Шоколад, шампанско, вино, пържоли, отстъпки за хотели и круизи... Това са само някои от предимствата, които компаниите дават на акционерите си, за да им благодарят, че са инвестирали в тях. Докато акционерите обикновено инвестират за финансова възвръщаемост, избрана група от компании отдавна им предлагат бонуси за постигане на различни цели.
Популяризирането на марката е една от причините базираната в Париж LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) да предлага на акционерите специални посещения в своите съоръжения за луксозни стоки. Акционерите задълбочават признателността си към марките на LVMH при обиколки из мазетата, където отлежават коняк Hennessy или шампанско Veuve Clicquot.
Поради подобни причини няколко американски лозя предлагат на акционерите отстъпки за вина и дегустации, включително Crimson Wine Group в калифорнийските долини Напа и Willamette Valley Vineyards в Орегон.
Много дестинации предлагат кредити за акционери, включително круизните линии Carnival и Royal Caribbean Group и хотелите Accor и InterContinental Hotels Group. Други потребителски компании предлагат на акционерите продуктови подаръци или отстъпки в пакети с атрактивни марки, включително Ford Motor и Kimberly-Clark.
Такива бонуси за акционерите не само изграждат афинитет към марката, но и повишават лоялността на акционерите към компанията. Тъй като възнагражденията на акционерите обикновено са продукти или отстъпки в цените, те примамват отделни акционери, а не институции.
Данните показват, че компаниите, приемащи програми за възнаграждения, получават значителни промени в акционерната база от институции към физически лица. Ръководството често предпочита това, тъй като отделните акционери са много по-подкрепящи предложенията за управление и действащите директори, отколкото предложенията на активисти.
Избирателната активност от отделни акционери в исторически план е била ниска в сравнение с тази на институционалните инвеститори - около 30% срещу 90%. Предимствата на акционерите могат да подтикнат акционерите да гласуват. Например швейцарският производител на шоколадови бонбон Lindt дава на акционерите кутия със своите шоколадови бонбони в замяна на гласуване на бюлетини за акционери.
Bank of America увеличи активността на своите индивидуални акционери три години подред с обещанието, да дари 1 долар за всеки глас, даден за такива каузи като Специалната олимпиада, Хабитат за човечеството и Националната градска лига .
Някои компании признават, че хората са по-склонни да гласуват, когато присъстват и на годишното събрание на акционерите. Отстъпките за продукти могат да привлекат посещаемостта. На своите легендарни годишни срещи Fairfax Financial в Торонто и Berkshire Hathaway в Омаха, се предлагат широкообхватни отстъпки за всичко - от застраховки до стоки за бита и забавления.
Tootsie Roll Industries раздава известните си бонбони на годишните си събрания на акционерите. Много програми за възнаграждение на акционерите признават, че силата на марката и индивидуалната привързаност се увеличават с размера и продължителността на собственост от индивидуалните акционери. Следователно наградите увеличават стойността на бонуса въз основа на по-високи нива на собственост и по-дълги периоди на задържане.
Японската компания за специализирани храни Wismettac (Nishimoto) увеличава стойността на възнаграждението на акционерите според броя на притежаваните акции на интервали от 100 до 1000.
Ако бонусите за акционери се отнасят за отделни акционери, компаниите, които прекратяват програмите, може да отразяват нарастващата сила на институциите. Walt Disney например, по-рано тази година, приключи отстъпките за акционерите при приемане в тематични паркове, подчертавайки вместо това акцент върху традиционната възвръщаемост на акционерите. По същия начин, преди няколко години, когато Churchill Downs престана да дава безплатни пропуски на акционерите на своите писти, той посочи подновен фокус върху традиционната стойност на акционерите.
От друга страна, бумът на индивидуалните инвестиции може да бъде предвестник на нов интерес към бонусите за акционерите. AMC Entertainment Holdings наскоро избегна фалит благодарение на голям брой индивидуални акционери, изкупуващи акциите. Като награда компанията започна да дава на акционерите безплатни пуканки.
Освен тези безплатни подаръци, някои компании възнаграждават добрите акционери с допълнителни гласове на акция или по-високи дивиденти. Половин дузина американски компании като Aflac и JM Smucker и десетки френски компании, включително L'Oreal Group и Air Liquide, дават повече гласове на акции, държани в продължение на много години.
Институционалните инвеститори имат силен апетит за такива бонус гласове, тъй като това увеличава тяхната власт. Други компании, като Esker, започнаха да изплащат по -високи парични дивиденти на по-дългосрочните акционери. Отделните акционери имат по-силен апетит за по-високи дивиденти, а не за повече гласове.
Бонусите не заместват възвръщаемостта на акционерите, но имат място в отношенията с инвеститорите на много компании. Мениджърите, които искат да привлекат лоялни, търпеливи, фокусирани акционери, трябва да обмислят да дадат целия пакет - възвръщаемост плюс продукти, отстъпки, гласове и дивиденти. Акционерите ще го приемат много добре!
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции