За актуалните проблеми на националния ж.п. превозвач разговаряме с изпълнителния директор на Холдинг БДЖ, Християн Кръстев.

Г-н Кръстев, какви са опорните точки в плана, който заявихте, че ще оздрави дружеството до 2023 г.?

Първото нещо, което и правим в момента, е да водим преговори с кредиторите за подписване и разсрочване на задълженията към европейските банки. След като направим това, ще започнем с ремонтните дейности и увеличаването на пътникопотока и товарите.

На какъв етап са преговорите с кредиторите и смятате ли, че са склонни на отстъпки?

Очакваме до края на седмицата да разберем. Надяваме се, да постигнем разсрочване, което ние предвиждаме в нашия 10 годишен план. Мисля, че кредиторите ще са съгласни да си вземат парите, вместо да фалират БДЖ.

При представянето си заявихте, че планирате да увеличите броя на влаковете с новия график за движени от декември, предприехте ли вече стъпки по този въпрос?

Новият график за движение на влаковете е изготвен и е даден за съгласуване в Национална компания „Железопътна инфраструктура". След това проектът отива за съгласуване с общините, за да кажат и те своето мнение.

Увеличеното натоварване как ще се отрази върху числеността на кадровия състав на БДЖ?

Целта е да се справим с наличния състав. Правителството и министърът на транспорта вече обявиха, че няма да има съкращения. Единствените кадри, от които бихме се освободили са тези, на които им предстои пенсиониране.

Каква сума заварихте в касите на БДЖ , когато встъпихте в длъжност?

Сумите бяха нищожни. Само в „Пътнически превози" имаше 20 млн. лв., които непрекъснато се поддържат.

Стана ясно, че една от алтернативите за закупуване на нови вагони и локомотиви е НКЖИ да получи статут на втори пътнически превозвач, как гледате на такъв вариант?

Не е задължително НКЖИ да експлоатира новите вагони. Очаква се пътническият състав, който ще бъде купен да ни бъде отдаден под наем и да бъде експлоатиран от БДЖ „Пътнически превози".

Как намирате работните условия в компанията...

Условията са трагични, най-вече за обикновените хора, които работят в дружеството. Тотално занемарени битови услови. Голяма част от служителите нямат необходимото работно облекло.

На тема зимна подготовка работим спешно, като се стараем да осигурим на служителите си дрехи и обувки, които са им крайно необходими. Също така осигуряваме необходимите твърди горива, там където има нужда.

Какво предвиждате за организацията на ремонтната дейност в компанията?

В момента има 3 сключени договори за ремонт на пътнически вагони. Има и по един договор за ремонт на локомотив в Товарни и Пътнически превози. В близко време ще обявим и други обществени поръчки за ремонт на вагони и локомотиви.

Важно е да прегледаме нашите ремонти бази и да ги специализираме, защото до този момент не е направено нищо по този казус. Идеята е ремонтно депо „София" да го специализираме и преоборудваме, така че да извършваме големите ремонти на електрическите локомотиви.

В Горна Оряховица ще специализираме за тази цел депото за дизелови локомотиви. Депо „Надежда" ще бъде екипирано, за да правим „средните" ремонти на пътническите вагони. За ремонт на товарни вагони ще ползваме базата в Подуяне и в Стара Загора.

Какво се случва с холдинга, след като не се състоя сделката за продажба на БДЖ „Товарни превози"?

От Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол получихме писмо, с което ни уведомяват, че вече имаме право да прехвърляме активи на дружеството. Това на практика означава, че ще можем вече да продаваме активи на „Товарни превози", защото по време на процедурата имаше забранително писмо, което забраняваше каквито и да е действия с активи на дружеството.

В тази връзка планирате ли продажба на вагони и имоти?

В програмата е залегнала продажбата на активи - движими и недвижими. Това са вагони, скрап, част от локомотивите, които не са годни и др. Така ние очакваме да постъпят в касите на дружеството 35-40 млн. лева. Продажбата на недвижимо имущество, е също част от действията, свързани с уреждането на финансовите взаимоотношения с НКЖИ.

Какви са вашите планове, какво трябва да се случи с БДЖ до края на 2014 г.?

Трябва да си стегнем подвижния състав. Да увеличим клиентите, изгубени в последните години товарни превози, да увеличим потока с пускането на ремонтираните вагони. Трябва да мине и програмата за закупуване на пътнически състав, така че от догодина да имаме сключен договор.

Какъв подвижен състав планирате да закупите, защото наскоро се появи идеята това да бъдат т.нар шинобуси?

Все още не е решено дали да бъдат шинобуси (бел.ред.-малки мотриси с размерите на автобуси) или електрически мотриси. Закупуването на тези шинобуси ще доведе до последващ проблем, защото трябва да има тактов график и такъв шинобус през 20 минути да тръгва една гара за друга, като не е ясно, какви ще са разходите свързани с това.

А под електрически мотриси, имате предвид такива като Сименс Дезиро?

Да.

Смятате ли, че ще има кой да ги достави, предвид тежкото финансово състояние на БДЖ?

Тези мотриси ще се купуват със свежи пари от държавата по договора, който имаме като национален превозвач.

Каква подкрепа очаквате от Министерството на транспорта и правителството като цяло?

Ще искаме да бъдат отново заложени необходимите средства, така че да можем да сключим договорите за нов подвижен състав.

Кога най-рано може да очакваме първата доставка на такива мотриси?

Най-рано през 2015 година?