Концесионерът на двете български морски летища "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД официално откри напълно реновираната пътека за рулиране (ЕКО) на Летище Варна. Проектът, който е на стойност 8.6 млн. евро, е третата най-голяма инвестиция на дружеството, от общо вложените 136 млн. евро за варненския аеропорт към този момент. 

Най-голямата инвестиция, за сега, е изграждането на нов пътнически терминал през 2013 г. (38 млн. евро) и рехабилитацията на пистата през 2012 г. (20 млн. евро). Планираните инвестиции в аеропорта се очаква да достигнат до 196 млн. евро до 2046 г.

Повече за инвестициите в двете Черноморски летища и бъдещето им развитие за money.bg разказаха от концесионера  "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД. 

- След откриването на ЕКО от общо 7 рульошки на летището във Варна само една остава затворена. Какво предстои да се случи с нея?

В момента само една пътека за рулиране не е отворена, тъй като не е оперативно необходима. Планът ни за тази пътека за рулиране е да бъде рехабилитирана и отворена след 2025 г. и при пълното възстановяване на трафика.

- ЕКО ще има виско ниво на товароносимост. Предвид това, че поемането на тежкотоварни самолети не зависи само от една рульошка, а и от товароносимостта на пистата и перона ще може ли летището във Варна да поема подобни самолети?

След предишната рехабилитация на пистата за рулиране (АЛФА) и реконструкцията на перона, пистата за рулиране (ЕКО) беше последният елемент, който трябваше да бъде подобрен, за да отговаря на изискванията на EASA за обслужване на самолети с код D и E.

На Летище Варна могат да се обслужват всички видове самолети. Основният трафик се състои от самолети, които не представляват значително натоварване, докато съоръженията могат да се справят с определен процент извънредни товари, без да бъдат повредени.

- Планирате ли се на летището да бъдат обслужвани карго полети?

Карго полетите могат да се обслужват както на Летище Варна, така и на Летище Бургас, въпреки че Летище Бургас е предпочитаният избор от авиокомпаниите, поради съоръженията, които предлага за карго услуги, включително и склад.

- Предстои ли ремонт на инфраструктурата на летището в Бургас?

В момента обновяваме и Летище Бургас. Току-що завършихме пълен ремонт на част от перона и го разширихме. За Сезон 2025 г., с промяна на разположението на перона, Летище Бургас ще има ново перонно осветление и напълно модернизирани перонни пътеки за рулиране.

- Какви са вашите наблюдения - възвръща ли се интересът към чартърни пътувания към двете български морски летища? А кои са основните дестинации при т.нар. планирани полети?

Въпреки многото възможности, които нискотарифните авиокомпании предлагат през последните години, чартърните пътувания все още са актуални и през този летен сезон очакваме двуцифрен ръст на чартърните полети спрямо Лято 2022 и на двете Черноморски летища.

Следва да отбележим, че освен чартърни полети с входящ туризъм, на летища Варна и Бургас има и чартърни полети, осигуряващи възможности за почивка на жителите на региона до желани дестинации като: Турция, Египет и др.

На база всички пътнически полети (както чартърни, така и редовни) на Летище Бургас пазар №1 по брой на пътниците за поредна година е Полша, като още през 2022 г. надмина нивата от 2019 г., а през 2023 г. отново ще отбележи ръст.

В допълнение, сред топ пазарите на Летище Бургас са още: Великобритания, Чехия, Германия и Израел, като към момента очакванията ни са за ръст спрямо 2022 г. на всички от топ 10 пазари.

Най-бавно е възстановяването на пазари Великобритания и Германия, като в голяма степен това се дължи на недостатъчната информация и реклама на България като безопасна и атрактивна туристическа дестинация.

Освен традиционните туристически пазари, в края на юни на Летище Бургас за първи път очакваме и чартърни полети от Мадрид, Испания и Ташкент, Узбекистан.

На Летище Варна пазар №1 остава Германия, която традиционно заема първото място по брой на пътниците, следвана от: България, Великобритания, Полша и Австрия. И на Летище Варна очакваме ръст на всички топ пазари спрямо 2022 г.

Пазар "Германия" ще надмине нивата от 2019 г., като това е благодарение най-вече на трафика на нискотарифните авиокомпании, докато полетите, превозващи предимно организирани туристи, се възстановяват по-бавно по същата причина като в Бургас.

Инвестиция за 8.6 млн. евро на летище Варна: Откриха пътека за рулиране с най-голямата носимоспособност в страната

Инвестиция за 8.6 млн. евро на летище Варна: Откриха пътека за рулиране с най-голямата носимоспособност в страната

Очаква се през следващите 20 години през нея да преминат 160 000 полета с над 21 млн. пътници

- Кои са авиокомпаниите, които имат най-много полети от летище Варна и летище Бургас? Различни ли са основните авиокомпании днес спрямо тези от преди 4 години? 

И на двете летища Бургас и Варна най-много полети имат нискотарифните авиокомпании - Wizz Air и на двете летища, а Ryanair на Летище Бургас. Тази тенденция на ръст на нискотарифните полети наблюдаваме в Европа, като е особено актуална за регионалните летища с под 5 милиона пътници годишно, при които делът на нискотарифните полети от общия дял на полетите се е удвоил в последните 10 години и е достигнал над 40%.

Това важи дори в още по-висока степен и за летища Бургас и Варна. Сред авиокомпаниите с най-много полети са и тези, превозващи организирани туристи през летния сезон, както авиокомпаниите, изпълняващи целогодишни редовни полети до Летище Варна - националният превозвач Bulgaria Air, Austrian Airlines и Turkish Airlines.

- Ryanair закри базата си в Бургас още през 2018 г. Има ли интерес към двете морски летища от нови авиокомпании и по-конкретно нискотарифни оператори?

Определено можем да заявим, че има интерес и към двете Черноморски летища, както от страна на авиокомпании, които от години изпълняват полети и добавят нови дестинации и/или полетни честоти, така и от нови превозвачи, включително и нискотарифни.

Всъщност въпреки че през 2023 г. Ryanair няма лятна база на Летище Бургас, както през 2018 г., броят на обслужваните от авиокомпанията дестинации е само с една по малко - 10 през 2023 г. срещу 11 през 2018 г. За Лято 2023 авиокомпанията добави 3 нови маршрута до Бургас от Дъблин (Ирландия), Каунас (Литва) и Познан (Полша), както и 3 нови маршрута до Летище Варна от Катовице и Краков (Полша) и Вилнюс (Литва).

През летен сезон 2022 нискотарифната испанска авиокомпания Volotea стартира полети от Лил до Варна. През този летен сезон тя ги поднови и добави още един маршрут до Варна от Нант.

Освен от нискотарифните, интерес към двете летища има и от традиционните авиокомпании. Например, от латвийския национален авиопревозвач Air Baltic, който на 2-ри май започна редовни полети от Рига до Бургас, и от LOT Polish Airlines, който на 20 юни започна полети от новото летище на Варшава - Радом до Варна.

В допълнение, след 7-годишно прекъсване, сръбският национален авиопревозвач Air Serbia поднови редовните полети от Белград до Варна, които предлагат широки възможности за връзка до редица дестинации в Европа, САЩ и др.