Южна Африка може да е най-развитата държава на Черния континент, но в много аспекти тя остава "аналогова". Дигиталната трансформация изостава от световните тенденции, но правилният подход може да отключи толкова голям потенциал, че в икономиката да влязат милиарди, сочи нов доклад, цитиран от Semafor.
Подобряването на дигиталната инфраструктура и усъвършенстването на регулаторната среда са сред промените, препоръчани в доклада на дигиталния конгломерат Naspers и Института Mapungubwe.
Авторите на доклада твърдят, че инвестициите биха помогнали на дигиталната платформа на страната — която се движи от компании, улесняващи електронната търговия, доставките и транспортните услуги — да внесе 91,4 милиарда ранда (5,2 милиарда долара) в икономиката на Южна Африка до 2035 г.
Прогнозираният растеж би увеличил приноса на сектора на електронната търговия, доставките и транспортните услуги през онлайн платформи към икономиката на Южна Африка до 1,38% от БВП, спрямо 0,02% през 2022 г.
Важно е кой пише доклада. Naspers е най-голямата технологична и медийна компания в Африка, оценена на около 37 милиарда долара. Нейното портфолио в Южна Африка включва онлайн магазина Takealot, услугата за доставка Mr. D и платформата за недвижими имоти Property24. Тя също така притежава миноритарен дял в китайския дигитален гигант Tencent.
Авторите препоръчват южноафриканските власти да либерализират регулациите и по този начин да ускорят развитието на сектора. Докладът също така призовава за ускоряване на разширяването на високоскоростния интернет достъп, по-голямо внимание към образованието по наука и технологии и стимули за местните производители да продават на електронни платформи.
Последното започва да се случва. Някои от утвърдените компании в Южна Африка развиват свои собствени платформи за електронна търговия или си партнират със стартъпи, за да подобрят обслужването на клиентите и да разширят пазарите си.
"Въпреки че дигитализацията все още е в ранен етап, тя отразява глобалните тенденции и предлага рядък шанс да се отключи значителен икономически потенциал за нашата нация", заяви главният изпълнителен директор на Naspers Южна Африка, Фути Маханйеле-Дабенгва.
Южна Африка има най-развития пазар за електронна търговия на континента, отчасти благодарение на Naspers, но глобални играчи от Китай оказват значително въздействие. Shein, AliExpress и в последно време Temu навлизат на пазара, което предизвиква безпокойство сред някои традиционни търговци, които се притесняват от невъзможността си да се конкурират.
Някои местни индустриални групи призовават правителството да затвори данъчната вратичка за внос, която според тях китайските компании за електронна търговия използват в своя полза.
През май Amazon стартира своята онлайн услуга за пазаруване в Южна Африка, обещавайки доставка в същия или следващия ден — което бележи навлизането на американския гигант в африканското пространство за електронна търговия. Платформата започна с относително ограничен асортимент от местни и международни марки.