90% от тежкотоварния парк в страната е на възраст под 6 години. Информацията представи Цветан Елисеев от консултантската практика KPMG-България при представянето на резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор". Проучването е възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на Пакета "Мобилност I" върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.
Проучването обхваща времето на шофиране, почивките и тахографа, командироването на работници, кръстосани и каботажни превози.
В България в настоящия момент са регистрирани около 12 700 компании, които предоставят международен сухопътен товарен транспорт. Над 75% от тях са компании, които оперират с 5 камиона.
На база на анализите приблизителният брой на служителите, взети в сектора, е 42 500 души. Средното им възнаграждение е около 1 750 евро. Към 2018 г. има 25 800 камиона, които оперират в Европа и които представят международен товарен сухопътен транспорт.
В периода 2016-2018 г. направените инвестици за страната от международен товарен сухопътен транспорт са около 1 млрд. и половина евро. Само този сектор през 2018 г. допринася с 6% от БВП на България.
България е зависима изключително от кръстосаните и каботажни операции. Ние се нареждаме на трето място, а единствено Литва и Люксембург са по-зависими от кръстосаните и каботажни операции, обобщи Елисеев.
Проучването обхваща основните промени и ефекти, включени в пакета "Мобилност" 1. Основната промяна за товарния сектор е така наречената промяна със задължителното връщане на всеки четири седмици в България.
Около 53% от всички задължителни курсове до България и обратно се очаква да бъдат празни. Компаниите се очаква да имат увеличение в оперативните разходи като ползване на почивката извън кабината или на паркинги, посочи Елисеев.
Тези промени биха промениили оперативния модел на компаниите и не малка част от тях ще понесат изключително неефективни финансови ефекти, предупреди Елисеев. Големите компании, които имат ресурс и капацитет, планират да пререгистрират компаниите си в друга държава членка на Европейския съюз, изтъкна той.
Ако пакетът "Мобилност" бъде приет в настоящия си вид, то през 2023 г. това ще доведе до намаляване на сектора с около милиард и половина евро. Празните курсове, свързани със задължителното връщане на камионите до държавата на всеки четири седмици през 2023 г., може да доведе до въглеродни емисии в размер на 88.500 тона, каза още Елисеев.
Припомняме, в края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен от Еврокомисията.
По-късно министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец.
На 4 април 2019 г. в Европарламента бяха одобрени и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.