран и за хора, които нямат перфектно зрение и на двете очи.

Apple стъпва в бъдещето с "пространствения компютър" Vision Pro

Apple стъпва в бъдещето с "пространствения компютър" Vision Pro

AR/VR устройството има собствена екосистема, високи характеристики и поне толкова висока цена

Vision Pro се отличава от повечето VR/AR/XR предложения до момента с това, че залага в огромна степен на жестов контрол и следене на ириса и освен това батерията е отделена от шлема и така той става по-удобен за носене. С помощта на вградените камери и микроекраните с висока резолюция, потребителят "вижда" пространството около себе си, но с добавени различни виртуални елементи - например, можете да гледате филм на виртуален екран на стената срещу себе си или продуктите в магазина да имат интерактивни "етикети".

Vision Pro ще има и собствена екосистема от приложения. Някои от най-важните със сигурност вече са в разработка.

Снимка 622058

Източник: Apple

Както отбелязва Би Би Си, маркетинговата кампания на Apple вече започва да набира скорост, като амбициите ѝ са сравними с тези от старта на iPhone през 2007 г. Ако Vision Pro успее на пазара, ще създаде изцяло нова продуктова категория с мултимилиарден потенциал. За Apple това е важно, тъй като последният принципно нов за компанията продукт датира от 2015 г. - Apple Watch.

Не липсват обаче и проблеми - още през миналата година беше ясно, че първата генерация ще е скъпа и трудна за производство, като според FT компанията е коригирала прогнозата си и, вместо 1 млн., очаква 400 000 продадени устройства през 2024 г.

За момента не се знае кога Apple Vision Pro ще се появи на други пазари.

Конкурентът

Докато Apple се подготвят за дебюта на своя "пространствен компютър", от Sony се готвят да го засенчат със своята "Система за създаване на пространствено съдържание" (Spatial Content Creation System). Тя е с по-професионална насоченост и позволява на потребителите да разглеждат и редактират триизмерни модели - едно от очакваните приложения на първата (скъпа за редовия потребител) генерация Vision Pro

Снимка 648698

Източник: Sony

Шлемът е задвижен от платформата Snapdragon XR2 Plus Gen 2 и има два 4K OLED микродисплея, на които се комбинират виртуално съдържание и реално такова, заснето от 6 камери. Той има и два контролера - пръстен за манипулиране на триизмерните обекти и показалка, която пасва в ръката.

За Meta, Microsoft и Disney метавселената се оказва (много) скъп провал

За Meta, Microsoft и Disney метавселената се оказва (много) скъп провал

Компаниите вече не вярват, че виртуалните светове са бъдещето на интернет

Sony си партнират със Siemens и в новото устройство е интегрирана поддръжка за специализирания софтуер NX Immersive Designer, използван в индустриалния дизайн и разработката на различни продукти. Японският гигант ще работи и с разработчици в производствената и развлекателната сфера.

Шлемът на Sony се очаква по-късно през тази година, като цена не е обявена.