Главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск нарече водородните клетки "клетки за глупаци" и "небивало глупави". В миналото той не беше единственият на подобно мнение. Но ако прогнозата на Bank of America се окаже точна, отрасълът ще се превърне в изключително привлекателен за инвеститорите през следващите десетилетия.
От банката очакват той да се оценява на 11 трлн. долара към 2050 г., тъй като според нея вече е преминат преломен момент в добиването на водород, позволяващ значително по-икономично производство. А ако цената на суровината наистина се понижи, водородните клетки ще могат да се използват за захранване на автомобили и отопляване на жилища. Освен това могат да се привлекат като екологично чисти, респективно да привлекат всички фондове, които днес загърбват петролните горива.
Но Bank of America не са единствената инвестиционна институция, съветваща клиентите си да влагат във водород. Morgan Stanley също вече я препоръчват като потенциално растящ пазар, който ще се изстреля доста по-бързо, отколкото се очаква.
Но все пак преди това да се случи, водородът трябва да поевтинява значително. Именно понижаването на цената направи въздушната и вятърната енергия конкурентни на конвенционалните източници през годините. А калкулациите показват, че цената на килограм водород трябва да поевтинее с около 50%, за да има икономически смисъл.
Изчислението, представено от Oilprice, е просто - водородните автомобили са около два пъти и половина по-икономични от бензиновите. Затова за да може двата вида гориво да постигнат паритет, водородът трябва да спадне от 16,5 до около 8 долара за килограм при цена от 3,2 долара за галон бензин в САЩ.
А това може би наистина е зад ъгъла, както смятат и Bank of America. "Масовото производство на водородни клетки и покачването на производството от 10 хил. до 200 хил. единици може да понижи цената с до 45%, независимо от останалия технологичен напредък. А при производство на 70 GW електролит ще намали цената електролизата до под 400 долара за kW", посочват от Hydrogen Council.
Нещо подобно се случва в Калифорния, където FirstElement Fuel започнаха да продават килограм водород за 13,11 долара с данъците и очакват цените им да продължат да се понижават. В момента в щата има мрежа от 43 водородни станции, които осигуряват до 11,8 тона водород дневно, достатъчно зареждането на около 17 хил. превозни средства.