Преди само 2 години "метавселена" беше просто един практически непознат извън изследователските среди термин. Преди само една година "метавселена" беше бъдещето на общуването между хората с истинска надпревара между най-големите световни корпорации за това кой първи ще изгради присъствие във виртуалните триизмерни светове. Днес думата "метавселена" предизвиква иронични усмивки и досада - заради похарчените милиарди за неизпълнени обещания, а и защото масовата публика вече е насочила вниманието си другаде.
Цената на технологията - и като софтуер, и като хардуер, на този етап я обричат да е нишова, а не изглежда и че това ще се промени лесно, след като мегакорпорациите пренасочват инвестициите си - разочаровани от това, че интересът към метавселената така и не "избухна". Звучи като омагьосан кръг, защото е точно това. А сякаш беше вчера, когато Марк Зукърбърг даже преименува компанията майка на две от най-популярните социални мрежи в света на Meta...
Контекст: Концепцията за метавселената като триизмерни виртуални светове, които са едновременно автономни, но и здраво свързани с физическата реалност, може да се проследи до романа "Снежна катастрофа" на Нийл Стивънсън от 1992 г. В научните изследванията в тази сфера са изключително активни също поне от началото на 90-те, но едва през есента на 2021 г. Зукърбърг изстреля термина в мейнстрийма.
Той отдели десетки милиарди долари за разработката на метавселената, като това в голяма степен се виждаше от анализаторите като рисков, но логичен ход. Facebook, Instagram и WhatsApp са приложения, които се инсталират на чужд хардуер, който работи с чужда софтуерна платформа - зависят от трети страни. А това е опасно и вече се вижда защо - Apple затегнаха контрола над следенето на потребителите с рекламна цел и това удари силно по приходите на социалните платформи.
Затова и Facebook, който междувременно се прекръсти на Meta, потърси начин да промени правилата на играта и да наложи метавселената като новата среда на общуване. Едно такова "преизобретяване" на интернет и то около Web3 децентрализираните технологии щеше да постави Зукърбърг в ситуация, в която има контрол над приложенията, операционната система и хардуера - доминация, каквато в настоящия етап даже и Apple не може да установи.
Останалите големи играчи в сферата на технологиите и съдържанието като Microsoft, Google, NVidia, Amazon, Disney, Epic Games, Unity и т.н. също се включиха в надпреварата. Изглеждаше сякаш метавселената има големи шансове за успех.
Какво се обърка: Провалът е най-вече в една точка - цената. VR очилата и останалата периферия за пълноценно "потапяне" в метавселената са изключително скъпи. За потребителите извън най-богатите западни страни това е просто една недостъпно скъпа глезотия.
В същото време, по-платежоспособните пазари също не са в плен на метавселената. Технологичните ентусиасти, които винаги са "посланици" на новите технологии сред по-широката аудитория го обясняват с това, че цялата концепция не може лесно да се "преведе" до един или няколко примерни сценария на масова употреба.
Освен това, реализацията до момента е на много ниско ниво - аватарите на Meta продължават да изглеждат като персонажи от компютърна игра с невисок бюджет, пусната на пазара някъде в самото начало на милениума.
Цифром и словом: Големите поддръжници на метавселената в корпоративния свят един след друг намаляват инвестициите си и ги пренасочват към "новото голямо нещо" - генеративните платформи на изкуствения интелект. Иначе казано, всеки иска да има своите ChatGPT и MidJourney и е готов да плати за това с парите, заделени за виртуални светове.
- Meta, които инвестираха умопомрачителните 36 млрд. долара в метавселената, в момента е в доста влошено здраве. Преди няколко месеца тя съкрати 11 000 служители, а сега се готви да направи същото с още 10 000. Въпреки всичкото говорене на Марк Зукърбърг за "година на ефективността" и стабилизиране на компанията, даже ключови за метавселената лица я напускат.
Сред тях е легендарният гейм разработчик Джон Кармак, който обяви, че проектите за VR хардуер в Meta работят "с половината от ефективността", която им е нужна.
- Disney затварят своето metaverse подразделение в рамките на съкращенията в компанията - 7000 души ще я напуснат. Очакваше се, че технологията ще навлезе в увеселителните паркове на компанията, но сега това е слабо вероятно.
- Microsoft също вече нямат специален екип, който да работи по метавселената. Ресурсите отиват към интеграцията на GPT езиковите модели в продуктите на компанията.
В прав текст: "Шумотевицата около метавселената приключи. Голямото предизвикателство беше нейната цена. Тя не е всеобхватна, а софтуерът и джаджите са твърде скъпи. Хората все още търсят в Google въобще какво означава тя. Привлекателна е единствено за тези, които се интересуват от гейминг, изкуство и мода. Не отговаря на нуждите на много хора", коментира през Quartz специалистът по възникващи технологии Еглийн Самои.
От друга страна: Има и експерти, според които положението не е толкова трагично. Според тях технологията ще има дългосрочно присъствие, но са нужни промени. "Има да извърви дълъг път - хардуерът е много неудобен, а трябва да е лек като очилата и достъпен като смартфоните. Трябва да се вземат мерки за защита на зрението", коментира пред онлайн изданието основателят на ChainAdvise Бенджамин Арунда.
Според експерта виртуалната реалност и добавената реалност имат голям потенциал в множество сфери - образованието, здравеопазването, космическите изследвания и развойната дейност. Но определено това е надграждане на съществуващите платформи и системи, а не нова среда за комуникация, каквато Марк Зукърбърг се надяваше да създаде.