„Заплатите на ръка остават", четем от първата страница на „Стандарт"
Ще продължим да взимаме заплати и на ръка, а не само през банкомат. Това решиха депутатите от бюджетната комисия, които приеха на първо четене закона за ограничаване на плащанията в брой. Ако възнагражденията се дават само по банков път, хората в малките градове и села ще бъдат много затруднени. Освен това високите такси на трезорите ще им бръкнат в джоба. Между първо и второ четене на закона ще бъде обсъдено дали таванът за разплащане в брой да бъде 5000 лева или повече.
Данъчните настояват за въвеждането на ограничението. Случвало се е да намерим 70 милиона лв. в каса.
Още от статията на „Стандарт"
„Банките ще управляват европарите за бизнеса", информира от първата си страница „Дневник"
Банките ще поемат управлението на евросредствата за бизнеса. Първоначално те ще се включат експериментално от догодина, а ако моделът се окаже успешен, ще поемат управлението изцяло през следващия програмен период 2014 г. - 2020 г.
Това съобщи министърът по еврофондовете Томислав Дончев в четвъртък. Целта на експеримента е да се ускори усвояването на средствата по оперативна програма "Конкурентоспособност" и по програма "Развитие на селските райони", каза Дончев.
В момента обработката на проектите по двете програми, които са насочени основно към бизнеса, е забавена. По програмата за развитие на селските райони сега се подписват договори по проекти, подадени в края на 2008 г. и началото на 2009 г.
По "Конкурентоспособност" правителството на Бойко Борисов все още не е сключвало договори с бизнеса. Банките също участват в процеса, защото на много от предприятията и фермерите отпускат кредити, за да реализират проектите си и средствата впоследствие се възстановяват от европейските фондове.
От обясненията по време на конференция за усвояване на евросредствата вчера стана ясно, че досега тази практика се е прилагала или се прилага в три от 27-те държави - членки на ЕС - Италия, Гърция и Унгария.
Екип от експерти на държавната администрация и на Асоциацията на банките в момента се разработват механизма за включване на кредитните институции в процеса. Идеята е те да приемат проектите, да им правят оценка, да следят за изпълнението им с проверки на място. Сключването на договорите с бенефициентите и плащанията ще останат задължения на държавната администрация.
Още от статията на „Дневник"
„Обединяват НЕК с АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-изток 2", съобщава от първата си страница „Класа"
Националната електрическа компания е възможно да бъде обединена с държавните АЕЦ „Козлодуй" и ТЕЦ „Марица-изток 2", каза вчера депутатът от ГЕРБ Валентин Николов, член на парламентарната комисия по икономика, енергетика и туризъм. По думите му това е една от възможностите за преструктуриране на Българския енергиен холдинг. От него се очаква до края на март догодина да бъдат извадени газовият оператор „Булгартрансгаз" и Електроенергийният системен оператор. Обединението на НЕК с АЕЦ-а и ТЕЦ-а ще подобри финансовото състояние на компанията и ще се избегне нейната декапитализация, обоснова се Николов. За полугодието общественият доставчик има 80 млн. лв. печалба от дейността си.
Според Николов в момента 70% от финансите на НЕК са от привлечен капитал и 30 на сто от собствен. Ако този вариант бъде приет, новата компания заедно с отделената ЕСО, "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" ще съставляват бъдещия БЕХ, каза Николов. Така по думите му ще се избегне и абсурдната ситуация НЕК и АЕЦ да се конкурират при продажбата на ток по международните пазари.
Другият вариант за преструктуриране на БЕХ е да бъдат отделени производствените от преносните енергийни дружества. В този случай в една компания ще попаднат АЕЦ „Козлодуй", „Мини „Марица-изток" и ТЕЦ „Марица-изток 2", а в другата НЕК, ЕСО и „Булгартрансгаз". Възможно е преносните предприятия да се структурират и като дирекция към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, каза Николов. Все още не е ясно какво ще се случи с големите ВЕЦ-ове, които са собственост на НЕК, както и с „Булгаргаз" и „Булгартел".
