Дигиталната трансформация за един бизнес е огромно предизвикателство. Нови процеси. Сбогуване със старата инфраструктура. Настройки. Обучения. Също така обаче, дигиталната трансформация е и ключ към много нови възможности. Важно е да имаш партньор, който може да помогне при срещите с неизбежните трудности по пътя.

Това най-добре се вижда в света на SAP. Софтуерният гигант дигитализира практически всички аспекти от работата на хиляди компании по света, а днес заедно с тях прави смела стъпка към новите реалности на облачните решения и изкуствения интелект.

Лесно ли е? Не. Страшно ли е? Вече казахме - да. Има ли кой да помогне и да съдейства на всяка стъпка от процеса, както и да реагира моментално, когато се появи проблем? Със сигурност. Global Cloud Infrastructure & Delivery (GCID) организацията в SAP е мотор за промяната в предоставяне на облачни услуги както вътре в компанията, така и за всички бизнеси, които разчитат на нея.

Основна роля има инженерният екип, който следи 24/7 за работата на системи по целия свят. Две трети от него е базиран именно в България. Става дума за 170 от общо 250 специалисти, разположени в 6 локации по света.

Да се грижиш за 280 милиона потребители

"Често правя аналог с пожарникарите или парамедиците. Когато клиент не може да използва услугата си, ние сме първата линия на действие. Не сме "докторите", които могат да разрешат най-сложните ситуации, но имаме достатъчно знания и възможности, за да реагираме на момента и даден инцидент да бъде овладян", обяснява Кирил Крантев, ръководител на глобално ниво към направление Technology & Innovation Cloud Operations в GCID.

Кирил Крантев

Източник: SAP

Кирил Крантев

Екипът прилага различни обновления и съдейства за навременното отстраняване на проблеми по инфраструктурата, която предоставя софтуер и платформа като услуга на над 280 милиона потребители.

Цветомила Димитрова, която отговаря за SaaS и PaaS облачните услуги в екипа, допълва: "Тук създадохме и оперативен център, фокусиран върху поддръжката на критични услуги и подсигуряване на непрекъснато функциониране на облачните процеси. Този оперативен център в България се утвърди като изключително ценен ресурс както за клиентите на SAP, така и за развойните организации вътре в компанията". Сърцето на оперативния център е високото ниво на колаборация и експертиза на специалистите, които активно обменят опит и знания, свързани с различни продукти на САП. Всички те имат обща цел - клиентите на САП да могат да разчитат на софтуера си в реално време и той да работи безпроблемно.

Предизвикателства в облаците

Задачата на (предимно) българския екип звучи сложно и отговорно, защото е именно такава. "Предизвикателство е, че клиентите разчитат на постоянна наличност на своята облачна услуга - решенията, които им предоставяме, трябва да работят 24/7 в пълната си функционалност, за да може бизнесът им да оперира гладко", обяснява Димитрова.

Цветомила Димитрова

Източник: SAP

Цветомила Димитрова

Тя подчертава нещо особено важно - SAP не работи просто с потребители. Компанията създава условия на организации и бизнеси от всякакъв мащаб да работят. "В бързо променящата се и динамична пазарна среда, нуждата от бизнес гъвкавост е водещ фактор за поддържане на конкурентоспособността на нашите клиенти. Ние ги подпомагаме чрез висока надеждност на софтуера, който да им служи в реално време, да им позволява бързо да скалират и своевременно да реагират на пазарните условия", пояснява Димитрова. "Ние всъщност не изграждаме (просто) технологични услуги - ние гарантираме, че можете да качите контейнери на корабите, че могат да се издават фактури по време на Черния петък, че камионите се движат по график. Почти всяка услуга, която изграждаме, е критична за бизнеса и пряко обвързана с неговия успех", каза по темата по-рано през тази година ръководителят на GCID Озрен Копайтич в интервю за Money.bg.

Озрен Копайтич, SAP: Имаме голяма перспектива за развитие в България

Озрен Копайтич, SAP: Имаме голяма перспектива за развитие в България

Компанията ще използва огромните си познания за бизнес процесите, за да добави нови AI функционалности

Това се случва на фона на трансформацията вътре в SAP - от продуктова компания, която предлага локални (on-premise) решения, към двигател на дигиталната трансформация и лидер в облачните услуги за бизнеса. Това изисква и промяна в начина на мислене при разработката и поддръжката на софтуера, признава Кирил Крантев. Резултатът - по-"издръжлив" код и "издръжлив продукт", с който инженерите на смяна могат да работят надеждно през цялото време. В момента различни звена вътре в компанията си партнират с цел системите да бъдат на възможно най-високо ниво.

