Всеки един ден, в който България има наличие на сухопътни граници с Гърция и Румъния, води до увеличение на загубите за икономиката на страната. Това заявиха за Money.bg от Камарата на автомобилните превозвачи.

"Влизането в Шенген по въздух и вода е плюс за част от бизнеса, но основните ползи за него ще станат видими едва след премахването на бариерите по суша", подчертават превозвачите.

Над 1 милиард лева загуби за България

На този фон от Съюза на международните превозвачи изчисляват пропуснатите ползи за българските икономика и бизнес. Те възлизат на повече от 1 милиард лева годишно.

"Загубите са от непостъпили преки и косвени данъци, от допълнителни разходи и пропуснати ползи заради огромните опашки на пунктовете на вътрешноевропейски граници", алармират експертите, цитирани от "СЕГА".

Ще летим по нов начин от летищата в страната: Какво се променя за пътниците с влизането ни в Шенген

Ще летим по нов начин от летищата в страната: Какво се променя за пътниците с влизането ни в Шенген

Колко чакане по опашки ще си спестим?

Международните превозвачи представиха изследване за престоя на камионите на трите основни гранични пункта - Дунав мост 1 и 2 при Русе и Видин, както и Кулата.

"Изчакването на граничните пунктове варира от 2 часа при Кулата-Промахон до два дни при Дунав мост 2 при Видин. На Дунав мост 1 при Русе престоят е средно около 10 часа."

Това забавяне води до това само на Дунав мост 1 загубата за период от една година да е 288,5 милиона лева. На Дунав мост 2, където минава и основният трафик на българските камиони, пропуснатите годишни ползи са за близо 400 милиона лева.

Снимка 648572

Източник: iStock Images

Дългото чакане по границите с Гърция и с Румъния продължава да води до големи разходи за заплати на шофьорите и до амортизация на камионите. А с чакането расте и стойността на стоките, които се превозват по суша.

Всеки ден забавяне на стоката е загуба и за българската икономика.

"Влизането на страната ни във въздушния и морския Шенген е полезно, но ниенНастояваме за конкретна дата за присъединяването ни и със сухопътните граници, защото всеки един ден забавяне на стока е загуба за българнката иконмика", коментира Димитър Димитров - председател на Камарата на автомобилните превозвачи в България.

Преди началото на летния сезон е важно да се каже, че туризмът също губи пари.

"Оставането на страната ни извън Шенген по суша означава отново чакане на автобусите с туристи по границите. Огромните опашки на граничните пунктове, без никакви условия за продължителен престой, прави шофьорската професия непривлекателна и по тази линия фирмите в бранша също търпят загуби", коментират от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА).

Лишения и за държавния бюджет

Общо пропуснатите ползи за сектора се изчисляват на 530 милиона евро. Отделно бюджетът губи по 106 милиона евро ДДС и 40 милиона евро корпоративен данък, заради нереализирани приходи, изчисляват от от Съюза на международните превозвачи.

Общо транспортният сектор търпи допълнителни разходи от 135 милиона евро  за труд, платени от компаниите само за времето за изчакване на вътрешните граници на ЕС.

"Резултатът от изследването ни е силно притеснителен за цялата европейска икономика. За съжаление сметката ще бъде платена от българските потребители с по-скъпи стоки в магазините в сравнение с тези в Западна Европа" обобщава Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи.

След влизането на България в Шенген по въздух и вода, се отпуши износ за поне 4,2 милиарда лева. Това е стойността на стоките, които са отишли към други страни от ЕС през 2023 година с въздушен и корабен транспорт. Или казано иначе - една десета от целия износ на България, показва справка на НСИ.

Такса 15 лв. за едни, 50 лв. за други: Дискриминираме ли румънските тирове на ГКПП "Дунав мост"?

Такса 15 лв. за едни, 50 лв. за други: Дискриминираме ли румънските тирове на ГКПП "Дунав мост"?

КЗК образува производство