Една от най-големите лобистки бизнес групи в Обединеното кралство отговори на съветите на правителството да инвестира в британски работници, за да се справи с дълбоката криза на труда, причинена от Brexit и от пандемита, предава The Guardian. Според представителите на метния бизнес този ход няма как да реши краткосрочния недостиг на работна ръка, който все повече натоварва търговците на дребно и веригите за доставки.
Представлявайки огромен брой от бизнес организации, Институтът на директорите (IoD) призовава за нови, гъвкави визи, които да позволят на чуждестранните работници да работят във Великобритания и то в ключовите сектори от икономиката, какъвто е транспортният. Според бизнеса е жизнено важно шофьорите на камиони да могат да работят и след като визите им са изтекли.
"Разбира се, че британският бизнес трябва да инвестира в уменията в местната работна сила, но това просто няма как да бъде решение в краткосрочен план на недостига в пазара на труда", коментира Роджър Баркър, който е директор на политиката на IoD.
"Правителството трябва да възприеме по-прагматичен подход, включително по-гъвкав визов режим, който облекчава поне част от настоящия натиск върху бизнеса", допълва той.
Липсата на шофьори на камиони, отчасти заради кризата, причинена от Covid-19, отчасти заради Brexit, вече оказва силен натиск върху британските вериги за доставки и накара някои търговци на дребно, вериги за бързо хранене и супермаркети да се борят с това как да обновят своите запаси.
Миналата седмица Конфедерацията на британската индустрия (CBI) съобщи, че нивата на акциите през август са паднали до най-ниското си ниво, откакто тенденциите в търговията на дребно се наблюдават от близо четири десетилетия. McDonald's остана без млечни шейкове, а Nando's беше принуден да затвори 50 търговски обекта, заради недостиг на персонал.
Сривът в предлагането се дължи на недостига на работна ръка в няколко ключови индустриални сектора. Това принуди компаниите да увеличат заплатите, за да привлекат персонал. Един от примерите са транспортната компания Waitrose, които сега са готови да плащат по 53 538 лири годишно за шофьори на товарни автомобили, като това надвишава заплатите на някои от ръководителите на централния им офис.
Промишлените групи, включително Logistics UK и Британския консорциум за търговия на дребно, също призоваха правителството да предостави временни визи за Обединеното кралство на шофьорите на камиони в ЕС, за да помогне за решаването на проблема. Бизнес секретарят Кваси Квартенг отговори, като заяви, че работодателите трябва да инвестират в персонал, базиран във Великобритания, вместо да разчитат на чуждестранна работна ръка, особено като се има предвид, че британските работници могат да останат без финансова подкрепа, след като държавната програма за платена отпуска приключи на 30 септември.
Други представители на индустрията, като CBI и Федерацията на малкия бизнес (FSB), предупреждават, че недостигът на персонал може да изложи възстановяването на икономиката след Covid-19 на риск.
"От шофьори на камиони до хотелиери, от квалифицирани работници в производството на храни до експерти в строителството, няма съмнение, че недостигът на персонал оказва тежък натиск върху възстановяването на страната след пандемията", каза главният политически директор на CBI - Матю Фел.
Броят на мениджърите на малки фирми, които също казват, че недостигът на квалифициран персонал пречи на работата им и дори ги води към фалит, не спира да се увеличава.