Германското винарство заема относително малък дял от глобалния винен пазар, но делът му е устойчив и доходоносен, коментира днес електронното издание на германския Wirtschaftsblatt.

Германците, по примера на Гьоте, от когото е взет стихът на заглавието, все по-често консумират вина и така променят имиджа на Германия като „бирена" държава. Увеличава се и износът на германски вина в чужбина. Водещите страни-купувачи на вино (САЩ и Япония) увеличават потреблението си непрекъснато. Това дава на германските винари възможност да продават все повече от виното, което правят най-добре: вината от сорта Ризлинг. Германия произвежда 3% от световното вино.

Германците реализират много съществен експорт, който в рамките на последните 12 месеца е нараснал с 13%. Най-динамичният пазар е американският - ръстът за германските вина там е съставил 30%.

Основния дял в германския износ се пада Ризлинг. Качеството на това вино не главозамайва цената му: в САЩ можеш да си позволиш добра бутилка само срещу $10, докато в Европа цената е около 4,50€.

Но както във всички отрасли на световната икономика, нови производители като например Китай се засилват и внушават на европейските винари опасения за бъдещето.
Европа все още остава най-големия винопроизводител в света. Но вината от т.нар. „Нов свят": САЩ, Аржентина, Австралия и Чили започват все по-усилено да конкурират „Стария свят".

Според световната организация на виното (OIV), вината от „новия свят" имат дял 25,5% от световния винен бизнес. А този бизнес в света възлиза на 80 милиарда евро, или на 100 милиарда долара. Пазарният дял на „Новия свят" преди 20 години е бил едва 1,6%.

Петте най-големи производители на ЕС са Италия, Испания, Франция, Германия и Португалия. Според AFP делът им за тези две десетилетия е спаднал от 75% до 62%. В същото време потреблението на вино в страните Франция, Италия и Испания в последните няколко години е спаднало. В крайна сметка се оказва, че европейските страни произвеждат повече вино, отколкото могат да продадат.

Това поражда нуждата от реформа в култивирането на грозде и търговията с вино в ЕС.
Идеята на Европейската комисия, обнародвана през юни т.г., е да се повиши качеството и да се намали количеството на произвежданото вино.

Директорът по международен маркетинг на Германския винен институт (DWI) заявява, че от началото на 90-те години селекцията на вина по света драматично нараства и така трябва да се търси нова ниша за германските производители.

Нишата се развива съвместно с промените в навиците на хранене. Хората по света все повече се ориентират към леки месни продукти и сирена, към които са подходящи вина с плодов аромат - именно такъв е германския Ризлинг, което дава добри възможности за продажби.

DWI е национална маркетингова организация за германски вина. Винарските изби и производители в страната формират бюджета на DWI с нещо подобно на данък. От своя страна DWI решава как да бъдат представяни на пазара германските вина: както на националния, така и на международния пазар. Маркетинговите методи се допълват от частните рекламни стратегии на винопроизводителите.

Германските винопроизводители са на мнение, че могат да отговорявт на изискванията за качествените вина. За щастие на германската страна, качествен ризлинг може да се произвежда само в южните и югозападните части на Германия.

Въпреки всичко винопроизводството в Китай не бива да се подценява. Най-важните винопроизводителни райони на Поднебесната империя лежат на една географска ширина с областите Бордо и Тоскана. Винопроизводството в Китай има 9000 години история.
Но дори някой регион да не е традиционен производител на вино сега, в бъдеще нещата могат да се променят. Глобалното затопляне може да доведе например до това, Великобритания или Холандия да се превърнат в новите центрове на европейското винарство. При това генното инженерство може да предложи нови сортове грозде, подходящи и за дъждовен, а не само за слънчев и топъл климат.

Но вероятно една от най-важните причини за търговския възход на германските вина е смяната в имиджа. „През 1990-те трябваше да образоваме хората в чужбина за германските вина. Обяснявахме им за 13 винарски региона, различните категории грозде и вариращите времена за гроздобер. Разбрахме, че всичко това е твърде сложно за чуждестранните потребители. Повечето потребители просто искат наслаждение - а не лекция, преди да отпият от чашата вино", коментира германският винен специалист.