Правителството се стреми да надскочи себе си. Смесица от неизживяни комплекси и криворазбирани икономически полуистини формират коктейл, който става все по-трудeн за консумиране. Кабинетът се опитва да съвмести три разнопосочни стремежа:
1) Недопускане на повторение на Жанвиденовата катастрофа от средата на 90-те години;
2) Кокетничене с бизнеса в усилията си да се представи като убеден негов съмишленик;
3) Поддържане на "социалното" като основна партийна идеологическа характеристика.
"Разпъването" е по трите разнодействащи направления. Първите две години от мандата на действащото правителство минаха относително гладко и можем да констатираме (post factum), че беше нормално да бъде така. Консервативната фискална политика се поддържаше безпрекословно като гаранция за неповторение на случилото се преди декада, широката маса от подкрепящите трипартийната коалиция проявяваха "разбиране" и очакваха последващите ходове. Устоите на управлението обаче започнаха да се пропукват. И тогава - какво?
За изминалите две години нееднократно бяхме свидетели на недобра координация между министрите. При всички случаи в центъра на интригата стои Министерството на финансите. Защото, по известната житейска максима - "за каквото и да се говори, винаги става въпрос за пари". Перифразата в съвременен политико-икономически контекст ще звучи по следния начин: "Каквито и да са социалните вълнения, винаги са свързани с недоизвършвани реформи".
Започна се с разногласия между Е.Масларова и Пл.Орешарски. Социалната министърка нееднократно се ласкаеше от възможността да приложи на практика своята социална политика за сметка на бюджета. Сметката не се върза. Дойдоха пенсионерите. Как да се справи с тях едно ляво правителство? Премина някак си. Шофьорите бяха най-твърди - с тях шега не бива. И след това учителите. Мимоходом партийният елит реши да въведе десетпроцентен плосък данък, при което Министърът на финансите се засуети.
Преживяхме и едно предизвестено отрицателно гласуване на вот на недоверие по повод на Учителската стачка. Горките народни избранници - тъкмо са си поседнали и да си развалят рахатлъка на средата на мандата. Невъзможно!
В дискусиите по вота на недоверие изкристализираха отделните позиции. Опозицията беше единна, но на неподходящ коловоз. Бившият Министър-председател Ив.Костов търси необходимите пари от бюджетния излишък. Отговорът на Министърът на финансите беше много точен. В условията на паричен съвет БНБ не може да провежда монетарна политика, поради което част от функциите на централната банка по регулирането на паричното обращение се поема от Министерството на финансите. Това е причината, поради която се реализира бюджетен излишък - пари, които са изтеглени от обращение и се поддържат в БНБ. В момента парите в обращение се оценяват на около 7.5 млрд.лв., а фискалният резерв е почти 9 млрд.лв. Ако средствата от фискалния резерв прелеят в паричното обращение, резултатът ще е катастрофален и ще взриви платежния баланс. (Да си представим двойно увеличение на водата в моретата и океаните). Търсенето на вносни стоки ще нарасне скокообразно, изтичането на валутни резерви от страната също и в крайна сметка паричният съвет ще дерайлира с всички произтичащи от това негативни последствия. Нашата икономика не може да издържи такъв удар.
По всичко изглежда, че Министърът на финансите разбира най-добре ситуацията в страната. Той е човекът, който напълно удачно адресира проблема към принципите на провежданата фискална политика. Удовлетворяването на исканията на учителите не трябва да върви по пътя на използването на натрупани резерви, а по пътя на преразпределението на финансовите средства. А правителството упорито отказва и да помисли (все още) за промяна във възприетата неудачна фискална политика, вследствие на което проблемите лавинообразно се изострят.
