„София ще увеличава такси и ще въвежда нови", разкрива „Дневник" от първата си страница
Предложение за увеличение на някои общински такси в София се появи само месец след приемането на бюджета на Столичната община. На сайта на Столичния общински съвет е публикуван проект на промени в наредбата за местните данъци и такси, който предвижда поскъпване с 15 до 50%  на 20 от действащите такси за услуги на гражданите и бизнеса и въвеждането на 12 нови. В проекта не се уточнява с колко ще нараснат приходите на общината, ако предложенията бъдат одобрени от съветниците.

Формално основните общински данъци в София - данък сграда и такса смет, не бяха променени за 2011 г. На практика обаче домакинствата в 14 столични квартала ще плащат повече за тях, защото в края на миналата година бяха преместени в групата на по-престижните райони. Очакват се промени в цените и за паркиране в синя зона - увеличение за идеалния център от 1 лв. на 2 лв. на час и разширяване на територията за платено паркиране със зелена зона, в която ще се плаща по 1 лв. на час престой.

Според проекта вносител на новите предложенията е зам.-кметът по финансите Минко Герджиков. "Не зная за какво става въпрос, последните месеци бях много зает със старта на данъчната кампания. Вероятно документът е изготвен от моя отдел", обясни той за "Дневник".

Промените са мотивирани с постъпили от структурните звена на Столичната община предложения за въвеждане на нови услуги или нови цени. Районните кметове, с които "Дневник" успя да се свърже, отрекоха да са предлагали подобно нещо. Главният архитект Петър Диков също каза, че направление "Архитектура и градоустройство" не е предлагало оскъпяване на услугите си.

"Председателят на общинската стопанска комисия Николай Стойнев (ГЕРБ) също не беше запознат с предложенията.
Още от статията на „Дневник"

„Кристо в БГ Лувъра", четем от първата страница на „Дневник"

Прочутият авангардист Христо Явашев-Кристо ще удари рамо на българския Лувър. Това стана ясно след среща на твореца с вицепремиера Симеон Дянков, който е на едноседмично посещение в Щатите. Двамата разговаряли на четири очи в Ню Йорк. Кристо дълго време категорично отказваше да има нещо общо с родината си. С посредничеството на културния министър Вежди Рашидов все пак се стигнало до срещата на Кристо и Дянков. На нея Явашев обещал, че ще изложи няколко свои творби в бъдещия национален музеен и арт комплекс. Той дори споделил, че може да посети родината си, след като десетилетия не се е връщал. До обрата се стигнало, след като още преди два месеца Рашидов изпратил писмо на Кристо. В него културният министър помолил знаменития творец да забрави горчивините и го уверил, че в България всички изключително ценят творчеството му.
Още от статията на „Стандарт"

„Диплома на чужд език спасява от кризата", разкрива от първата си страница „Монитор"
Кризата за студенти няма да усетят тази година родните университети,  предлагащи съвместни програми с чуждестранни висши училища, показа проверка на „Монитор" сред образователни експерти и ректорски ръководства. Причината е, че завършилите получават диплома от европейски университет и по този начин университетите привличат потока от кандидат-студенти, които заради кризата не могат да си позволят скъпото следване зад граница. Много по-конкурентни ще бъдат и студентите, завършили такава специалност, а и образованието им ще излезе по-евтино, коментираха експерти пред „Монитор".

„Университетите сами виждат, че се стесняват финансовите им възможности и търсят изход в модерни направления. Това е транснационалното обучение за бакалавър и магистър - съвместни програми между български университет и чужд", коментира председателят на Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) проф. Иван Панайотов.

Според справка на НАОА в българските университети има над 20 програми в партньорство с висши училища от чужбина. Най-стари традиции в международната дейност са постигнали Техническият университет - София (ТУ) и Университетът по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Ректорите на двата университета са от малцината, които до момента не са се оплаквали от финансовата криза.

Завършилите „Транспортно строителство" в УАСГ от 10 години получават българска и австрийска диплома от Техническия университет - Виена с образователно-квалификационна степен магистър, строителен инженер по транспортно строителство или диплом-инженер, обясни деканът на факултета по транспортно строителство в УАСГ доц. Стойо Тодоров.
Още от статията на „Монитор"

„Започва образователна реформа в безпрецедентно къси срокове", съобщава от първата си страница „Сега"
Просветното министерство намери нов стимул да бърза с ключови промени в средното образование, които ще засегнат стотици хиляди ученици и може да се стигне до поредния срив в системата.