Друг проблем при отделянето на НЕК и ЕСО са активите на системния оператор, които в момента са в структурата на обществения доставчик и са заложени срещу кредити. Според изискванията на ЕС двете компании трябва да станат отделни дружества най-късно до края на март догодина.
Още от статията на „Класа"
„Яки глоби за къщи без Акт 16", предупреждава от първата си страница „Монитор"
Собствениците на имоти, които се обитават без изискуемия Акт 16, ще бъдат санкционирани с парични глоби. Целта на акцията, която в момента обсъждат строителни и данъчни експерти, е да се пресече практиката да се строят сгради, които после не се нанасят в кадастрите и регистрите.
В момента Законът за устройство на територията (ЗУТ) предвижда санкция в размер от 1000 до 10 000 лв. за ползване на строежи, невъведени в експлоатация по установения ред, или строежи, които се ползват не по предназначението си съгласно издадените строителни книжа и условията за въвеждане в експлоатация, поясниха от пресцентъра на МРРБ. Глоби обаче не се налагат, тъй като няма реален механизъм за доказване на ползването на дадено жилище без такъв документ.
Ползването на обекти без Акт 16 е много трудно да се констатира, защото след завършването на грубия строеж няма указан срок за въвеждане в експлоатация, каза за „Монитор" адвокат Борис Кумпиков от „Ландстар". Според него, за да се прекрати порочната практика, трябва да се промени законът и данъците да се дължат от собствениците на имотите след завършване на строежа. Срокът за края на градежа е задължителна част от плановете за организация и безопасност на строителството.
Възможно е да се инициират законови промени, с които да се въведе срок за получаване на Акт 16, обясниха от „Московска" 33. Очаква се следващата седмица контрольори от направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община и инспектори от Националната агенция за приходите да обявят предложенията си за евентуалното въвеждане на механизъм за налагане на санкциите, както и резултатите от проверката за сгради без Акт 16 в четири софийски района - Панчарево, "Витоша", "Овча купел" и Банкя. Инспекцията стартира, след като акция "Хеликоптер" на данъчните установи множество незаконни имоти в скъпите квартали.
Още от статията на „Монитор"
„МВР почва ревизия на престъпността на прехода", предупреждава от първата си страница „Сега"
След като обявиха, че са овладели тежката организирана престъпност, управляващите ще се заемат с амбициозната задача да направят ревизия на разследванията на всички престъпления, извършени по време на прехода. "Вървим към сформирането на една доста добре организирана работна група, която да може да анализира и прецизира абсолютно всички факти и обстоятелства около всички престъпления, извършени през последните 20 години", обяви вчера вътрешният министър Цветан Цветанов.
Според него така ще се разсеят съмненията на всички пострадали и техните близки, че нещо е скрито и недовършено.
За изминалите години на прехода не са разкрити над 150 показни убийства, голяма част от които бяха извършени по време на мандата на премиера Бойко Борисов като главен секретар на МВР. Сред тях са поръчковите покушения на шефа на "Мултигруп" Илия Павлов, Филип Найденов-Фатик, босове на СИК и ВИС, шефа на "Последващ контрол" в агенция "Митници" Шинка Манова, банкера Емил Кюлев и Иван Тодоров-Доктора. От всички тези емблематични случаи МВР шефът Цветан Цветанов намеква, че има нови доказателства за поръчители и изпълнители (по делото "Килърите") само за убийството на Кюлев.
От заявката на министъра стана ясно, че изпълнителната власт се заема с неразкритите случаи от миналото, тъй като смята, че вече напълно е овладяла днешната тежка престъпност - няма отвличания, зрелищни убийства и грабежи. "Защо бившето правителство не разкри отвличанията? Защо нямаше разкрити поръчкови убийства? Самият факт, че последните 15 месеца нямаме ясно изразена тежка престъпност, смятам, че това е един добър резултат", отбеляза Цветанов.
