Разпространяваме в киносалоните на България филмите на три холивудски компании: Paramount Pictures, Universal Pictures и Dream Works. Не крием амбициите си да станем дистрибутор и на филмите на Buena Vista Pictures, които в момента разпространява „Съни филмс".

На американския пазар през миналата година, а и през тази Paramount е водещата компания. На нашия пазар положението е малко по-различно. Въпреки, че повиши значително своя дял през 2007 г., филмите на тази компания имат значително по-слаби резултати в сравнение с тези на Universal например.

Първото лято на „Прооптики" в България преди две години определено не беше добро. Следващото лято резултатите се подобриха, може би благодарение на филм като „Ултиматумът на Борн", разпространяван точно през сезона на летните отпуски. Премиерата му беше на 17 август.

Това лято се очертава да бъде още по-силно. Вече тръгнаха по екраните „Железният човек", „Индиана Джоунс и кралството на кристалния череп", „Невероятният Хълк". Предстои да излязат „Кунг-фу Панда", „Черният рицар", „Мумията 3" и „Хелбой 2". Разчитаме общо на 7 летни блокбастъра. 

До 30 юни бокс офисът на „Индиана Джоунс" е $684 000, което го нарежда до момента на четвърто място по касови приходи за всички времена в България след „Титаник", „Троя" и „Властелинът на пръстените". Мисля, че има всички шансове в скоро време да излезе на трета позиция.

Трябва да се има предвид, че не вземаме под внимание инфлацията и въобще покачването на цените на билетите. Ако се съобразим с показателя посещаемост на киносалоните ще трябва да признаем, че „Индиана Джоунс" все още не е подобрил миналогодишния рекорд на „Карибски пирати: На края на света", който е гледан от 132 462 зрители в България и е донесъл $544 122.

Сред факторите, които най-много спъват успешното развитие на пазара на филми в България, е малкият брой екрани, което е сериозен проблем особено за провинцията. През последните години редица сравнително големи населени места останаха без киносалони. Какво да говорим, след като дори в градове с безспорни културни традиции като Русе и Плевен няма нито едно кино.

А в много други градове има само по един киносалон. Разбира се, постепенно се разраства строителството на мултиплекси и в страната. Веднага след откриването на такъв във Варна, който разполага с осем кинозали, се получиха 20 000 лв. приходи само от „Индиана Джоунс". Това бе напълно немислимо да се случи преди.

 Липсата на киносалони в провинцията е причина за нищожните финансови постъпления оттам - едва 7 на сто от приходите ни за миналата година. Надявам се до 2010 г. във всеки от по-големите градове на страната да има поне по един мултиплекс с по 8-10 екрана.

Разчитам, че това ще се случи, благодарение на модата да се изграждат големи търговски комплекси или молове, в които задължително има и мултиплекси. През есента предстои откриването на такъв и в Стара Загора с 6 кинозали, следват Русе, Пловдив и др. В София също се очаква изграждането на още два мултиплекса с по няколко киносалона.

 Успоредно с това ще расте броят и на дигиталните екрани - засега те са 8 в София, 2 във Варна и един в Благоевград. Предимството на цифровите прожекции определено е в качеството, което с времето не се влошава, както става при използването на лента, която има кратък живот на експлоатация.

Най-голямото предимство на тази технология е, че по-новите модели дигитални проектори позволяват и 3D кинопрожекции, което е много важно, защото практически ще наклони везните в полза на посещението в киносалоните и до намаляване на интереса към пиратските копия, надявам се.