България, Гърция и Русия подписаха споразумението за сътрудничество в строителството и експлоатацията на петролопровода Бургас-Александруполис.

Документът бе утвърден в Атина в присъствието на министър-председателя Сергей Станишев, премиера на Гърция Костас Караманлис и президента на Русия Владимир Путин. Подписи под тристранния документ сложиха министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, министърът на развитието на Гърция Димитрис Сюфас и министърът на промишлеността и енергетиката на Русия Виктор Христенко.

Проектът е изключително важен и за трите държави, тъй като осигурява тяхната енергийна сигурност и мястото им на световната карта на големите инфраструктурни енергийни проекти, коментира премиерът Станишев веднага след церемонията по подписването.

Той подчерта, че проектът ще е полезен за всяка от страните, тъй като инвестициите, които ще се реализират в България и Гърция, ще гарантират икономическата и политическата стабилност на целия регион и ще доведат до разкриването на много нови работни места.

„Само в моята страна ще бъдат разкрити около 1000 работни места и България ще получава стотици милиони долари годишно от транзитни такси", изтъкна Сергей Станишев. Той посочи, че освен преките икономически ползи, е важно и стратегическото значение на петролопровода, който ще увеличи енергийната сигурност на България.

В споразумението са защитени добре правата на миноритарните участници в Международната проектна компания, каза министър-председателят и добави, че през последните седмици са водени интензивни разговори по този въпрос, като в целия процес е търсен баланс на взаимните интереси.

Като друго голямо предимство на проекта премиерът Станишев изтъкна, че съоръжението ще бъде изградено с най-съвременните технологии и при спазването на най-високите стандарти за екологична сигурност. Това е изключително важно за България като имаме предвид ролята на южното ни Черноморие за българския туристически бизнес, каза той.

Оценката на руския президент Владимир Путин за проекта е, че реализацията му ще увеличи стабилността не само на Балканите, но и в целия свят.

Очаква се около 700 млн. долара да бъдат инвестирани в инфраструктурното съоръжение. Дължината му ще бъде около 280 км. От тях 155 км ще са на българска територия. Капацитетът на тръбата ще e между 35-50 млн. тона нефт годишно.

Около 1000 работни места ще бъдат разкрити при строителството на нефтопровода и при неговата експлоатация. Изграждането на Бургас-Александруполис ще има благоприятно въздействие върху икономическата среда в България и ще засили конкурентоспособността на пристанище Бургас.

Нефтопроводът ще включва 2 терминала за наливане на суровина - в градовете Бургас и Александруполис, и магистрален петролопровод с помпени станции, резервоари и инфраструктура, свързваща терминалите. Собственик на съоръжението ще е Международната проектна компания (МПК), която се учредява от участниците в проекта.

  • 51% от акционерния капитал ще е за руския участник - ООО "Трубопроводный Консорциум "Бургас-Александруполис", в който участват ОАО "АК Транснефть", ОАО "ВС "Роснефть" и ОАО "Газпром нефть".
  • 24,5% от акционерното участие е за българския участник в проекта "Проектна компания Бургас-Александруполис БГ" АД. В нея по 50 на сто ще имат "Техноекспортстрой" ЕАД и "Булгаргаз-Холдинг" ЕАД.
  • 24,5% е за гръцкия участник в проекта - консорциум "Hellenic Petroleum" и "Thraki"- 23,5% и Гръцката република - 1 процент.

МПК ще се регистрира в страна-членка на Европейския съюз и според нейната правна уредба правата на миноритарните акционери ще бъдат защитени.

По-рано днес министър-председателят Сергей Станишев проведе работни срещи с гръцкия си колега Костас Караманлис и с президента Каролос Папуляс.

В разговорите с премиера Караманлис беше дадена много висока оценка на двустранните отношения и като едно от доказателствата за това беше посочено подписването на днешното споразумение. Двете страни изразиха убеждение, че активното сътрудничество по проекта трябва да продължи и в началото на 2008 г. да започне реалното изграждане на нефтопровода. Потвърдено бе и желанието за развитие на транспортните връзки чрез откриване на нови гранични преходи между България и Гърция.