Платформата за споделени превози Uber е популяна в мегаполисите навсякъде по света, където всеки има смартфон. Най-успешният старт-ъп обаче е открил как да развива бизнес в населено място, където средната възраст на клиентите им е 70 години и почти никой от тях не ползва умни телефони.
Става въпрос за японското градче Тангочо, чието население не надхвърля 5419 души, като повечето от тях са отишли да живеят в него, след като са се пенсионирали. Подобно място въобще не звучи като да е подходящ пазар за технологичния гигант. Но всъщност е.
Компанията първоначално се прочува в региона с доставките си на коприна и материали за шивачите на кимона в старата столица Киото, която е на три часа път от Тангочо.
Хората, живеещи в градчето, трудно стигат до близките по-големи населени места, като има само една автобусна линия. Това прави обикновеното пазаруване и набавянето на важни лекарства доста трудно, пише Bloomberg.
В Тангочо и в още един японски град от Uber са успели да наберат популярност благодарение на своята услуга не за споделено пътуване, а за възможността за наемане на шофьори на непълен работен ден. Тази услуга в Европа е популярна като UberPop, а в САЩ - като UberX.
Споделеното пътуване не е легитимирано в Япония, като право да извършват превози имат само лицензирани таксиметрови шофьори. Това е и причината бизнесът на Uber в Токио да е толкова ограничен. Подобни услуги обаче са допустими в малки населени места в страната, където има прекалено ограничен публичен транспорт.
В редица други пазари американската компания среща голям отпор от страна на месния таксиметров бранш. Подобен беше случаят и в България, като след протести на представители на бизнеса, услугите на Uber бяха спрени.
За разлика от тях обаче в Япония компанията е успяла да намери друга ниша, като избяга от големите градове и заложи на по-малки населени места. И това е нейната възможност да се наложи на огромния таксиметров пазар в островната държава, изчисляван на 1,73 трилиона йени или 17 милиарда долара.