Когато става дума за предоставяне на услуга обаче винаги има две страни. Ако от едната е SAP, от другата са компаниите, които също се променят. Крантев отбелязва, че първоначално някои клиенти са виждали предизвикателства в миграцията от on-premise (локално решение) към облака, както и в свързаната с това необходимост да приведат специфичните си функционалности към единен стандарт. Към момента обаче отношението по тези въпроси вече е по-различно, а са отпаднали и много от опасенията, свързани със сигурността на данните.

Една наистина глобална компания

GCID е голяма структура в международен мащаб, като значителна част от този екип е базиран у нас. Кое е по-трудно - да се поддържат атмосфера и продуктивност на локално ниво или да се поддържа фокусът към единни цели на глобално равнище?

Кирил Крантев, който е управлявал и по-малки екипи в компанията, е категоричен: "Ако имаш екип от 10-15 човека, много по-лесно е да ги обединиш и да имате обща кауза и мисия. Още повече, когато са от една националност и няма големи културни различния. Колкото повече хора са, толкова по-трудно е да създаде възприятието, че сме едно цяло с екипите във всички други локации и колегите да осъзнаят, че организацията мисли за всички и затова и те самите трябва да мислят за всички като едно семейство".

Рецептата на SAP? Обединяването около общи принципи: "Това са ценности, които определят начина на поведение и на мислене, които искаме да видим у хората".

Снимка 696343

Източник: SAP

На локално равнище екипът провежда различни развлекателни, професионални и социални активности. И Крантев, и Димитрова го определят като сплотен, задружен и отзивчив - всеки е готов да помогне на своите колеги и да споделя активно знания.

Той освен това се разраства - от началото на годината са отворени 70 нови позиции само в България и то с разширяване на профилите на специалистите, които се търсят. Актуалните отворени позиции са насочени към старши разработчици и експерти, мениджъри и DevOps инженери."

През първите месеци всеки нов служител работи с ментор, като постепенно се навлиза в спецификата на технологиите и процесите - с комбинация от реални задачи, теоретични и практически обучения и работа рамо до рамо, наблюдавайки конкретен професионалист във всички дейности, които той/тя извършва. Целта е не просто да се вземе "готов" кадър, а да му се даде пространство, в което да расте и да се развива. Организацията и компанията предлагат изключително богата палитра от обучения, за да може специалистите да повишават своето ниво на експертиза.

Не, AI няма да ги замени

Развитието на изкуствения интелект се ускори значително през последните две години. Вече има някои технологични експерти и рискови инвеститори, които твърдят, че особено с навлизането на автономните AI агенти, поддържането на даже най-сложните системи ще спре да бъде човешка работа.

SAP внедряват изкуствен интелект както в клиентските си продукти, така и във вътрешните си инженерни процеси, но Димитрова и Крантев са категорични, че ботовете не заменят, а допълват и подобряват възможностите на човека.

Тя подчертава, че някои критични умения си остават сила на човека. "Първото е вземането на решения - то е многокомпонентен процес и понякога най-правилното решение не е решение, изцяло базирано на данни. Един от ключовите начини, по които изкуственият интелект подобрява процеса по вземане на решения е чрез способността му да обработва огромни количества данни бързо и точно или като предоставя симулации и предиктивни модели. Поне към момента обаче изкуственият интелект не може да обхване всички фактори и да вземе предвид етични, морални или чисто човешки аспекти, които са ключови фактори при много решения. На следващо място е критичното мислене и анализирането на информация и адаптивността към променящи се обстоятелства - да, AI може да генерира решения на базата на съществуващи модели и данни, но не може да предложи наистина нови идеи или подходи и да адаптира стратегия въз основа на променящи се обстоятелства, липсва му гъвкавостта и приспособимостта на човешкото мислене", посочва Цветомила Димитрова.

"От голяма полза е не да заменим хората с AI агенти, а да видим коя част от работата на хората би могла да се върши по-бързо. Бихме имали интерес да се автоматизира или "полуавтоматизира" например повторяемата монотонна работа", обяснява Кирил Крантев.

По думите му ключовото е да не отричаме директно AI - защото той пести ресурси и така има смисъл от него в бизнеса. В същото време, хората трябва да получат достъп до нови знания и умения, за да имат нови възможности.

Така че едно е сигурно - SAP се развива, иновативните облачни решения за бизнеса - също, но хората остават най-важният и решаващ фактор за успех. Особено тези "парамедици", които денонощно се грижат за "здравето" на жизненоважната за милиони потребители в цял свят бизнес платформа.