Фразата "Нищо лично, просто бизнес" определено не се отнася за Тихомир Баналиев, Ивайло Илков и Росен Ликовски. Близо 20 години мисията им е да работят за бизнеса и да му помагат да се развива. Задача, която приемат присърце и далеч не като "просто бизнес".

Тримата са част от b2b Business Solutions екипа на Yettel, който отговаря за създаването, поддръжката и продажбата на услуги за бизнеса. Смело можем да кажем, че в много отношения те са неговата дясна ръка.

Като ръководител на отдела Тихомир Баналиев първи поема инициативата да обясни какво представлява тяхната работа. "Екипът ни се състои от три основни направления - дигитални решения, интегрирани решения и т.нар. Machine to machine решения", разказва той.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

Към първото направление спадат всички дигитални инструменти, платформи и решения в областта на киберсигурността, с които подпомагат компаниите в тяхната дигитална трансформация - за тях отговаря Ивайло Илков. При интегрираните решения са фиксираната телефония, интернет, както и всички мрежови решения в областта на сигурността. Те са в ресора на Росен Ликовски, който отговаря и за третото направление Machine to machine - специализирани решения за бизнеса, при които осигуряват преносната среда и свързаността от машина до машина.

"Понякога всички тези решения звучат неразбираемо за клиента. Нашата задача е да ги преведем на разбираем за тях език и да им обясним как дадено решение ще работи за техния бизнес", допълва Ивайло. Първоначалният "технически превод" обаче далеч не изчерпва тяхната роля.

Бързат бавно

"Стремим се всяка година да пускаме от две до три нови решения. Това според мен е оптимална бройка, за да сме сигурни, че сме огледали продукта от всички страни и че той ще бъде максимално добър и полезен. Не сме привърженици на подхода да пуснем услуга просто за да я имаме, без да сме я изпипали. Предпочитаме да бързаме бавно", посочва Тихомир. Добавя още, че всички услуги, които предлагат на бизнес клиентите, се използват и от Yettel - допълнителна гаранция, че са проверени, ефективни и носят реална полза.

Целият процес минава през няколко етапа. Първо, на база нуждите на бизнеса, определят областта, в която ще бъде услугата - дали ще е дигитално или облачно решение, дали ще е в сферата на киберсигурността или пък в IoT и Индустрия 4.0.

Втората стъпка е да намерят подходящ и надежден партньор, с когото да я реализират. Следва поредица от вътрешни процеси и включване на много други отдели, с които изчистват останалите детайли. Последна стъпка преди старта е обучението на търговците.

"В нашия отдел сме близо 20 души - хора, които имат достатъчно търговски опит, но и сериозни технически познания", включва се Росен. Добавя, че те са свързващото звено между партньорите, вътрешните технически звена и клиента. Затова участват в целия процес - от запитването до техническата реализация.

От киберсигурност до IoT

Тихомир има над 20 години опит в телекомуникациите. Росен е в компанията от 18 години, а Ивайло е най-млад - със "скромните" 16 години в бранша. Достатъчно сериозен стаж, за да направят равносметка как се е развило портфолиото с бизнес продукти на телекома през годините.

"Бавно и устойчиво, но винаги следвайки нуждите на клиента", е краткият отговор на Тихомир. "В началото имаше момент, когато искахме да предлагаме максимално много услуги. С времето обаче видяхме, че този подход не е успешен, затова се фокусирахме върху трите основни направления, които развиваме в момента", обяснява той.

И тримата са единодушни, че ако преди фокусът е бил върху услуги, които са част от ДНК-то на един оператор - като мобилни услуги и телефония, сега изследват нови територии като IoT, облачни услуги, решения за киберсигурност, инструменти за цифрова трансформация и много други.

Тази година Yettel пусна три ключови услуги. Първата е Next Generation Firewall - в областта на киберсигурността, с която всяка компания може успешно да защити, анализира и контролира вътрешната си мрежа чрез сканиране на трафика. Втората е в областта на дигиталните решения - облачната услуга Smart Accounts за управление на финанси и счетоводство, която разработват съвместно с българската финтех компания Nula.BG.

През октомври, заедно с CETIN, представят и един от най-предизвикателните си проекти - услугата SD-WAN. Определят я като "мрежова технология от ново поколение" и следваща стъпка в развитието на виртуалните частни мрежи. "Тя свързва различните офиси или обекти на компанията в единна интегрирана и защитена инфраструктура, като по този начин оптимизира и управлява ефективно всички видове свързаност и услуги, които клиентът ползва", обяснява Росен, който активно участва в стартирането ѝ.

С увереност и натрупан опит навлизат и в IoT сегмента, където към момента се фокусират върху услуги като Smart Tracking и Smart monitoring. Първата е в областта на транспорта - осигурява видео наблюдение в реално време и създава т.нар. дигитални двойници. С нейна помощ собствениците на камиони или бусове могат да следят пътната обстановка, поведението на шофьора и дори температурните стойности на товара, ако говорим за хранителни продукти със специален температурен режим.

Smart monitoring от своя страна e решение, насочено към дистанционно мониториране и отчитане на консумация на ток, газ, вода, топлоенергия и налягане. По този начин компаниите могат да прогнозират разходите си, информирани са в случай на нетипично потребление и най-важното - постигат ефективност на разходите.

Какво търси бизнесът?

"Бих дал лек превес на услугите в областта на киберсигурността. Особено на фона на глобалните събития и в контекста на предстоящите Европейски директиви. Този вид решения стават все по-важни и все по-критични за всяка компания", казва Тихомир.

От значение е и на какъв етап от развитието си е въпросният бизнес. Ако иска да се разширява и да печели повече клиенти, би потърсил услуги, с които да оптимизира процесите си, или облачни решения, които да подпомогнат експанзията му. Въпрос на бизнес нужда е, а не на трендове, смята той.

В някои случаи обаче именно те са хората, които задават тенденциите и обучават пазара. "За някои от услугите компаниите не са на 100% готови. Тогава нашата роля е да им обясним какви биха били ползите за тях и че това всъщност е бъдещето. Понякога продажбата може да дойде на по-късен етап, но за нас тази първа стъпка е важна - да им покажем как можем да сме им полезни, дори и в момента да не го осъзнават", добавя Ивайло.