Спирането на двустранната търговия с Турция поставя Израел в много трудна позиция. Това става ясно от нов доклад, публикуван във водещите турски издания и цитиран от израелски медии. Според информацията, търговският бойкот на Анкара е засегнал най-тежко автомобилния сектор, като най-популярните марки автомобили в Израел изчезват една по една, пише Daily Sabah.
Анкара, която показа остра реакция на продължаващите с месеци израелски атаки в Газа, обяви още през май, че е преминала към втората фаза на мерките, предприети на държавно ниво, спирайки всички транзакции за износ и внос, свързани с Израел, обхващащи всички продукти.
Властите заявиха, че спират цялата двустранна търговия с Израел и това ще продължи, докато конфликтът не бъде разрешен.
Източник: EPA/БГНЕС
Решението направи Турция първият от ключовите търговски партньори на Израел, който спря както износа, така и вноса със страната.
От своя страна израелският външен министър на Израел заяви, че ще се търсят нови търговски алтернативи чрез нов фокус върху местното производство и вноса от други страни. Изглежда обаче, че решението на Турция да спре търговията е поставило Израел в доста незавидна ситуация.
Статия, публикувана наскоро в израелската медия Ice, подчертава, че решението на Анкара за бойкот е сериозен удар за икономиката на Израел.
"Икономическото ембарго, наложено от Турция и президента Ердоган на Израел, започва да дава своя отзвук. Израелските вносители на автомобили съобщават за сериозен недостиг на модели от популярни марки автомобили", се казва в доклада.
Марки като Toyota, Hyundai, Renault и Ford изчезнаха от израелските пътища и вече не се поръчват. Тъй като фабриките са европейски износители, базирани в Турция, Hyundai, Toyota, Renault и Ford не пристигат в Израел от месец май насам.
"Най-евтиният автомобил в Израел, Hyundai i10, също напълно изчезна от пътищата. Hyundai i20 и Hyundai Bayon изобщо не могат да бъдат поръчани."
Израелският новинарски сайт Calcalist също признава, че Турция, една от водещите 10 държави в износа на автомобили, вече е променила картата на местната индустрия с търговското си ембарго.
"Запасите от популярните модели на Toyota и Hyundai са изчерпани и няма възможност за връщане към износ, дори след войната. Вносителите търсят алтернативи. Може да се наложи да се свържат с агенти на производителя, което означава по-дълги процеси на доставка и по-високи плащания за правилна поддръжка."
Hyundai, Toyota, Renault и Ford се произвеждат в Турция и от миналия май и подобно на много други продукти, тези автомобили вече не се изнасят за Израел.