Професионалното образование привлича все по-малко ученици през последните десетилетия. За последните 14 години обучаващите се в професионални училища намаляват с над една четвърт (26%). Тази тенденция се наблюдава не само в България, но в като цяло в Европа.

Ето защо специалистите от Института за пазарна икономика решиха да анализират проблема и да разберат причините затова.

А те са комплексни. От една страна, намалението на средните специалисти е продиктувано от влошената демографска ситуация. От друга страна, качеството на образованието в много професионални училища запада, а професионалното образование често се свързва с непрестижен и нископлатен труд.

Анализът на данните за участието на средните специалисти в България обаче показва, че те заемат важно място на пазара на труда. Над една трета от работната сила е с професионална квалификация, а през 2014 г. почти половината от завършващите средно образование са зрелостници от професионалните училища.

На областно ниво има някои сериозни различия. В областите Кюстендил, Търговище и Силистра, например, над 60% от завършващите са с квалификация, докато в София-град и Кърджали те са под 40.

Професионалното образование все още дава сериозни предимства на пазара на труда. Придобилите професионална квалификация са с по-висока икономическа активност, по-висока заетост и по-ниска безработица. През 2014 г. заетостта при тях е със 6 процентни пункта по-висока от общо завършилите средно образование и с 13 п.п. по-висока от средното ниво за страната. Безработицата пък е с 0,4 п.п. по ниска от тази при среднистите и с 1,2 п.п. по-ниска от средната в страната.

Хората с професионално образование работят и в сравнително високоплатени и високопродуктивни сектори на икономиката, като разликата в заплащането в някои сектори достига до 50% от средното равнище за страната. Тези показатели поставят представянето на групата на средните специалисти на пазара на труда над тези с общообразователна подготовка и едно стъпало под висшистите.

Недостигът на кадри с професионално образование и времето и ресурсите, които работодателите и работниците отделят за продължаващо професионално образование, са основните слабости и пропуски в професионалното образование и обучение в България.

През 2014 г. 15% от фирмите в промишлеността не могат да намерят подготвени кадри, което е двойно по-висок дял от този в ЕС (7,4%). Освен това за десет години двойно се е увеличил броят на работодателите, които са квалифицирали допълнително работниците си.