Около €200 милиона на година са преките загуби за бългаския бизнес всяка година, поради факта, че страната ни все още не е част от сухопътния Шенген. Това показват експертните оценки, заявиха за Money.bg от Камарата на автомобилните превозвачи.

На този фон, общите загуби за страната ни от това, че не част от шенгенското пространство са в размер на €4 милиарда за година, защото всяка десета стока за ЕС отива по въздух или вода. Добрата новина е, че от края март този износ ще се отпуши. Лошата е, че сухопътните граници с Гърция и Румъния ще останат, поне още известно време.

Снимка 648572

Източник: iStock Images

Според данните, общият износ на България към ЕС е в размер над 42 милиарда лева за периода от януари до септември 2023 година.

Дългото чакане по границите с Гърция и с Румъния обаче води до големи разходи за заплати на шофьорите и до амортизация на камионите. С чакането расте и стойността на стоките, които се превозват по суша.

Ще летим по нов начин от летищата в страната: Какво се променя за пътниците с влизането ни в Шенген

Ще летим по нов начин от летищата в страната: Какво се променя за пътниците с влизането ни в Шенген

Колко чакане по опашки ще си спестим?

Всеки ден забавяне на стоката е загуба и за българската икономика.

"Влизането на страната ни във въздушния и морския Шенген е полезно, но ниенНастояваме за конкретна дата за присъединяването ни и със сухопътните граници, защото всеки един ден забавяне на стока е загуба за българнката иконмика", коментира Димитър Димитров - предс. на Камарата на автомобилните превозвачи в България.

"Разходите за горивата са двойни, инфлацията се увеличава. И колкото повече един камион стои и чака, толкова повече трябва да плаща за това, че не извършва никаква услуга през това време", подчертава Йоанна Лалова - зам.-председател на Европейския транспортен клъстер.

Туризмът също губи пари. Оставането на страната ни извън Шенген по суша след 31 март тази година означава отново чакане на автобусите с туристи по границите.

"И съвсем в реда на нещата, това увеличава времето за пътуване и съответно разходите на туристическите компании. Ако пътуването с чакането се удължава повече време, ногава по закон сме длъжни да разполагаме с втори шофьор, което пък води до по-висока цена", коментираха за Money.bg от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА).

От 31 март, когато България влиза в Шенген, засега по въздух и вода, ще се отпуши износ за поне 4,2 милиарда лева. Това е стойността на стоките, които са отишли към други страни от ЕС през 2023 година с въздушен и корабен транспорт. Или казано иначе - една десета от целия износ на България, показва справка на НСИ.

Отпадането на граничните проверки ще означава по-малко разходи за бизнеса и по-бързо придвижване на стоките. Положителният ефект може да е и по-голям, защото промяната може да накара все повече износители и спедитори да се насочат към корабите и самолетите.

Въпреки това, пълноценното приемане на България в Шенген ще е това, което ще даде много по-бърз достъп на българските стоки до пазарите в Западна Европа. И е това, което ще генерира значително по-големи приходи за българската икономика.

Бойкот на австрийския бизнес заради "Шенген", има ли смисъл и до какво ще доведе

Бойкот на австрийския бизнес заради "Шенген", има ли смисъл и до какво ще доведе

Бизнесът у нас влезе в задочен спор