Още от статията на „Сега"
„Външни експерти упрекват кабинета за розови прогнози", разкрива „Сега"
Външните наблюдатели остават по-големи скептици за икономиката ни от българското правителство. Анализаторите на "Роял бенк ъв Скотланд" обявиха вчера за утопични плановете на София за 3.6% ръст догодина. "Правителствените очаквания за БВП трудно може да бъдат постигнати, тъй като потребителското търсене остава слабо", посочва Тимъти Аш, шеф на отдела за развиващите се пазари. Според експерта бюджетните разчети за 2011 г. са стъпили на прекалено оптимистична база, данъчните приходи може да не се изпълнят и ще се наложи ревизия на бюджета.
Публикуван също вчера доклад на Световната банка твърди, че през 2010 г. България, Чехия, Унгария и Словения ще постигнат ръст между 0 и 2%. Повечето нови страни членки се възстановяват от кризата, но с различна скорост. Словакия и Полша т.г. ще постигат поне 3.5% ръст, а Латвия и Румъния ще отбележат годишен спад, прогнозират експертите на Световната банка в редовния си доклад за десетте източноевропейски държави в ЕС.
България е рекордьор по ръст на износа - тя е единствената страна в региона, чийто експорт през януари-август прави скок на годишна база с повече от 30%. В същото време сме и единствени в групата с увеличение на вноса, по-малко от 10%.
Още от статията на „Сега"
"Булгартрансгаз" ще захранва Силистра", съобщава „Стандарт"
До средата на 2012 г. област Силистра ще бъде газифицирана чрез изграждането на газопровод от Добрич. Това стана ясно след срещата на изпълнителния директор на "Булгартрансгаз" Иван Дреновички с областните управители на Силистра, Добрич и Габрово. В областната администрация на дунавския град вчера се проведе работна среща, в която участваха кметовете на общините, свързани с проекта на "Булгартрансгаз". Според Дреновички компанията има осигурено финансиране от Европейската банка за възстановяване и развитие още от 2007 г., с което да бъде изградена 80-километровата тръба с капацитет 25 хил. куб. м газ на час. По едни или други причини проектът е бил забавен през последните 3 години и сега е сред основните ни приоритети, каза Дреновички. Първата копка на газопровода ще бъде направена на 1 юли догодина, а синьото гориво ще потече на същата дата през 2012 г. Стойността на проекта е 12,4 млн. евро, от които 75% са безвъзмездна помощ от ЕБВР, а 25% ще е съфинансирането от компания. Участниците в срещата получиха пътни карти за осъществяване на проекта, като кметовете на четирите общини - 2 от област Добрич и 2 от област Силистра, заявиха готовност да подпомогнат за бързата реализация на газопровода, като съдействат за отчуждаване на земи и обезщетяване на собствениците.
Още от статията на „Стандарт"
„Протестът на лекарите пред провал", прогнозира „Монитор"
Протестите на БЛС, насрочени за днес, са пред провал. Медиците от страната масово отказват да излязат на площада пред Народното събрание в 13 часа. Това призна и председателят на съсловната организация д-р Цветан Райчинов.
Доказано е статистически, че по време на протести само 5-10 на сто от заетите в здравеопазването могат да се включат, т.е. тези, които са в почивка. Останалите са на работа, опита се да оправдае той предварително провала. Според него не се цели масовост, а присъствие в публичното пространство - да видят хората, че се борим за защита на техните права като пациенти. По думите му лекарите не се борели за повече пари, а за правилното им и прозрачно разпределение.
Лекарските колегии от 3 области - Силистренска, Кърджалийска и Варненска, няма да изпратят нито един свой медик в инициативата на БЛС. За това те са уведомили с писмо председателя д-р Райчинов. Ръководствата на останалите колегии също не са се ангажирали с присъствие на хората си, като са оставили на всеки един лекар да избере дали да дойде в София на площада днес. Джипитата също няма да протестират масово, както и медиците от университетските и големите многопрофилни болници не само в страната, но и в столицата.
