Ред принципни грешки намират национално представителните работодателски организации в приетия на първо четене от НС бюджет за 2008г., разбираме от публикувано становище по отношение на закона на 5 такива сдружения.

Съществени недостатъци според бизнеса се крият в лошото предвиждане на някои ключови показатели и несъстоялите се и непредвидени реформи в ключови сектори.

Според работодателските организации прогнозата за потока преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) изглежда песимистична на фона на притока на ПЧИ, който се наблюдава в момента, както и на оценките и класациите на UNCTAD и Световната банка в доклада Doing Business 2008.
Изготвянето на втори, оптимистичен сценарий би спомогнало за по-точни прогнози за ключови показатели като дефицита по текущата сметка и инфлацията, така и за ръста на БВП.

Съществуващите в момента разлики между предвиждания и действителност водят до ред негативни последици, смятат от организациите.

Пример за неточни предвиждания бизнесът дава с бюджетния излишък, реализиран през 2007г. По закон бюджетният излишък беше планиран да достигне 0.8% от БВП, а впоследствие целта за него беше променена на цели 2% от БВП, които обаче също вероятно ще бъдат надхвърлени.

Залагането на нереално ниски бюджетни приходи и отчитането на по-големи такива в края на годината създават предпоставки за нерегламентирани разходи от страна на правителството. Подходът е многократно критикуван и от МВФ.

Работодателските организации предлагат създаването на достатъчно прозрачен механизъм за отчитане на направените извън съответния Закон за бюджета разходи, за да се види къде отиват реализираните приходи и излишък.

Друг основен проблем, който бизнесът вижда се крие в увеличаването на бюджетните разходи в публичните сектори, което не е съпътствано от необходимите реформи. Най-остро този проблем стои в областта на здравеопазването, пенсионната система и образованието.

Подобен проблем съществува и при научно-изследователските дейности. Финансовите средства по програмите за научно-изследователска и развойна дейност /НИРД/ са увеличени, но реформи в основните институти, които отговарят за извършването им, няма.

Настояването е за преразпределяне на средствата от Фонд "Научни изследвания". Иска се също промяна на насоката в изследванията - те трябва да бъдат „практико-приложни", защото в противен случай се пилее и без това оскъдният ресурс. Предлага се обективна селекция на проекти за финансиране от Фонда съобразно предварително подбрани критерии.

Според бизнеса е неадекватно да се търси отговор на големия дефицит по текущата сметка и раздутото вътрешно  потребление чрез поддържане на бюджетен излишък - трябва да се търсят начини за увеличаването на износа на продукция с висока добавена стойност.

Предприемачите критикуват и някои моменти в данъчната политика на правителството. Увеличаването на акцизната ставка на бензин, газьол, керосин, кокс и въглища и електрическата, макар и в унисон с поети пред ЕС ангажименти, енергия би трябвало да бъде съпътствано от оценкана влиянието, което то ще окаже на инфлацията през 2008г., смятат те.

Необосновано високо е повишаването на максималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица на 2 000 лв. То е непропорционално на стъпаловидния растеж на средномесечния осигурителен доход, обявяват от организациите.

Друга диспропорция, която е видяна в бюджета е в актуалния за обществото ни въпрос за учителските заплати. Увеличаването на заплатите в цялата бюджетна сфера с по 5-10 % фактически не решава проблема с малкото и в абсолютно отношение, но и в сравнение с останалите бюджетни заплати учителско възнаграждение.

Въпреки тези и други критики, бизнесът одобрява ред положителни моменти в приетия на първо четене законопроект.

Подкрепено е предложението за въвеждане на пропорционално данъчно облагане на доходите на физическите лица през 2008 г. с данъчна ставка от 10% без оглед на размера на дохода и без необлагаем минимум. Бизнесът смята за адекватно повишаването на акцизните данъци и понижаването на осигурителната вноска за Държавно обществено осигуряване (но смята три процентни пункта за недостатъчно ниво).

Под разпространения документ са се подписали пет бизнес организации. Това са Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата, БСЧП „Възражадне" и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България.

Становището беше изказано в пресцентъра на БТА днес и впоследствие разпространено до медиите.