Общите разходи за е-покупки, извършени през 2009 г. възлизат на $130 млрд., показват данни на аналитичната копания comScore, цитирани от специализирания сайт eTimes.bg. В посочената сума не са включени туристическите услуги и пътуванията. В сравнение с миналата година не се наблюдава увеличение.

Същевременно не е налице спад, благодарение на коледно-новогодишните покупки. Парите, изразходвани за празнични покупки в края на 2009 г. са с 4% повече, отколкото през същия сезон на 2008 г. Ключов фактор за ръста на празничните покупки са специалните предложения. ComScore отчита  и силното влияние на social media върху решенията за покупка.

ComScore прогнозира умерен ръст през настоящата година и че увеличението разходите за покупки онлайн ще бъде ограничавано от: високото ниво на безработица; намаленият достъп до кредити; увеличение на спестяванията.

Аналитичната компания базира анализа си на данни от панел от 2 млн. интернет потребители по целия свят.

През четвъртото тримесечие на 2009 г. продажбите онлайн са заемали общо 7% от продажбите на дребно, като в цифрата не се включват продуктови категории на стоки, които не се продават онлайн - например газ и др. Данните за същия период на предходната година са 4,6%.

През празничния сезон на 2009 г. са пазарували с 10% повече хора, отколкото през същия период на 2008 г., но купувачите са харчели средно с 5% по-малко и средната сума, изразходвана от един купувач е спаднала от $261 до $250 на годишна база.

През 2009 г. е отчетен първият път в историята, в който онлайн продажбите достигнаха $900 млн. - 15 декември (вторник). Увеличението в този ден е 21% на годишна база и загатва за $1 млрд. през настоящата година.

Подобрението на икономическата ситуация не се отразява еднакво добре за всички онлайн търговци. Топ 25-те е-търговци са отбелязали 11% ръст на продажбите си по време на празниците, но останалата част са отбелязали 7% спад на продажбите.

Ключовият фактор за ръста на коледните продажби са били специалните празнични предложения. През 2009 г. тези оферти са били значително повече, отколкото през 2008 г., защото в края на същата година започна спадът в икономиката и търговците не са били в състояние да предлагат много отстъпки.

Amazon и Walmart.com общо бележат 13% дял в празничните покупки - с 10% повече от предишната година. Броят посетители на Amazon през декември е бил 85,7 млн., а на Walmart.com 54,2 млн.

Данните от проучванията на comScore акцентират върху нарастващата роля на social media сайтовете, като Facebook и Twitter, за оформяне потребителските навици на купувачите. 28% от участниците в панела на comScore казват, че social media сайтовете са повлияли на решенията им за покупка, 7% са станали фенове на бизнес във Facebook и 5% следват бизнес профил в Twitter, като много от тях са правили това с цел да научат за промоция или за купон за отстъпка.

Проучванията на e-Academy сочат, че 8% от населението и 15% от всички интернет потребители в България пазаруват през инернет. 10% от пазаруващите онлайн правят това само от български сайтове, 3% предпочитат да пазаруват предимно от външни сайтове за електронна търговия (еBay) и 2% пазаруват както от български, така и от чужди сайтове.

Според данните на НСИ 3,3% от хората на възраст от 16 до 74 г. в страната са пазарували онлайн през първите три месеца на 2009 г. На въпроса каква е причината да не използват услугите на е-търговия, 21,7% от лицата отговарят, че предпочитат да пазаруват в магазин и да видят продукта, а 19,4% посочват, че нямат нужда да пазаруват в Интернет.