Но и Министърът на финансите не издържа на изкушението да поспекулира. Той избираше нееднократно подходящия момент за да вметне между другото, че "всички заплати у нас са ниски". Това не е вярно, уважаеми г-н Министър и Вие най-добре го знаете. Учителите стачкуват не само и не единствено поради ниското си заплащане - то не е от вчера, а и учителите съвсем не са безотговорна сбирщина от недоволници. Това, което налива масло в огъня, е демонстративно поддържаната несправедливост при преразпределителните процеси. Показното шикозно потребление от кръгове с видимо нечистоплътно минало и настояще на фона на невъзнаграждаеми трудови усилия и неоценяван честно положен престижен труд води до непоносимост. Макроикономическото управление е длъжно да подобри качеството на институциите за предотвратяване на безконтролното изтичане и просмукване на финансови ресурси. Ако обаче, съзнателно или не, правителството избягва да въведе необходимия институционален ред, то последствията не биха могли да бъдат добри.
За разлика от Министъра на финансите останалите членове на правителството проявяват позиции, зад които прозира неразбиране и некомпетентност. Ефектната игра с 50-те лева от 2007 г. и от преди декада, която Министър-председателят самодоволно разигра от трибуната на Народното събрание, би трябвало да се оцени като обида за целокупния български електорат. Партийно ангажираните лица могат и трябва да живеят под тази зловеща сянка, но нещата са несравними. Освен ако в своята самоцелна неотстъпчивост правителството поеме пътя към катастрофата. Министърът на образованието вдига неангажирано и невинно рамене винаги, когато стане дума за реформа в образователната система, като че ли това не е ангажимент и най-вече отговорност именно на неговото министерство. И вместо да се занимава с неща, които са извън неговите знания и компетентност (като например набързо скроената инициатива за закриването на БАН - ??), да поеме отговорност за свършване на работата, за която заема министерския пост.
Какво ще стане, ако учебната година се провали? А дори и да не се провали - ще бъде ли тази осакатена учебна година пример за подобрено качество на обучението. Системата е на път да загуби цяла една година на десетките хиляди ученици. Как бихте реагирали Вие, уважаеми господин Министър-председател на Република България, ако някой съумее да открадне една година от Вашия живот?
ГМ/291007
mahatma
на 12.12.2007 в 20:24:33 #12За Крикор и Гарабед, отдавна всичко ни е ясно! Еле па, на тях! Защо не идат в Ереван да опъват ластика! "Пустиш някое под кревато, оно се качува въз ню!" - казват по умните стари хора!
BatVlad
на 16.11.2007 в 17:04:01 #11Десния верно е яко у лево, хехехе.
rjevski
на 02.11.2007 в 16:46:16 #10десен, наистина си уникално некомпетентен. Валутния резерв на БНБ покрива парите в обръщение + фискалния резерв на правителството (и още други неща). Така че паричното обръщение се регулира от МФ като се правят бъджетни излишъци (т.е. фискален резерв), които се инвестират от БНБ в чужди активи. Погледни баланса на Емисионно на БНБ и ще разбереш за какво става дума. Иначе съм съгласен с г-н професора, че партийно назначени министри трудно ще направят институционална реформа. От сегашните министра май само Орешарски си разбира от работата, другите са попаднали в правителството по партиини заслуги. Но не съм съгласен, че правителството изцяло е виновно за проблемите на страната. Институционалната рамка включва и съда и парламента, които също по-вече или по-малко носят отговорност за това, което става в страната.
Майкъл Корлеоне
на 30.10.2007 в 13:13:54 #9десен не те знам къв си и с кво се занимаваш но си рядко некомпетентна личност.резерва е този който държи паричния съвет или така наречения валутен борд.Но колкото по-голям е резерва толкова по-стабилен е борда.Така,че парите от излишека не трябва да се раздават беразборно на бюджетните служители и пенсионерите,тъй като доходите им биха нараснали без да се е повишил БВП който са заработили.Тоест доходите биха изпреварили икономическия разтеж.А да получаваш пари без да си ги заработил не е правилно.Всичко това би довело до засилване на инфлациония процес който както знаем е вреден за всяка една икономика.И най вече инфлацията пречи на влизането на БГ в Еврозоната.За това приятелю не се изказвай неподготвен.Защото батко ти Корлеоне си изкарва хляба с това.С две думи аз съм финансист братко и работя за хора с име.И вярвай ми ако не разбирах от това което ти обяснявам сега щях да съм безработен.Аре бъди жив и здрав.Надявам се да не съм те обидил.И ако си прочел статията внимателно щеше да разбереш как професора обяснава думите на финансовия министър.Тоест думите за които обвиняваш професора не са негови,а на Орешарски.Но те са верни,а и професора не го отрича.
grifit
на 30.10.2007 в 13:00:01 #8Прави ми впечатление,че добрите учители не стачкуват.Те останаха на работните си места,защото грижата за децата е над всичко.