Не е истина, че парите за здраве през 2011-а са по-малко. Те ще бъдат с 400 млн. лв. повече спрямо тази година, като ще се изплатят за 12, а не за 13 месеца. Това заяви министърът на здравеопазването д-р Стефан Константинов вчера по БНР и добави, че в това число не влизат 50 млн. лв. за ведомствените болници, а също така и 140 млн. лв. от Европейския съюз за модернизиране на лечебните заведения у нас.
Сега разбирам, че исканията на Българския лекарски съюз не са актуални, говори се, че бюджетът за здравеопазване за следващата година е малък.
Още от статията на „Монитор"
„В средата на декември внасяме в МС проектозакона за обществените поръчки", казва в интервю за „Класа" Томислав Дончев, министър по управление на средствата от ЕС
Г-н, Дончев, само преди дни вие лансирахте идеята да се създаде централна структура, която ще се занимава със средствата от ЕК, постъпващи в страната ни. Дайте повече подробности за това ведомство - на кого ще бъде подчинено и откога реално ще започне да функционира?
- В много държави има разделение между структурите - едни формират политиката, други се занимават с реално управление на инвестициите. Агенцията, за която говоря, трябва да обединява всички съществуващи оперативни програми в едно, за да се ръководи пряко инвестиционният интерес. Политиките пък ще бъдат формирани в министерствата. Новото ведомство според моите представи е голям универсален управляващ орган на всички оперативни програми. То трябва да се ръководи от един човек, който ще носи отговорността.
Предвиждаме тази структура да заработи през следващия програмен период. Но за да стане това, е необходимо още през този до 2013 г. да бъдат извършени някои подготвителни действия. Не можем да основем агенцията на 1 януари 2014 г. и да разчитаме веднага да заработи, трябва да я подготвим още сега.
Другата ваша идея е създаването на специален закон за еврофондовете и нов Закон за обществените поръчки. Докъде стигна подготовката им?
- Има извършено движение в парламентарната комисия по управление на средствата от ЕС, там направиха преглед на всичко, което се случва в законодателството на другите държави членки. Но в момента всичките сили на малкия ни екип и на Агенцията по обществени поръчки са вложени в подготовката за новия Закон за обществените поръчки /ЗОП/. Това е приоритетът ни. Концепцията трябва да се внесе на 15 декември на оперативно заседание на Министерския съвет. Ясно е, че законът няма как да бъде приет от парламента до края на годината, но колкото и да бързаме, това е сериозно нещо и не може да се пише на коляно.
За да разберете колко голямо е това предизвикателство, ще ви кажа само, че 70-80% от цялото европейско финансиране минават през ЗОП. Вероятно по всички стандарти се спазват изискванията за прозрачност, честна конкуренция, равнопоставеност, но далеч не се спазват принципите за скорост на процесите. Не само за европейските пари, но въобще не е нормално едно обжалване да отнема 6-7 месеца. Нелепо е да правим революционни подобрения в останалата нормативна уредба, а да стои нерешен такъв сериозен проблем, който на практика би блокирал всичко. Опитваме се да намерим решение и на свръхбюрократизацията на възлагането. Понякога участието в процедура по ЗОП се превръща във вид състезание по документална изрядност. Често не печели този, който е в състояние да предложи най-добро качество и цена, а който е най-изкусен да си събере и подреди документите. Има опасност правилата на играта да се преместят на друга плоскост. Напълно е възможно да се дадат по-големи пълномощия на комисиите да мислят и да решават, защото законодателството не е следване на механични правила. По служебен път държавните структури ще си обменят и информация помежду си. Обмисляме да въведем типови форми, които ще следват всяка стъпка на процеса - от обявлението до решението на комисията. При това положение системата няма да има шанс да греши.
