В продължение на година и половина липсата на полупроводници измъчва автомобилната индустрия, която бе принудена да спира работата в заводите си, да забавя доставките на поръчани автомобили и да повиши цените им. Но това далеч не е единственият проблем, пред който са изправени производителите, пише CNN.

Наблюдатели посочват, че компаниите трудно се снабдяват не само с полупроводници, но с каквито и да е компоненти и суровини поради плеяда от причини, включително затворени заради Covid-19 заводи на доставчици, логистични проблеми, включващи и недостиг на кораби, контейнери и шофьори, както и невъзможността на някои от доставчиците да намерят работна ръка.

Всичко това повишава щетите от настоящата криза в доставните вериги до нива, които са далеч по-високи от прогнозираните - и води до по-високи разходи и за производителите, и за клиентите.

Полупроводниците са само един от проблемите, а недостиг има и на всичко от смола през стомана до служителите, казва Марк Уейкфийлд, ко-лидер на подразделението за автомобилната индустрия в AlixPartners. "Няма място за грешка".

Временното затваряне и намаленото производство засягат автомобилните заводи по целия свят, което намалява предлагането на нови автомобили. AlixPartners изчислява, че производителите ще успеят да произведат със 7,7 млн. по-малко автомобили тази година заради недостига. В комбинация със силното търсене от страна на потребителите, това повишава цените на автомобилите. Но компаниите все пак ще загубят $210 млрд. заради нереализирани продажби. А по-високите цени ще компенсират около $90 млрд. от тази сума. В същото време обаче производителите ще трябва да платят със $150 млрд. повече за компоненти и суровини, или грубо по $2 хил. на автомобил.

Общо, индустрията ще понесе удар в размер на $270 млрд., а клиентите ще дадат с $90 млрд. повече.

Недостигът на полупроводници застигна автомобилната индустрия миналата година. С настъпването на пандемията и спада в продажбите на автомобили, повечето производители свиха поръчките си - очаквайки продължително ниски нива на продажби. Но пазарът ги изненада и те се възстановиха далеч по-бързо от очакваното. Компаниите обаче не успяха да възстановят поръчките за чипове, тъй като технологичната индустрия вече бе резервирала капацитета насред по-високите продажби на лаптопи, таблети и телефони.

Очакваше се недостигът да достигне най-тежката си точка през второто тримесечие на тази година, а след това да започне да се подобрява. Но увеличеният брой заразени с Covid-19 създаде нови проблеми, тъй като заводите в Азия започнаха да затварят.

Междувременно пострадаха доставките на други ключови материали. И не е ясно кога ситуацията ще се облекчи.