Ако се интересувате от развитието на съвременния български бизнес и следите неговите достижения, със сигурност сте срещали името АДМ Разград. Компанията е втората по големина в сектор "Храни и напитки" у нас, a целта ѝ е да се превърне в най-ефективния завод за преработка на царевица в цяла Европа. Присъства редовно в най-елитните годишни класации с показатели, говорещи за ясна визия и увереност в нейната посока.

АДМ Разград е специализирана в производството на ключови изходни продукти за хранително-вкусовата, фармацевтичната и някои други индустрии чрез дълбочинна преработка на царевица - царевични нишестета, глюкозо-фруктозни сиропи, кристална и течна декстроза. В исторически план 100% от използваната суровина е била доставяна от български производители, като количеството й достига 875 000 тона годишно. Заводът се стреми да продължи тази практика и да запази изградената местна верига на доставки.

Мащабна инвестиция отключва нови пазарни възможности

През 2018 година компанията дава старт на най-мащабната си инвестиция, която идва в отговор на непрекъснат производствен ръст. Решението е навременна реакция и на нарастващия пазарен дял на подсладители на зърнена основа след настъпилите промени в регламентите и отпадането на квотите за захар в Европейския съюз.

Проектът има за цел удвояване на текущия капацитет и добавя изцяло ново производство на етанол. Към 2018 г. това е най-голямата инициатива на компанията в световен мащаб за постигане на органичен растеж. Това е значима стъпка, като се има предвид, че годишните капиталови разходи на АДМ обикновено надвишават 1,2 милиарда щатски долара, според годишните им отчети.

След известно забавяне от първоначалните планове поради COVID пандемията, през лятото на 2021 година разширението е факт. Реализацията води до почти двоен ръст на приходите. Още на следващата година компанията отчита оборот от 1,2 млрд. лева, сравнено с 658 млн. за предходната. Освен това проектът допринася и с 50 млн. евро годишно към търговския баланс на страната.

С разширението се открива изцяло различна посока за бизнес на дружеството - пазарът на екологични горива. Към момента компанията е доставчик на рафинерии както на територията на страната, така и в съседните страни - Гърция и Румъния. Доставя дори и за някои държави от Западна Европа, където етанолът се използва като добавка към бензина.

Този нов бизнес сегмент играе важна роля за България и в друг аспект - постигането на поставените цели в контекста на намаляването на въглеродните емисии до 2050 година. Според европейските определения за усъвършенствани биогорива, между 20 и 40 хиляди тона от производството на етанол в Разград може да се счита именно за биогориво от ново поколение.

Това на практика покрива между 50 и 100% от необходимото количество за потребление на алтернативно гориво в България, с оглед достигането на заложените стойности. Компанията непрекъснато съдейства за издаването на доклади за въглеродните емисии, доказващи екологосъобразността на произведения етанол и неговия капацитет да замени изцяло изкопаемите горива.

Следващата стъпка в дейността на АДМ Разград е фокусирана върху непрекъснатото повишаване на енергийната ефективност и въглеродния отпечатък на производството. Компанията непрекъснато работи по проекти в тази посока, като в момента се реализират три, а в кратки срокове ще стартират още два. Дружеството обмисля и по-дългосрочни инициативи в тази посока - като например монтирането на соларни панели и термопомпи.

Успех от и за хората

Зад дейността на АДМ Разград стоят 380 служители на дружеството и още 90 - на фирми подизпълнители. Освен на местния пазар, българското дружество реализира продукцията си в повече от 60 държави по света, като основните клиенти в страните от Югоизточна и Централна Европа (Турция, Румъния, Чехия, Полша и Германия). Клиенти на компанията са световни брандове, чиито продукти са част от ежедневието на милиони хора по света.

АДМ Разград прилага стриктно най-добрите международни практики в областта на корпоративната социална отговорност и се старае непрекъснато да допринася за общността, от която е част. Всяка година отделя над 60 000 лева в подкрепа на различни културни мероприятия, образователни инициативи, спортни събития и мероприятия по превенция. Последното дарение, което заводът прави, се случва едва преди няколко месеца, а реципиент е местната многопрофилна болница "Св. Иван Рилски".

40-годишна история

През 1985 година са положени основите на нов завод по американска технология, като за целта е учредено държавно предприятие "Царевични продукти". Настъпилите в края на 80-те години кардинални промени в управлението на страната обаче поставят проекта на пауза.

Няколко години по-късно, като първата голяма сделка от стартиралата масова приватизация в България по времето на Любен Беров, през 1993 година недовършеният завод е закупен от белгийската Амилум. Година по-късно започва работа по производството на царевично нишесте, глюкозен и високо-фруктозен сироп (HRCS) под името "Царамил".

Само след 2 години, вече "Амилум България", успява да удвои производството си до 650 тона продукция на ден и добавя към портфолиото си кристалната декстроза. Следват години на непрекъснат ръст на фона на динамичните политически процеси в страната и постепенно разширяване на предлаганите продукти.

През 2015 г. американският мултинационален гигант в преработката на храни ADM (Archer-Daniels-Midland) става едноличен собственик на съоръжението. Днес АДМ Разград (с това име от лятото на 2021 година) е водещ фактор в сегмента си и до 2025 г. планира да вложи общо 50 млн. лева в производствени подобрения.