Ведомството е твърдо решено за една година да пренапише всички учебни програми за I-XII клас и да обяви конкурси за нови учебници по всички предмети и за всички класове. До 2013 година учебниците за I-XII клас трябва да бъдат сменени, а всички учители - обучени да работят по тях, обяви в интервю за "Сега" зам.-министър Милена Дамянова. Мотивът за бързането е финансов - 18 млн. лв. по оперативна програма "Човешки ресурси", а размахът на намеренията е безпрецедентен за образователната система.

Учебните програми са едни от най-проблемните документи в средното образование. Те стъпват на държавните образователни изисквания, които определят какво трябва да умеят децата в края на IV, VIII и XII клас. Те ще бъдат пренаписани. Именно от учебните програми зависи какво ще съдържат учебниците, колко натоварен ще е материалът и по какъв начин ще се развиват уменията на децата. От сайта на МОМН става ясно, че учебните програми са общо 300. Сега съществуващите програми бяха изготвени по времето на министър Владимир Атанасов, отново ударно и без широко обсъждане. И тогава парите за целта бяха осигурени накуп - от провалилия се заем по проекта "Модернизация на образованието", финансиран от Световната банка. Още не е ясно как ще се разпределят по дейности отпуснатите нови 198 млн., но вероятно част от тях ще отидат за външни експерти, както и за заплащане на ангажираните в подготовката на програмата чиновници.

Нито едно правителство досега обаче не се е нагърбвало да подмени накуп учебниците за всички класове. Според издатели нито авторите, нито министерството има капацитет за целта. Внезапното въвеждане на нови учебни програми и учебници за всички ученици може да доведе и до липса на връзка с ученото по старите програми. Самото обявяване на конкурсите не може да стане преди приемането на новия закон за училищното образование, който се очаква да влезе в сила най-рано за учебната 2012-2013 г.
Още от статията на „Сега"

„Балчик залят с 50 тона мазут, военна спецтехника се бори със замърсяването", разкрива от първата си страница „Класа"
Над 50 тона нефтопродукти, най-вероятно мазут, изпуснати в канализацията, са достигнали до пречиствателната станция на Балчик вчера, съобщи Сава Тихолов, началник отдел „Протокол и връзки с обществеността" в общината.

Работата по събирането му все още продължава. Замърсяването е установено още в събота, когато голямо количество нефтопродукти са достигнали през канализацията в пречиствателната станция за отпадни води в Балчик. Тогава бяха изпомпани 20 тона гъста маса, която се определя като мазут, в неделя са изпомпани още 20 тона. На сигнала на дежурния в станцията са реагирали веднага „Гражданска защита" и местната администрация, след което всички оторизирани институции са били информирани, казаха още от общината.

Кметът на Балчик Николай Ангелов е алармирал щаба на Военноморските сили, оттам са осигурили специализирана техника за почистване на нефтопродуктите.

Местната власт сигнализира, че засега нито една от отговорните институции - РИОСВ или РИОКОЗ, не е реагирала и няма техни представители в пречиствателната станция, за да дадат

предписание за работа, както и да осигурят техника и специалисти. Цистерната на ВМС не може да поеме цялото количество, тъй като е с капацитет 5 тона, техниката е недостатъчна, а почивката на екоинституциите може да се окаже твърде дълга, коментираха от общината. Това може да компрометира работата на пречиствателната станция, която е една от най-модерните в България, обясни Тихолов. Никъде не мирише, но цялото съоръжение е затлачено, допълни той. Събраното количество мазут се източва в бункери на старата пречиствателна станция близо до морето.
Още от статията на „Класа"

„Пенсиите на прехода - все по-ниски", обобщава „Дневник"
Близо 18 години Яна Славова работи като инженер в държавно предприятие. Доволна е, защото заплатата й е доста над средната за България към тогавашния момент. Няколко години след 1989 г. предприятието е закрито.

