По време на месечната си среща Bank of Japan не предприе никакво действие свързано с лихвата, тъй като са живи притесненията, че бавно закрепващото се икономическо възраждане в страната може да бъде увредено с политика на икономическо затягане.
Решението стана известно малко след като японското правителство обнародва данни за икономическия ръст в страната през първите три месеца на 2007. Претеглен на годишна база, ръстът на БВП е бил 2.4%, което е съществено забавяне от трите последни месеца на 2006. Първоначално за Q4 бе определен ръст от 5.5%, ревизиран сега на 5%. Независимо от ревизията надолу, ръстът за четвъртото тримесечие е най-силен от три години.
В годишно непретеглени цифри, японската икономика се е забързала с 0.6% спрямо предното тримесечие, за сравнение в САЩ ръстът е 0.3%, в Еврозоната 0.6%. Износът на Япония се е увеличил с 3.3%, като Азия и ЕС компенсират спада в търсенето на японски стоки в САЩ.
Неочаквано, капиталовите инвестиции са паднали с 0.9%, докато през Q4 на 2006 инвестициите се бяха качили с 2.3%. Причината за това може да се търси в притесненията на японските бизнесмени за икономиката на САЩ, както и в много силното инвестиране предходните месеци, което сега се коригира. И не на последно място - в новите правила за начисляване на амортизациите, влезли в сила от първи април, довели до отлагане на покупките през първите три месеца на годината.
Може да се каже, че има политически натиск към банката на Япония да не повишава лихвите твърде бързо. Лихвите в Япония доста дълго време бяха на нулево равнище като средство за борба с дефлацията. Миналата година те бяха поставени на 0.25%, тъй като имаше редица знаци за възход. През февруари лихвите бяха вдигнати на 0.5%.
Анализаторите, до които се е допитала агенция Bloomberg, твърдят че сега икономиката на Япония се е преориентирала от чуждестранното към националното търсене. Ясно е, че преди лихвата в Япония да се повиши, говерньорът на японската централна банка Тошихико Фукуи трябва да види как потребителските цени започват трайно да се повишават. От два месеца потребителските цени падат: 0,3% през март и 0,1% през февруари.
Все пак потребителските разходи, които дават повече от половината от БВП на страната, са били по-силни от очакваното (0.9% ръст, който се наслагва на ръста от 1.1% за Q4 на 2006) и могат да смекчат икономическите ефекти от незначителния ръст на пазара в САЩ, главна експортна дестинация на японските продукти. Експерти предвиждат, че е много вероятно банката да вдигне лихвите още през третото тримесечие на годината. Други пък считат, че ще се чака до 2008 година.
Вчера стана ясно, че корпорацията Sony, вторият в света производител на електроника, смята да увеличи продажбите си през тази фискална година с 5.8%, а печалбата да се удвои и да достигне рекорд.
Работните заплати в Япония падат през всеки месец тази година. Въпреки това, потребителското търсене се увеличава. Отговор на този парадокс дава по-голямата заетост: броят на редовно заетите при годишна база се е увеличил с 1.5%. От своя страна, причината за намаляването на заплащането е, че по-добре платените „чада на бейби - бума" от 1947 - 1949 г., по някои оценки 5 млн. души на брой, масово започват да излизат на пенсия и са заменяни с по-млади работници, които тепърва трябва да доказват лоялността си.