Dimitar001
на 30.10.2007 в 11:09:06 #7Абсолютно сте прави, но с една малка подробност. Учителите, шофьорите и т.н не стачкуват защото искат реформи. Стачкуват за по-големи заплати. И ако може да се запази сегашната неефективна структура на образоването, да се запазят частните уроци, за които не трябва да се плащат данъци, да се запазят и сегашната система за оценяване на учителите ( няма такава ). И ако министъра случайно предложи допълнително диференцирано заплащане ( преди няколко месеца ) , бяха готови да вдигнат стачка, за да не се въведе. И най-тъжното е, че правителството няма смелостта да проведе реформите въпреки учителите. Така че по-добре да има една нулева година, да напуснат всички учители, които смятат, че могат да се реализират по-добре някъде другаде и да се започне на чисто. В някои случаи това е по-добрия вариант.
boris
на 30.10.2007 в 08:55:10 #6"Това, което налива масло в огъня, е демонстративно поддържаната несправедливост при преразпределителните процеси. Показното шикозно потребление от кръгове с видимо нечистоплътно минало и настояще на фона на невъзнаграждаеми трудови усилия и неоценяван честно положен престижен труд води до непоносимост. " 0------------------------------------------------------------------------- ЗАТОВА И ЩЕ ПОДКРЕПЯ ВСЯКА СЛЕДВАЩА СТАЧКА НА КОЯТО И ДА Е ГИЛДИЯ! Мечтая за България в която богатите хора да разказват с гордост как са станали такива. пп. поздравления за автора
bulgAR
на 30.10.2007 в 04:44:03 #5БАТ СПИРО имаш логока на бавноразвиващ.За всичко което се случва в една държава е отговорно правителството и ако то не може да реши проблема е длъжно да си подаде оставката.
Неделчо Съботинов
на 29.10.2007 в 22:42:20 #4Не хвърляйте вината на учителите и да се направи най-накрая реформа в това образование, скандално е просто...
Udddri
на 29.10.2007 в 20:37:32 #3batSpiro, Весела гледна точка - даскалите са виновни, че децата не ходят на училище. Ще ти задам следния въпрос: По-добре ли ще е, ако е на теа десетки хиляди стачкуващи учители им писне на канчетата, че ги унижават за 250 лв и че никой не ги бръсне за нищо и всичките повсеместно напуснат. Форсираната реформа която ще се образува ще хвърли в хаос цялата образователна система. И няма да са учителите виновни, защото за 250 лв. никой не може да им търси отговорност. А в по-дългосрочен план. След 2-3 години когато образованието се "съвземе" кой ще преподава? Току що завършили студенти, 6-7 години по-голями от учениците без никакъф опит и авторитет.
batSpiro
на 29.10.2007 в 20:21:25 #2Това е доста преднамерена статия. Очевидно е за мен, че е изказано мнение от потенциално стачкуващ за заплати след учителите. Аз искам да коментирам само последното изречение. В един спор има две страни. Децата не отиват на училище не заради правителството, а заради стачката на учителите. Ако те стачкуват защото слънцето не е зелено, никой не може да го боядиса заради тях. Не можем да отхвърляме вината на стачкуващите и да я прехвърлим 100% на правителството или държавата.
alibaba
на 29.10.2007 в 17:47:25 #1Като оставим настрана че трябва цялото правителство да си ходи, може да така да променят правилника (за да не бутат бюджета) , че училищните настоятелства да събират пари от родителите и да ги дават на учителите - но тогава ще дойде въпросът къде е ролята на държавата изобщо?? И какво става с данъците на хората??