Голям транспортен самолет - например C-130 Hercules. С такава машина се превозват войници и техника или пък от нея скачат парашутисти. Не е типичната заплаха, която предполага вдигане по тревога на изтребители и активиране на зенитните ракети с голям обсег. Или поне така изглежда, докато от товарната машина не излети крилата ракета. И още една, и още една.
Такива сюжети сме виждали немалко в екшън филмите, но американската система Rapid Dragon ги превръща в реалност. Тя събира в стандартен палетизиран модул няколко крилати ракети AGM-158, заедно с всички механични и електронни компоненти за изстрелването им.
Самолетът носител не се нуждае от никакви доработки. Достатъчно е модулът просто да бъде качен на борда и при достигане на точката за пуск той се спуска с парашути. На предварително зададена височина ракетите политат към своята цел. Тъй като AGM-158 може да поразява цели на между 800 и 1900 км, транспортната машина не се налага да влиза в обсега на вражеската ПВО.
Един особено бърз проект
Целта на Rapid Dragon е бързо да се осигурят голям брой въздушни ракетоносци, които да сломят отбраната на врага. Масово използваният от САЩ и много други западни страни C-130 може да изстреля 12 ракети (колкото B-52), а по-големият C-17 - до 45. Ако се вдигне цяла ескадрила, противникът ще трябва да се справя със стотици цели.
За разлика от по-"капризните" и скъпи бомбардировачи като B-52 и B-1, тези самолети са непретенциозни към летищата, от които летят и така могат да бъдат разпръснати извън големите авиобази.
Най-впечатляващото в Rapid Dragon е, че системата се разви за по-малко от 4 години от идея до изделие в напреднал етап на тестване и производство в малки серии. Първите успешни пускове са от 2021 г., а през ноември 2022 г. имаше успешно изпитание и в небето на Норвегия. Тогава в рамките на същото учение модул Rapid Dragon беше натоварен и на полски C-130 - една от идеите на системата е да предостави далекобойна ударна система на западните съюзници, които не разполагат със стратегическа авиация.
Важно е да се подчертае, че AGM-158 може да носи и ядрена бойна глава.
Да се върнем 50 години назад
Концепцията за изстрелване на далекобойни ракети от транспортни самолети е много далеч от това да бъде иновативна. Всъщност, първият такъв успешен пуск е от преди точно половин век.
През 1974 г. тежък военнотранспортен самолет C-5 Galaxy пуска над Тихия океан не какво да е, а междуконтинентална балистична ракета Minuteman. Отново са използвани парашути, които я стабилизират преди задействането на двигателите.
Полетът ѝ продължава около 30 секунди и военните го приемат за успешен, но не продължават работата по проекта заради множеството инженерни предизвикателства при пренасянето и изстрелването на най-сложното към онзи момент оръжие в американския арсенал.
В началото на 80-те концепцията за "ракетовоз" отново идва на мода. По това време разработката на стратегическия бомбардировач B-1 буксува заради незадоволителни характеристики, но и заради огромната си цена. Така се появява идеята товарни Boeing 747-200 да носят по 50-100 крилати ракети AGM-86.
В случая става дума за специално модифицирани машини с оборудване за управление въоръжението и барабанни системи за бързото му изстрелване. В крайна сметка американските ВВС избират да дадат пари за конвенционален бомбардировач - изцяло преработения B-1B.
Възможните проблеми
На пръв поглед с Rapid Dragon твърде малко може да се обърка - използват се доказани самолети носители и доказани крилати ракети. В същото време е факт, че новата система ще добави още една важна задача пред транспортната авиация на западните съюзници - а при избухването на конфликт така или иначе тя ще е изключително натоварена с презокеански полети.
Постоянното развитие на ПВО системите на свой ред означава, че скоро и на 1500 км от вражеската територия големият и бавен транспортен самолет не е защитен.
Освен това, забележително бързият темп на програмата носи със себе си и "детски болести" - при някои от изпитанията са констатирани проблеми със стабилността на модулите, които трябва да бъдат отстранени, за да бъдат наистина надеждно решение.
Твърде вероятно е подобни проекти да са в ход и в Китай и Русия - имат и самолетите (Ил-76 и Y-20), и крилатите ракети (Х-35 и AKF98A) за целта. Така че надпреварата във въоръжаването при военнополитическите блокове може да получи един (не твърде) необичаен нов сюжет.