Основателят и председател компанията Yanolja Лий Су-Джин започва доходоносната си кариера в туристическата индустрия като портиер в мотел.

Опитът в хотелиерството го го вдъхновява да пусне приложение за пътуващи, предлагащо всякакъв вид услуги, свързани с настаняване, свободно време, транспорт, ресторант и пазаруване през 2007 г. Сега приложението Yanolja се превърна в глобален феномен с над 57 милиона изтегляния, според уебсайта на компанията. През 2020 пък взема приз за "Приложение на годината" в Apple App store.

Лий е сред най-богатите хора в света, благодарени находчивостта му. Той сам гради "империята" и денс може да се похвали с нетно състояние от 1,2 милиарда долара, което идва от притежаването на близо една трета от Yanolja, заедно със съпругата и двете му дъщери, според Forbes. Той направи своя дебют в класацията на 50-те най-богати в Корея на изданието тази пролет.

Историята зад бизнеса

Yanolja е плод по-скоро на необходимост, отколкото от любов към пътуването. Лий остава сирак в ранна възраст и остава със семейството си през по-голямата част от детството си, разказва CNCB Make it.

Когато Лий е на 23 години той работи в мотел като чистач, в замяна на заплата и място, на което да остане. Той спестява пари, инвестира в акции и дори започва бизнес със салати, според Bloomberg. Когато тази компания се проваля, той се връща към хотелиерството и то в подходящия момент.

В начлото на 2000-те години този тип мотели, в които Лий, се имат за безопасно място за проституиращите. Когато Южна Корея прие закон срещу проституцията през 2004 г., Лий започва да се тревожи, че мотелите, които му осигуряват работа сигурност, ще затънат.

Така той решава да създаде платформа за ревюта на хотели през 2005 г., която две години по-късно става Yanolja. Целта му е да модернизира хотелите и да убеди млади двойки и пътуващи, че са безопасни, удобни и сигурни.

Бизнесът на Лий върви добре през годините. През юни 2019 г. Yanolja стана осмият стартъп "еднорог" в Южна Корея, като достига оценка от над 1 милиард долара по време на кръг на финансиране.

Две години по-късно инвестиционната компания SoftBank Vision Fund 2 купи миноритарен дял в Yanolja за 1,7 милиарда долара при оценка от 6,7 милиарда долара, според Forbes.

Сделката със SoftBank предизвика слухове за потенциално първично публично предлагане на Yanolja. Компанията обаче все още не е станала публична, а главният изпълнителен директор заявява през юли 2022 г., че не бърза да обяви IPO, защото индустрията на хотелиерството все още се възстановява от пика на пандемията Covid-19.

Преди две години компанията стартира Yanolja Cloud, собствен софтуер с изкуствен интелект за други платформи за хотелиерство и отдих. 19 милиона потребители използват софтуерните платформи на Yanolja за резервации, пътувания и други операции по управление на имоти, според уебсайта на компанията.