Министерският съвет е сключил договор с Хохегер за провеждане на кампания за положителния имидж на България в ЕС, без да се защитава финансовия интерес на държавата. Това е записано в доклад на Сметната палата, представен на днешното заседание на комисията "Хохегер". Одиторите са открили редица смущаващи обстоятелства около договора с австрийския лобист, предаде репоретр на News.bg.

Сметната палата, по молба на парламентарната комисия, е проверила как МС е управлявал средствата си за периода 1.01.2008 - 31.юли 2009. Оказва се, че към 31.12.2008 година МС е превел авансово суми по 105 сключени договора. Не са приключили в срок или не са приети изпълнени работи по 26 сключени договора с обща стойност 26 208 900 лева или това са 70% от преведените аванси.

Един от тези договори е договорът с Хохегер за изграждането на положителен имидж на страната ни пред ЕС от 14.12.2007.

Сметната палата е категорична, че обществената поръчка за лъскане на имиджа ни пред ЕС е проведена в нарушение на ЗОП. Освен това, в обявлението за обществена поръчка е договорено плащането по договора да стане по следната схема: до 10 работни дни от сключване на договора се плаща 50% аванс, в периода 10.12.2007 до 20.12.2007 се изплащат останалите 50%.

Съгласно техническата спецификация по изрична заявка от възложителя (МС) изпълнителят трябва да предоставя доклади за извършената работа, като е предвидено съдържанието на всеки доклад да се определя от възложителя.

От клаузите в договора става ясно, че няма изричен текст, който да задължава изпълнителя да предоставя отчет, без писмено искане от възложителя. Одитният орган не е намерил такива искания за отчет от страна на МС към Хохегер.

Технически офертата е написана прекалено общо и схематично, е становището на Сметната палата. В офертата не се съдържат конкретни индикатори, с които се наблюдава изпълнението на ангажиментите и не са посочени конкретни резултати.

Като основен език в обществената поръчка е обявен българският. "Всички доклади по изпълнението на договора са изцяло на английски език и непревеждането на тези документи не позволява според нас ефективен контрол върху изпълнението на договора", докладва пред депутатите Мира Петрова от Сметната палата.

Според нас докладите не са построени логично и последователно, нямат съдържание, често съдържат анонимни изречения, като - "беше организирано посещение на журналисти", без да е конкретизирано къде е организирано това посещение, какъв е бил ефектът от това посещение и други подобни конкретни детайли, изтъкна Петрова.

Първият доклад по изпълнение на договора е получен едва 7 месеца след сключване на договора, тоест у нас остава впечатлението, че 7 месеца възложителят изобщо не се е интересувал какви дейности се извършват по изпълнение на този договор, допълни тя.

Одитният орган констатира още, че в предложението на Хохегер се съдържа добра теоретична част, определяща целеви групи и сегмент на комуникация, но конкретиката спира само за периода октомври-декември 2007.

Важен акцент в техническото предложение е създаването на Консултативен съвет, който да се състои от 15 члена. Липсва обаче информация за предварително съгласие на изброените в офертата на Хохегер лица, сред които и Меглена Кунева, имената им да бъдат посочени в офертата. Наред с това ние констатирахме, че тези лица биха били поставени в конфликт на интереси, ако официално приемат участие в такъв тип консултативен съвет, посочи Мира Петрова от Сметната палата.

Начинът на плащане не дава никаква гаранция на възложителя, че това, което е възложено в изпълнение на самия договор ще бъде изпълнено в такъв размер и по такъв начин, че да бъде защитен възложителя по отношение на неизпълнение от изпълнителя по отношение на възложените дейности, каза още тя. В хода на изпълнение на договора са извършвани изменения на дейности, без те да бъдат предварително съгласувани с възложителя, заяви още Мира Петрова.

Изменените дейности не са взаимнозаменяеми, тоест не са равностойни с тези, които предварително са планирани и са били обещани от изпълнителя, допълни тя. За над 70% от случаите на променени дейности не се посочва причина.

От проверката на Сметната палата става ясно още, че Хохегер като публикации от проекта на практика използва всичко, което изобщо излиза за България в чуждестранните медии за периода на действие на договора. Това според одитния орган е професионално некоректно, тъй като би следвало да се отчитат само публикациите или материалите, публикувани или излъчени в следствие на работата на лобиста.

Официално Хохегер не е посочил подизпълнител, но на практика са наети „Актив груп" на Моника Йосифова.