Тъй като до края на месеца производителите на автомобили, задвижвани на водород, очакват властите в Китай да обявят увеличаването на субсидии и за тази форма на придвижване, водещите компании в отрасъла обявиха изстрелване на прогнозното си производство, предаде Reuters.
Най-големият участник на автомобилния пазар в страната - SAIC Motor, оповести, че в рамките на следващите почти пет години продажбите на водородни коли ще достигнат 10 хил. броя годишно, а Beiqi Foton Motor - че ще реализира 15 хил. такива автомобила. В случая на последната, това ще е драстичен темп на растеж, тъй като прогнозата ѝ е за 2023 г. да продаде около 4 хил. автомобила.
Не за пръв път очакванията за производството и продажбите следват субсидирането от страна на Пекин, като по този начин политиките се превръщат в проблем за целия автомобилен отрасъл - нещо, което беше отбелязано от самите власти още преди година.
"Някои автомобилни производители зависят твърде много от субсидиите и затова им е трудно да се конкурират на глобалните пазари", посочиха от финансовото министерство на Китай през октомври 2019 г. "Въпреки финансовата подкрепа, китайските бизнеси, разработващи водородни клетки, не са постигнали пробиви и не се наблюдава скоростно развитие."
Така през есента на миналата година производителите бяха изправени пред свиване на държавната финансова подкрепа, въпреки плана на Пекин по улиците на страната да има "милиони" водородни коли до 2030 г. Сега обаче най-вероятно управата ще увеличи субсидиите, след като по-рано през месеца беше оповестено, че се подготвя нов пакет от мерки за финансиране на отрасъла.
При него ще има разлика във финансирането спрямо досега съществуващите субсидии, които дотират продажбите - т.е. понижават цената за крайните потребители с идеята превозните средства с водородна клетка и електромобилите да станат по-леснодостъпни. Очаква се обаче при новия пакет финансирането да идва срещу изграждане на по-устойчиви верига на доставките и бизнес модел от автомобилните производители.
Освен местните компании, някои глобални играчи вече оповестиха, че ще навлязат на китайския пазар на водородни автомобили. Сред тях засега са Toyota и Hyundai.
В момента в Китай има около 7 хил. водородни превозни средства, което ги превръща в най-малкия сегмент от автомобилния пазар. Дори и електромобилите са значително повече - над 4 млн., като в това число се включват както изцяло електрическите, така и хибридните возила.