Въпреки образованието и опита жената не успява да намери работа по специалността си. Принуждава се да започне в склад на търговска фирма, докато намери нещо по-добро. Официално Славова получава малко над минимална заплата, но шефът й дава почти всеки месец премии в зависимост от продажбите.

По същата схема тя продължава да работи на различни места, докато идва време за пенсия. От Националния осигурителен институт (НОИ) идва новината, че ще получава 210 лв. на месец, а с това и шокът как ще преживява с тези пари.

Подобна е и историята на Здравка Радева. "До 1992 г. получавах прилична заплата в химическата промишленост. След това ме съкратиха и започнах да работя какво ли не. По договор ми плащаха минималната заплата и осигуровки", разказва тя пред "Дневник".

Въпреки че през първата половина от стажа си се е осигурявала върху висок доход, ниското официално заплащане след това "изяжда" пенсията й до близките до минималния размер 160 лв.

Проблемът на двете жени идва от това, че в последните години са се осигурявали върху много ниски суми, което намалява един от основните компоненти при изчисляването на пенсията - индивидуалният коефициент. Това засяга и много други нови пенсионери, които в годините след промените са работили в сивата икономика и официално са получавали минимални заплати.

Статистиката на НОИ показва, че през последните 10 години средният индивидуален коефициент намалява - от 1.44 през 2001 г. на 1.29 през миналата. Това понижава размера на новите пенсии, въпреки че получателите им имат дълъг трудов стаж и преди 1989 г. са взимали добри заплати.
Още от статията на „Дневник"

"Борци и цени" е заглавието на седмичния коментар в „Сега" на д-р по икономика Емил Хърсев
Ще ми се да се втурна в оспорваното състезание за творци на нови административни капацитети. Засега водят най-големите европейски братя, германските, с новото чудо БОРКОР - поредна комисия за борба с корупцията. Следва ги по петите енергичният земеделски министър, който след Агенцията по храните (БАБХ) прави комисия да бори цените. Съперник и съавтор му се яви стръвният дисидент Христо Комарницки с идея за подобаващо борбено име на новия орган - БОРЦЕН. Аз пък искам да направим ЩУРОБОР, супер извънредна комисия с чисти ръце и горещо сърце, за борба с щуротиите. Тя трябва да получи статут на психополицейски орган, разследващ социални психопатии, персистиращи индивидуални налудности и прочие щуротии в държавните органи и подведомствените им администрации. Щуроборците трябва да могат да нахлуват във всяка служба и бюрокрация, да описват и изземват писмени дивотии, на място да освидетелстват чиновници в маниакално, сумрачно и всякакво безумно състояние, веднага да закриват болната служба, да не зарази и другите наоколо. Не е на шега. Ако наистина пуснем един лют ЩУРОБОР из ведомствата, много пари ще спестим от закритите ненужни и вредни измишльотини.

Да вземем за пример бъдещия БОРЦЕН. Историята знае, че най-големият борец с цените е др. Ленин. Всички други борци са се напъвали да ги увеличат, по-често да ги намалят (така гонели светлата и всенародна мечта за безплатен обяд и растящи по храстите кюфтаци). По-скоро рано, отколкото късно (всъщност почти веднага) пазарът тръшвал в туш всички борци за ценова справедливост.
Още от статията на „Сега"

„Трохи от злато в държавния бюджет", информира „Стандарт"
Около 50 млн. долара се очаква да влязат в държавния бюджет през следващите 30 години от добива на злато и сребро край Крумовград. Това е очакваното концесионно възнаграждение за страната ни по одобрената наскоро от кабинета концесия за добив на злато в находището "Хан Крум". Концесията беше дадена от Министерския съвет на дъщерната на "Дънди Прешъс Металс" компания "Болкан Минерал енд Майнинг". Засега са известни с точност само наличните количества злато и сребро в участъка "Ада тепе", а в останалите участъци "Сърнак", "Скалак", "Зона Синап", "Къклица" и "Къпел" залежите ще се установят след старта на добива.