Фирми твърдят, че, образно казано, е необходим камион, за да прекарат цялата документация по един проект. Най-често като пречка те сочат прекалените документални изисквания. Вие знаете ли какво мисли бизнесът за процедурите?
- Въобще не можете да ме изненадате, аз постоянно си контактувам с хора от бизнеса. Действително има редица бюрократични безумия. Например има изисквания да се представят документи повече от веднъж и два пъти на едно и също място, неща, които дори не се нуждаят от коментар. Но нека да цитирам комисаря Хан. Преди няколко дни в Братислава го питаха каква ще е следващата стъпка по опростяване на процедурите. И той каза, че на първа страница един вестник иска опростяване на процедурите, а на четвърта споменава случай за използване на европейски средства не по предназначение. Има един фин баланс между функционалността и контрола. А нашето задължение е да намерим баланса. Не бива да забравяме, че, образно казано, тръбите могат да понесат едно налягане, но ако го вдигнем, те може и да се спукат.
Още от интервюто на „Класа"
„Солидарният пенсионен модел наказва изрядните", казва в интервю за „Дневник" Николай Марев, изп.директор на "ДСК-Родина"
Само преди няколко седмици най-актуалната тема в България беше ще има ли национализация на частни професионални фондове с аргумента, че в тях не са акумулирани достатъчно средства за "нормални" пенсии. В крайна сметка се стигна до частична национализация - парите на хората, които имат право да се пенсионират до 2014 г., ще отидат в НОИ и държавният фонд ще им плаща пенсии. Много икономисти нарекоха това отлагане на проблема. По същото време в Унгария правителството реши да премахне задължителното осигуряване в частни фондове и да пренасочи парите към държавната система. По тези теми разговаряме с Николай Марев, изпълнителен директор на пенсионната компания "ДСК-Родина". Преди това Марев е бил в ръководството на унгарската OTP Group, собственик на българската компания.
С последните промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО) правителството твърди, че прави реформа. Наистина ли е така?
- Ако имаме предвид значението на думата реформа - да усъвършенстваме дадена система, да я подобряваме, в този смисъл - да, има такава реформа, защото беше направено подобрение на някои от параметрите в кодекса. Но ако ме питате дали правителството е направило революция в модела за пенсионно осигуряване, тоест по-радикална промяна на самия модел - отговорът е не.
Кои са мерките, които биха спасили от фалит държавното осигуряване?
- Демографска и икономическа стратегия на България, която да гледа напред в годините и да е приета с широк консенсус от всички заинтересувани страни. Върху нея могат да се градят различните политики на партиите, които ще дойдат на власт, без да се компрометират дългосрочните цели.
Това означава да постигнем по-голям демографски прираст, а той ще дойде, когато държавата създаде условия да има повече деца, хората да работят тук, тогава съотношението на активните работещи към пенсионерите ще бъде по-благоприятно. Проблемът, макар да е цинично да наричаме проблем по-дългия живот на нашите родители, е в недостатъчните вноски, които постъпват в държавната система и от които не могат да се изплащат пенсии.
Затова се налага да се правят все по-големи бюджетни трансфери - пари, взети от данъкоплатците, за пенсии. Тази година тези средства са над 2 млрд. лв. И като добавим към това задълбочаващия се демографски срив - дали заради емиграция - много млади хора напускат страната, дали заради ниска раждаемост, но е факт, че населението на България застарява много сериозно. Ако все по-малко хора са заети трудово - откъде ще дойдат парите за пенсии?
Нека се върна на мерките - някои от тях са обсъждани и приети - хората да работят по-дълго, да се вдигнат осигуровките. По отношение на по-големия стаж въпросът е къде слагаме границата, колко време ще живеят хората и ще получават пенсии.
С увеличаване на осигурителната вноска е вярно, че повече пари ще влязат в държавното обществено осигуряване, но пък работодателите могат да попитат какво става с конкурентоспособността на пазара на труда, с конкурентоспособността на българския работник в сравнение с тези от другите държави на ЕС.
Още от интервюто на „Дневник"