Стойността на златото и среброто в находището се оценява на около 1,188 млрд. долара по цени на Лондонската метална борса през януари 2011 г. Тогава златото се продаваше за около 1325 долара за унция, но през миналата седмица тя достигна до над 1428 долара. Ако тенденцията за поскъпване на златото продължи, печалбата за концесионера също ще расте. Очакваният среден годишен добив от находището е около 850 хил. тона руда. От нея се очаква да бъдат извличани по 1,275 тона сребро и по 3,2 тона злато годишно, казаха за "Стандарт" от Министерството на икономиката. Печалбата за компанията обаче не може да бъде посочена поради невъзможност да се определи точна сума на разходите.
Още от статията на „Стандарт"

„Държавата залага мини по пътя на бизнеса към европарите", предупреждава „Сега"
Няма спор, че еврофондовете са един от най-изгодните източници за финансиране на бизнеса в условията на криза. Няма спор и че една от основните цели на всяко правителство, включително и на това на Бойко Борисов, е да повиши нищожния процент усвояемост на еврофондовете. Но вместо да отваря врати, администрацията продължава да минира пътя на фирмите към парите от Брюксел. И по ирония на съдбата нагледен пример за безхаберието на чиновниците, което може да откаже и най-инатливите компании, бе даден с програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика".

Стотици микро, малки, средни и големи фирми кандидатстваха през миналата година, надявайки се да купят нови машини за цеховете си или да внедрят международни стандарти, като закупят и специфичен софтуер за поддържането им. Усилията им обаче бяха напразни. Лоши са 60% от подадените проекти за "международни стандарти", от 604 кандидати за внедряване на стандарти - като родните БДС, различни ISO-та и т.н., порязани са цели 371. Не по-розово е положението с модернизирането на малките и средните фирми - отхвърлените проекти надхвърлят 50%. При модернизирането на големите фирми отхвърлените проекти са около 30%.
Още от статията на „Сега"

„Уестингхаус" поднови офертата си за АЕЦ „Козлодуй", съобщава „Монитор"
Американската компания „Уестингхаус" проявява интерес към дейностите за удължаване на живота на V и VI блок на АЕЦ „Козлодуй". Фирмата се интересува и от доставка у нас на свежо ядрено гориво. Това е станало ясно по време на срещата на икономическия министър Трайчо Трайков в Испания с изпълнителния директор и вицепрезидент за Южна Европа на компанията Хосе Гутиерес, съобщиха от икономическото министерство.

„Уестингхаус" заявява интерес към атомната ни централа за пореден път. Още през 2010 г. компанията заяви, че иска да участва в изграждането на нов блок на площадката на АЕЦ „Козлодуй". Тогава от министерство на икономиката също обясниха, че са разработили график с дейности по удължаване на живота на двата блока от централата. В момента V блок има лицензия за работа до 31 октомври 2017 г ., а VІ - до 2 октомври 2019 г.

Досега няма точни данни колко ще струва удължаването на живота на двата реактора. Според икономическото министерство обаче това ще стане ясно в периода от 2014 г. до 2019 г.
Още от статията на „Монитор"

"Загубите на БДЖ при стачка ще са над 500 000 лв. дневно", прогнозира „Класа"
От спирането на влаковете железниците ще губят по 500 хил. - 600 хил. лева на всеки 24 часа, каза пред БНР вчера Петър Бунев, председател на железничарския синдикат. Синдикатите в железниците очакват намесата на премиера Бойко Борисов в преговорите за предотвратяване на стачка в БДЖ, която е насрочена за 10 март с едночасово предупредително спиране на влаковете. Това съобщиха по БНР Бунев и лидерът на КНСБ Пламен Димитров.

В следващите дни очакваме гаранции от премиера и транспортния министър за изпълнението на инвестиционната програма в железниците, каза Пламен Димитров. Ако обаче не се стигне до споразумение, ще има ефективна стачка.

Според Димитров нищо не пречи споразумение за прекратяване на стачката да се подпише и след като стачката вече е започнала. От 11 март нататък тя ще се изразява в пълно спиране на влаковете между 8 и 16 часа всеки ден.

Според Бунев БДЖ не успява да обслужва своята дейност финансово заради кризата, която е намалила драстично оборотите в товарните превози. Преди години пътническите мотриси „Сименс" са закупени със заем, теглен от БДЖ.
Още от статията на „Класа"